Ayşegül Sakarya Pehlivan
asakarya@ekonomist.com.tr
Yaklaşık 59 yıl önce temelleri atılan Saray Holding, bugün gıda, tarım ve hayvancılık, enerji, elektronik ve mekanik endüstri, mobilya, ambalaj, ihracat, pazarlama, lojistik, teknoloji ve bilişim sektörlerinde faaliyet gösteriyor.
Saray Holding Yönetim Kurulu Başkanı Sami Özdağ, "Bu yıl bisküvi, çikolata, kek ve gofrette tüketicimize sunulacak kombine lezzetler alanında inovatif çalışmalara imza atacağız.
Greeneco Enerji şirketimizde 500 mgw ulaşacak yatırımlar serisinin devamı olacak. Süt ve süt ürünleri ile ilgili şirketimiz Milkman Süt'te mevcut yatırımları ikiye katlayacak yatırımlar yapacağız” diyor.
Holdingin odağındaki alanlardan biri de tarım olacak. Özdağ, 200 bin - 300 bin metrekareye kadar, salkım domatesi, çiçek serası ve farklı meyve çeşitleri üretmeyi planladıklarını söylüyor.
Markanın bugünkü konumuyla ilgili bilgi verir misiniz?
Saray Grubu olarak 1987 yılında, birçok firma için ihracatın rüya olduğu dönemlerde ihracata başladık. 1995'te tanınmış marka ünvanını aldık. 2010 - 2012 yıllarında yüzde 82 büyüme ile Türkiye'nin en hızlı büyüyen 100 şirketinden biri olduk.
Türkiye'nin en hızlı büyüyen şirketlerine küresel ölçekte dikkat çekmek için yürütülen Türkiye 100 Projesi kapsamında yer aldı. Saray markası ile bisküvi, gofret, çikolata, kek, kraker ve şekerleme kategorilerinde üretim yapıyoruz. Milkman ile süt ve süt ürünleri sektöründe sağlıklı, hijyenik, doğal ve verimli üretim yapıyoruz.
2020 yılı büyüme hedefiniz nedir?
2019 yılında grubun cirosu 813 milyon TLye ulaştı. 68 milyon dolarlık ihracat yapıyoruz. Çalışan sayımız 2 bin kişiye ulaştı. Pandemi nedeniyle 2020 yılında meyvesi üretimi için 120 bin metrekarelik bir alanda yatırım süreçlerimizi başlattık. Ayrıca yine kg/$ - kg/TL'de satış fiyatı yüksek olan, ülkemizde ve dünyada üretimi az olan ve niş ürün kategorisine giren sebze-meyve çeşitlerini üretmeyi hedefliyoruz. Bu projeler için araştırma ve geliştirme sürecimiz devam ediyor.
Siz nasıl bir farklılık yarattınız sektörde?
Şirket olarak evden çalışma sistemine adapte olduk ve beyaz yaka çalışanlarımız evden çalışmaya başladılar. Süreçlerimizi verimli yürütmek ve sürdürülebilirliğin devamı için toplantılarımızı online gerçekleştirdik ve online toplantılarımızın verimliliğini gördükten sonra yurtiçi ve yurtdışı seyahat engellerinden dolayı bayilerimiz ve müşterilerimizle de toplantılarımızı online yaptık. Bu süreçte artan online alışveriş yönteminden dolayı bizde satış ağırlığımızı bu tür kanallar üzerine yoğunlaştırdık.
Markanızı büyütmek için ne gibi çalışmalar yürütüyorsunuz?
Marka bir değerdir. Tüketici markadan bir değer bekliyor. "Marka ile bir sınıf tanımlaması yapıyor. Marka bilinci ekonomik refah düzeyi yükseldikçe daha da oturacak. Markaya bir ruh vermeniz lazım." En önemli şey ise markanızın güven ve istikrar duygusu vermesi.
"Dünyanın birçok ülkesinde baş aktör dünya markalarından birisiyiz. Birçok ülkede pazar payımız yüzde ellinin üzerinde" Avrupa ve ABD'deki pazarlama ve marketing çalışmalarımızı yoğun bir şekilde yürütüyoruz. "O ülkelerin ulusal marketlerinde hakkımız olan yeri almayı hedefliyoruz" Yılların birikiminin dünyaya açılması gerektiğine inanıyoruz. Ürünlerimiz markalı satmalıyız. Fasonculuktan çıkıp marka olmakta ısrar etmek gerekiyor.
Markanızı geleceğe güçlü taşımak adına bundan sonra yapmayı planladığınız çalışma ve yatırımlar neler?
Bu yönde bulunduğumuz tüm sektörlerde fark yaratarak rekabet avantajı elde ediyor ve katma değerli işlerle sürdürülebilir büyüme stratejisi izliyoruz. Bütün çalışmalarımızda rakiplerimizden farklılaşarak kendimize özgü stratejilerle ilerliyoruz.
Markalaşmanın yanı sıra stratejik planlama da en önemli konu başlıklarımızdan biri olmuştur. 2023'e kadar sadece Türkiye'de değil dünyada da lider dünya markası konumuna gelmek istiyoruz. Marka olmanın esas şartı kaliteli ve farklı olmaktır.
Saray Holding hedefi 2023'e kadar sadece Türkiye'de değil dünyada da hedef sektörlerimizde lider dünya firmaları konumuna ulaşmak. Bu doğrultuda mevcut markalarını ve kurumsal altyapısını daha da güçlendirerek yurt içi ve yurt dışı pazarlarında daha da aktif rol üstlenmeyi istiyor. Bunun için markalarımız aracılığıyla Turquality, Inosuit gibi marka ve inovasyon projelerde yer alıyoruz.
Sosyal medya markalaşmak için önemli araçlardan biri haline geldi. Nasıl kullanıyorsunuz bu mecraları?
Sosyal medya platformları bugün kişisel kullanıma ek olarak markalar için bir pazarlama aracına dönüştü. Sosyal medyanın kurumsal markalar açısından sağladığı en önemli fayda, marka ile tüketiciler arasında yoğun bir etkileşim yaratmasıdır.
Bu etkileşim güçlendikçe, tüketicinin zihnindeki marka konumu da güçlenmekte ve bu durum marka değerine katkı sağlıyor. Marka bilinirliğini artırmak için yazılı ve görsel basın dışında gençlerin daha fazla kullandığı dijital sosyal medyada da bilinirliği artırma çalışmalarını devam ettiriyoruz .
Kurumlarımız Facebook'tan Instagram'a, Youtube'dan Linkedin'e, Twitter'a ve e-ticaret platformlarına kadar sosyal medya hesaplarımızı güncel tutarak, kullanıcılarla hızlı bir şekilde iletişim kurarak ve sorularını cevaplayarak, her sosyal platformlarda özgün ve dikkat çekici paylaşımlar yapmak, marka hedefleri doğrultusunda hareket etmek suretiyle sosyal medya platformlarını aktif ve güncel olarak kullanılıyor.
SARAY HOLDİNG'İN ÖNEMLİ İŞTİRAKLERİ
Saray Holding şirketleri bugün Amerika, Güney Amerika, Avrupa, Afrika, Asya, Türk Cumhuriyetleri olmak üzere 110'u aşkın ülkeyi kapsayan ihracat ve ithalat faaliyetlerini yürütüyor. Saray Holding'in belli başlı iştirakleri şöyle;
- Özdağ Tarım ve Hayvancılık, Saray Holding'in en genç ve dinamik iştiraklerinden biri olarak 171 bin metrekarelik tesisinde modern tarım ve hayvancılık faaliyetleri yürütüyor. Avrupa, Balkanlar ve Ortadoğu ülkelerine ihracat gerçekleştiriyor.
- 2012'de kurulan enerji grubu iştiraki Greeneco Enerji, yenilenebilir enerji sektörüne yatırım yapmaya devam ediyor.
- Teknoloji şirketi Ensar Elektronik, atıştırmalık sektöründeki tecrübenin makine sektörüne aktarılması ile 1995 yılında kuruldu.
- Ensar Endüstri, yurt içi ve yurt dışında işe özel çözümler ile teknoloji ve know-how sağlayarak yüksek kapasiteli anahtar teslim tesis ve fabrikalar kuruyor.
- İstanbul merkezli Mobsar, “Verelli" markası ile mobilya üretimi gerçekleştiriyor.
- Omkasar, ağırlıklı olarak oluklu mukavvadan kutu imalatı yapıyor.
- 1995 yılında kurulan İhsar, beş kıtada dış ticaret faaliyeti gösteren Saray Holding'in dünyaya açılan kapısı konumunda.
SARAY HOLDİNG'İN BEŞ YILLIK YATIRIM ROTASI
Mevcut işleri gerek verimlilik artırıcı otomasyonlar ile gerekse insan kaynaklarına yapacağı yatırımlarla büyütme hedefinde olduklarını söyleyen Sami Özdağ, holdingin 5 yıllık yatırım rotası ile ilgili şu bilgileri veriyor:
- Bu yıl bisküvi, çikolata, kek ve gofrette tüketicimize sunulacak kombine lezzetler alanında inovatif çalışmalara imza atacağız.
- Denizli - Sarayköy - Tekke bölgesinde 2 bin 250 hektarlık jeotermal üretim alanında, Türkiye'nin artan enerji ihtiyacının, ithal girdiye ihtiyaç duymaksızın, çevreci ve yenilenebilir enerji kaynakları ile karşılanmasını amaçlayan yatırımlarımız olacak. Yıllık 420 milyon Kwh'lık üretim kapasitesiyle faaliyetlerini sürdüren Greeneco Enerji Elektrik Üretim şirketimizde 500 mgw'ye ulaşacak yatırımlar serisi devam edecek.
- Süt ve süt ürünleri ile ilgili şirketimiz Milkman Süt'te mevcut yatırımları ikiye katlayacak yatırımlarımız olacak.
- Ensar Elektronik'de makine üretimine ilave dijitallleşme ve yazılım yatırımları yapmaktayız.
- Amerika ve Rusya başta olmak üzere yurtiçi ve ihracatla yurtdışı pazarlama ve satış yatırımlarımız devam edecek. Mevcut tüm şirketlerimizde dijitalleşmeye odaklanacağız.
- Tüketici ihtiyaçlarını araştıran ve insanlığın hizmetine yönelik katma değeri yüksek, yenilikçi ürünler, hizmetler ve süreçlerle kanıtlanan bir iş yapış tarzını geliştirerek, sürdürülebilir rekabet avantajına ulaşmayı hedefliyoruz.
- Stratejik kaynaklara erişiminin kolaylaştırılmasını ve inovasyon mal ve hizmet üretimi yol haritalarının en güncel teknolojik trendlerle belirlenmesini sağlamak amacıyla çalışıyoruz.