Tasarımı inovatif ürünlerle birleştiriyoruz

09 Temmuz 2020
Arzum, elektrikli ev aletleri pazarında 54 yıllık geçmişe sahip başarılı bir yerli marka. AR-GE ve inovasyon çalışmaları ile de dikkat çeken marka, gıda hazırlama, pişirme ve kızartma, içecek hazırlama, temizlik, kişisel bakım, ütü olmak üzere altı kategoride 250'den fazla ürünle tüketiciye ulaşıyor.
Levent Gökmen Demirciler
lgokmen@ekonomist.com.tr

Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı, AR-GE merkezlerinde müşteri ihtiyaçlarını karşılayacak ürünler geliştirip tasarımı en iyi inovatif ürünlerle birleştirdiklerini söylüyor. Türkiye'nin en bilinir markaları arasında başı çeken Arzum, 54 yıllık geçmişe sahip.

Gıda hazırlama, pişirme ve kızartma, içecek hazırlama, temizlik, kişisel bakım, ütü olmak üzere toplam 6 kategoride 250'den fazla ürünle tüketicilere ulaşıyor.

Yılda 3,5 milyondan fazla satış gerçekleştiren marka, dünyanın 40 ülkesinde milyonlarca eve ulaşıyor. Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı ile markayı ve gelecek stratejilerini konuştuk.

Markanızdan ve pazarda bugünkü konumundan bahseder misiniz?

İnovasyon ve tasarımı önceliği olmuş, tutkulu, samimi, güvenilir, özenli bir marka Arzum. Biz 54 yıllık köklü geçmişiyle, tüketicileriyle kurduğu güçlü bağlarla güvenirliğini ve kalıcılığını kanıtlamış, inovatif ve yaratıcı karakteriyle kadınların ve erkeklerin günlük hayatlarını kolaylaştıran, her yaştan insana dokunarak yaşam kalitesini yükselten bir markayız.

Arzum, modayı ve trendleri yakından takip ediyor, inovasyonu merkeze alıyor. Hem ürünlerimizde hem de her aşamada sunduğumuz serviste tüketicilerimize fayda sağlayacak ilklere imza atıyoruz. Geldiğimiz bu noktada, 54 yıllık tarihimizden aldığımız güçle Arzum'u Türkiye'nin bilinirliği yüksek bir markasına dönüştürdük.

Gıda hazırlama, pişirme ve kızartma, içecek hazırlama, temizlik, kişisel bakım, ütü olmak üzere 6 ürün kategorisinde 250'den fazla ürünle tüketicilerimizin karşısındayız. Yılda 3,5 milyondan fazla satış gerçekleştirerek dünyanın 40 ülkesinde milyonlarca eve ulaşıyoruz. Bugün, Türkiye'nin öncü elektrikli ev aletleri markası olarak, gıda hazırlama toplamı, blender, saç kurutma, saç şekillendirme ve tost makineleri kategorilerinde liderliğimizi sürdürüyoruz.

Şimdiye kadar ne kadarlık yatırım yaptınız? AR-GE çalışmalarınız varsa bahseder misiniz?

Arzum olarak özellikle son yıllarda AR-GE alanındaki kaslarımızı güçlendiriyoruz. Türkiye'nin önde gelen tasarım ofisleri ve dünyadaki önemli tasarımcılarla çalışmaktayız. Buna ek olarak Teknokent'te bulunan AR-GE merkezimizde de müşteri ihtiyaçlarımızı etkin şekilde karşılayacağımız ürünleri geliştirmekteyiz.

Bu iki gücümüzü birleştirerek tasarımı en iyi inovatif ürünlerle birleştiriyoruz. İnovatif ürünlere imza atmak adına bu yıl da ciromuzun yüzde 3'ünü AR-GE faaliyetleri için ayırmaktayız. Birçok proje üzerinde çalışıyoruz. Projelerimize baktığımızda, ağırlığın lider olduğumuz ve pazar payımızı arttırmak istediğimiz alanlarında olduğunu söyleyebiliriz.

Seçeneklerin çoğaldığı, tüketicilerin farkındalığının arttığı bu dönemde farklılaşmak ve talepleri karşılamak önemli. Aynı zamanda tüketicilerin istek ve ihtiyaçlarını tam ve doğru olarak tespit edebilmek başarıyı oldukça etkileyen bir faktör. Buradaki en önemli noktalardan biri de gizlenmiş istek ve ihtiyaçları tespit edebilmek. Tasarımları i novatıf özellikler, fonksiyonlar ve yenilikçi çözümlerle besleyen firmaların daha başarılı olduğunu biliyoruz.

Bu başlıklarla birlikte AR-GE çalışmalarımız şekilleniyor. Örneğin son dönemde sağlıklı beslenme üzerine oldukça inovatif ürünlerle tüketicilerimizi mutlu ettik. Pandemi döneminde de en çok talep gören ürünlerimiz bunlar oldu.

Evde kaldığımız dönemde daha sağlıklı beslenebilmek adına Shake'n Take favori ürünlerimizden biri haline geldi. Özellikle salgın döneminde özverili bir şekilde çalışma hayatına devam edenler için Elektrikli Sefer Tası Arzum Foodie'nin büyük bir kolaylık yarattığını söyleyebilirim.

En güçlü olduğunuz yönleriniz neler?

Yüksek pazar payımızla sektördeki köklü ve güçlü oyunculardan biriyiz. Pazarın büyümesi adına durmaksızın yatırımlarımızı sürdürüyoruz. Az önce de söz ettiğim gibi AR-GE ve inovasyon vazgeçilmezimiz. Tüketicimizin isteklerine ve ihtiyaçlarına her zaman cevap vermek için çalışıyoruz. Satış sonrası güçlü servis ağımızla tüketicimizin her zaman yanındayız. Ayrıca her kanaldan tüketicimiz bize ulaşabiliyor, bunu sağlayan en büyük etkenlerden biri ise güçlü dağıtım kanalımız ve satış noktalarımızın sayısıdır.

2019 yılını nasıl kapattınız? 2020 yılı nasıl gidiyor? Yılı nasıl kapatırsınız?

2019 hepimizin stratejik olarak sıkı hazırlandığı bir yıl olmuştu. Beklediğimiz gibi, son çeyreğinde hareket kazandığını söyleyebiliriz. Küçük ev aletleri sektörü Türkiye'de yaklaşık 1,4 milyar TL ciro büyüklüğüne ulaştı. Sektör Türkiye'de, ekim ayı sonu itibariyle bir önceki yılın aynı dönemine göre adetsel olarak yüzde 5 küçüldü, ciroda ise yüzde 19,3'luk bir büyüme gösterdi.

Arzum markamız ise, genel sektör ortalamasının üzerinde ciroda yüzde 28,1 büyüme gösterdi. Tıpkı öngördüğümüz gibi; trendlerin çok hızlı değiştiği bu dönemde farklılaşmanın ve talepleri karşılamanın oldukça zorlaştığını gözlemledik. İnovatif ürünlerin büyümede önemli bir paya sahip olduğunu gördük. Arzum olarak biz de pazarda; ekim ayı sonu itibariyle ciroda yüzde 8,7'lik pay ile üçüncü marka konumuna, adette ise yüzde 12'lik pay ile birinci marka konumuna ulaştık. Türkiye'nin öncü elektrikli ev aletleri markası olarak, gıda hazırlama toplamı, blender, saç kurutma, saç şekillendirme ve tost makineleri kategorilerinde liderliğimizi sürdürdük.

2020'ye bakacak olursak; her yıl olduğu gibi bu yıla da; istikrarlı, sürdürülebilir, karlı büyüme hedefiyle başladık. Açıkçası bu hedeflerimizden bu dönemde çok sapmadık. Bu yüzden de değiştirmeye veya bütçe revizyonuna gerek kalmadı.

Pandemi sürecinde talepte düşüş yaşandı mı?

Evet bazı ürünler talep konusunda biraz düşüş yaşadı ama diğer birçok ürün de normalin çok üstünde satarak aranın kapanmasını sağladı. Aynı şekilde bazı satış kanalları kapalı kaldı ancak diğer kanallar açığın büyük kısmını kompanse etti. Küçük ev aletleri sektörü az zarar gören sektörlerden biri oldu diyebiliriz.

Bu dönemde tabii ki herkes gibi dikkatli ilerliyoruz ancak askıya aldığımız bir yatırımımız bulunmuyor. Çalışmalarımızı ve planlamalarımızı kaldığımız yerden ilerletiyoruz. Hatta tüketicilerimizle yeni koleksiyonlarımızı ve yeni ürünlerimizi buluşturmaya devam ediyoruz. Yaşam alanlarına doğanın renklerini, enerjisini taşıyacak özel bir Natura serisi çıkardık geçtiğimiz haftalarda. Önümüzdeki ay da teknolojisiyle dünyada bir ilk olan elektrik süpürgemizi tüketicilerimizle buluşturacağız.

Önümüzdeki döneme ilişkin yatırım planlarınız neler?

Türkiye'de ve dünyada daha da büyümek için her daim planlarımız ve hedeflerimiz mevcut. Nisan 2008 yılından itibaren iki tane Private Equıty ile azınlık hissemizi satarak ortak hale geldik.

Biri 2008'deki Ashmore, diğeri de yine 2008'de Ashmore hissesini alan Mediterra Capital Partners. Yine Private Equity firmamızla birlikte yurtdışında uygun bir marka veya uygun firma alma durumumuz her zaman var. Bu konuya her zaman açık bir şirketiz.

İleride borsaya açılmaktan tutun da farklı farklı işbirlikleri yapmaya, yeni Private Equity'lerle işbirliği yapmaya açığız. Bellissima ve Ducati marka işbirliklerimiz bu konudaki en güzel örneklerimizden. Erkek bakım setleri ve tıraş makineleri, kişisel bakım kategorisi pazarında yüzde 20'lik bir paya sahip.

Ducati by Arzum'la bu büyüyen segmentte önemli bir yere geleceğimizden hiç şüphemiz yok. İhracatta, 40'ın üzerinde hem ürün satışı hem de marka iletişimi yapan bir markayız. Vizyonumuzda her yıl ihracatımızın toplam ciromuzun içindeki payını artırma planlarımız bulunuyor.

 

Marka başarınızla aldığınız ödüller neler?

Ne mutlu ki; 54 yıllık tecrübemiz ulusal ve uluslararası birçok yarışmada bize çok değerli ödülleri getirdi bugüne dek. Ödüllerle özdeşleşmiş bir markayız diyebiliriz. Tasarım ve inovasyonu vazgeçilmezimiz olarak görüyoruz, son 3 yılda sadece bu alanda 30'un üzerinde ödülün sahibi olduk. Red-Dot Awards, Plus X Award, iF Design Awards gibi birçok prestijli yarışmada ödüle hak kazandık.

Tabii ödülleri getiren şey sadece ürünlerimiz değil, satış sonrası hizmetlerimiz ve kurumsal yapımızla da birçok prestijli ödülün sahibi olduk. Bir bütün olarak görüyoruz biz hepsini. Satış sonrası hizmetleriniz iyi değilse, ürün ne kadar iyi olsa da tüketiciyle aranızdaki bağ tam oluşamıyor. Kurumsal yapımızdaki başarılarımız da bu kaliteli hizmetlerin, ürünlerin ardındaki mutlu Arzum Ailesi'nın büyük motivasyonunu oluşturuyor.

Hepsi birbiriyle çok bağlantılı. Satış sonrası hizmetlerimiz bize bu alanda 2 yılda 6 ödül kazandırdı. Dünyanın en başarılı kurumlarını ödüllendiren The Stevie Awards for Sales & Customer Service ve The Peer Awards For Excellence gibi ödüllere satış sonrası hizmetlerimizle hak kazandık. Hatta 2018 The Peer Awards For Excellence'ta ise Satış Sonrası Hizmetler yapısı ile finalist olan tek Türk markası olduk. Kurumsal yapımızdaki yeniliklerle de son 4 yılda da 5 önemli ödülün sahibi olduk.

The Stevie Awards for Sales & Customer Service 2019'da 'Müşteri Hizmetleri Başarısı' kategorisinde Altın ödülün sahibi olduk mesela. Ticaret Bakanlığınca 2019'da 22 .'si düzenlenen Geleneksel Tüketici Ödülleri'nde 'Tüketici Memnuniyetini İlke Edinen Firma Ödülü'nün sahibi olduk. Bu ödüller her gün daha da iyisini yapabilmek adına bizler için büyük bir motivasyon.