GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
Teknoloji perakendesi, oyuncuların pazardan çıkması ve beraberinde yaşanan konsolidasyonlarla birlikte hareketli bir dönem yaşadı. Yabancı oyuncular pazardan bir bir çıkarken tek başına Media Markt kaldı. Bu arada yerli şirketlerden Gold Bilgisayar da iflas ertelemeye gitti. Ancak pazarı yerli şirketler domine etmeyi sürdürüyor.
Tüketici elektroniği sektörü 2015'te 40 milyar TL büyüklüğe ulaştı. Bunun içerisindeki teknoloji perakende segmenti ise yaklaşık 9 milyar TL büyüklüğe sahip. Pazar geçen yıl yüzde 10 büyüdü. 2016'da pazarın büyümesinin hızlanacağı ve yüzde 15’in üzerine çıkacağı öngörülüyor.
Büyüme hedeflerine bakıldığında son dönemde şirketlerin online kanala daha fazla yatırım yaptıkları ve burada genişleme planları olduğu göze çarpıyor. Teknoloji perakende sektörü oyuncuları, özellikle “omnichannel” denilen çok kanallı satış stratejisini benimsiyor. Bu doğrultuda online dışında fiziksel mağaza yatırımları da devam ediyor.
HEDEFLER BÜYÜK
Satın almalarla atak yapan, 2016'da yüzde 20-25 arası bir büyümeye ulaşmayı hedefleyen Bimeks, büyüme hedefinin odağına metrekare başı cirosunu ve sepet büyüklüğünü artırmayı aldı. Ayrıca mağazalarda satılan ürün çeşidini artırmak, kategori sayısını genişletmek hedefi var.
Bimeks Başkan Yardımcısı Dr. Ahmed Akgiray, “Mağaza-web entegrasyonu iş modelimizle ciddi bir ciro artışına ve ziyaretçi-müşteri dönüşüm oranına ulaşacağız” diyor.
Media Markt ise geçtiğimiz yıl organize elektronik perakende kanalının iki katı üzerinde büyüme gösterdi. 2014 ile 2015 yılı kıyaslandığında sepet büyüklüğünde yüzde 30’luk bir artış olurken, son üç ayda şirketin cirosunda da yüzde 17 oranında artış yaşandı.
Media Markt İcra Kurulu Başkanı Yenal Gökyıldırım, bu yıl yüzde 20 oranında büyüme hedeflediklerini söylüyor. Gökyıldırım, “Dijitalleşme öncelikli yatırım alanlarımız arasında yer alıyor. Mağazalarımız ve online alışveriş sitemizin yanı sıra mobil, tablet ve çağrı merkezimizi de içeren çok kanallı stratejilerimizi de güçlendireceğiz” diyor.
MAĞAZA YATIRIMLARI
2015'te beş yeni mağaza açan Bimeks, Kıbrıs ile yurtdışında ilk mağazasını açtı. 50 mağazasını ise yeni görseller ve yeni reklam konseptine uygun olarak yeniledi. Şu anda 140 olan mağaza sayısını 2016’da 150'ye çıkarmayı hedefliyor. Bimeks’in önceliği, omni-channel (çoklu kanal) iş modeline uygun lokasyonlarda mağaza açmak.
Media Markt ise 2015 yılında çeşitli illerde dört yeni mağaza açtı. Bu yıl da potansiyeli yüksek bölgelerde beşi şehir mağazası olmak üzere toplamda altı mağaza açacak. Media Markt, 1 Şubat’ta mağaza içinde mağaza (shop in shop) konseptini uygulamaya koydu. Bu çerçevede İzmir’deki iki Metro mağazasının içine açtığı iki mağaza ile mağaza sayısını 44’e çıkardı. Bu yılın sonuna kadar toplam mağaza sayısını 50’ye ulaştırmayı hedefliyor.
Şu anda 278 mağazasıyla faaliyet gösteren Teknosa’nın ise 2016’da yaklaşık 40 milyon TL’lik yatırım planı var. Şirket bu yıl 15 yeni şube ile mağaza yatırımlarına devam edecek. Teknosa’nın mağazacılıkta yüzde 10 büyüme hedefi bulunuyor.
ONLİNE KANALDA BÜYÜME
Fiziksel mağazaların yanı sıra online kanalda yatırımlar daha hızlı ve büyüme beklentisi daha yüksek. Bimeks, iki yıl önce cirosunun yüzde 5-6'sını online kanaldan elde ediyordu. Bu oran yüzde 12 civarına yükseldi. Mesela aralık ayında Bi-meks kendi rekorunu kırarak, cirosunun yüzde 22'sini online kanaldan sağladı.
Media Markt’ın e-ticaret kanalı da geçtiğimiz yıl yüzde 50’ye yakın büyüdü. Geçtiğimiz 2,5 yıla göre bir değerlendirme yapıldığında ise Media Markt’ın online kanalındaki satışlarda yüzde 120 oranında bir artış var. Media Markt, cirosunun yüzde 8’ini online kanaldan elde ediyor.
Teknosa Genel Müdürü Bülent Gürcan ise 2016 yılında e-ticarette yüzde 50’ye yakın büyüme hedeflediklerini belirtiyor. Gürcan, online kanalda 2020’ye kadar hedeflerinin 2015’te yarattıkları değeri beşe katlamak olduğunu söylüyor.
MOBİLİN PAYI ARTIYOR
Bülent Gürcan, e-ticaretteki performanslarına ilişkin olarak şunları söylüyor: “2015 yılında e-ticarette yüzde 50’ye yakın büyüme gerçekleştirdik. Burada tüm kanalların entegrasyonu ve yaygın mağaza ağımızın olması bize önemli bir avantaj sağlıyor. Click & Collect uygulamamızla internetten sipariş edip mağazalarımızdan teslim alma oranı, geçen yıl yüzde 15 seviyesinde gerçekleşti. Önümüzdeki yıl bu oranın yüzde 25’e çıkmasını bekliyoruz” diyor.
Teknosa’nın online trafiğinin yarısı mobil platformlardan geliyor. Mobil aplikasyonların indirilme sayısı 1,5 milyona ulaştı. Teknosa’nın mobil uygulamalarından alışverişin e-ticaret içindeki payı ise yüzde 15 seviyesini aştı.
YENAL GÖKYILDIRIM / MEDİA MARKT İCRA KURULU BAŞKANI
"Cironun yüzde 12'si online'dan gelecek"
"2013 yılında hayata geçirdiğimiz online alışveriş platformumuz ile satış ivmemizi her geçen gün artırdık. Hemen arkasından mobil aplikasyonumuzu devreye aldık. Geçtiğimiz yıl sektörün iki kat üzerinde büyüme kaydettik.
Bu yıl da ciromuzun yüzde 12'sini online kanaldan elde etmeyi hedefliyoruz. Internet sitemiz üzerinden 60 milyon ziyaretçimiz var. Mobil uygulamamız ise 32 milyon ziyaretçi ile yılda neredeyse internet sitemizin yarısı kadar trafik alıyor. Tabletler aracılığıyla da 4 milyon kişiye ulaşıyoruz.
Mağaza ve online satış kanalımızın yanı sıra son olarak yeni bir satış kanalı daha yarattık. Çağrı merkezimizi arayan tüketicilerimiz istedikleri ürüne bu kanaldan da kolayca sahip olabiliyor. Dört ayda hedeflerimizi üçe katlayan bir başarı yakaladık ve 1 milyon ziyaretçi sayısına ulaştık. 2016 yılında çok kanallı yapımız öncelikli yatırımlarımız arasında yer alacak"
DR. AHMED AKGİRAY / BİMEKS BAŞKAN YARDIMCISI
"Omni-channel modeline 30 milyon TL yatırım yaptık"
"Online kanalı, diğer perakendecilerden farklı olarak, en başından itibaren 'çoklu satış kanalı, tek iş modeli' olarak planladık. Yani mağazalarımızdaki, bütün raflarımızdaki tüm ürünlerin gerçek zamanlı (realtime) olarak online kanaldan da satılabileceği bir model planladık ve uyguladık.
Gerçek omni-channel (çok kanallı) diyebileceğimiz bu iş modelinde bugün mesela Bodrum'da yaşayan bir Bimeks müşterisinin web'den almak istediği bir ürün eğer sadece İğdır'daki mağazamızda varsa, müşterimiz o ürünü alabiliyor ve ürün İğdır'dan otomatik olarak Bodrum'a gönderiliyor. Bu sistemi tamamıyla entegre ve otomatize olarak bütün mağazalarında uygulayabilen tek perakende şirketi olarak, yazılım ve entegrasyon altyapısına yıllar boyunca çok ciddi yatırımlar yaptık. Yazılım geliştirme, kodlama ve entegrasyona 30 milyon TL'yi aşkın yatırım yaptık"