Türkiye’de her geçen gün daha popüler hale gelen kahve tüketimi, küresel markalar ile birlikte yerli girişimleri de pazara ortak ediyor. Özellikle üçüncü nesil kahve akımının yaygınlaşması sonrasında, yerli kahve markalarının sayısı da giderek arttı.
15 - 28 Eylül 2024 tarihli sayıdan
TÜİK verilerine göre 2012’den bu yana Türkiye’de kahve tüketimi dört kat artarken, pazar büyüklüğü ise 3 milyar doları aşmış durumda. Espressolab de Türkiye’den çıkıp dünyada adını duyurmaya başlayan kahve zincirlerinden biri.
Toplamda 2 bin 400 çalışana sahip olan marka, 2024 yılını franchise yatırımları ile birlikte 6 milyar TL ciro ile kapatmaya hazırlanıyor.
19 Eylül tarihinde 10’uncu kuruluş yıldönümünü kutlayacak olan şirketin kurucusu ve yönetim kurulu üyesi Esat Kocadağ, “Son bir yılda EBİTTA anlamında üç kat büyüdük. 2023 sonunda 8 milyon dolar olan EBİTTA’mız 2024 sonunda 24 milyon dolara çıkacak. Yeni dönemde küresel pazarlarda büyümeye odaklanacağız” diyor.
2025 SONUNDA 500 ŞUBEYE ÇIKACAK
Şirketin bugün itibarıyla 225 tanesi Türkiye’de, 50 tanesi yurt dışında olmak üzere 275 şubesi bulunuyor. Bu şubelerin 22’sini şirket sahipleri işletirken, diğer şubeler franchise yöntemi ile faaliyet gösteriyor. 2024 sonunda 350, 2025 sonunda ise toplamda 500 şubeye ulaşmayı hedeflediklerini vurgulayan Kocadağ, “2025 sonunda yüzde 60 Türkiye-yüzde 40 yurt dışı şube hedefi koyduk” diyor. Bugün itibarıyla Türkiye dışında Katar, Ürdün, Mısır, Libya, Birleşik Arap Emirlikleri, Suudi Arabistan, Irak, Fas, Almanya, Güney Afrika, Kıbrıs, Filistin ve Portekiz’de Espressolab markası ile hizmet verdiklerini anlatan Esat Kocadağ, “Özellikle Suudi Arabistan pazarında çok iddialıyız. Pazarın üç büyük oyuncusuyla görüşme halindeyiz. Hedefimiz beş yıl içinde ülkeye 100 Espressolab şubesi açmak” diye konuşuyor.
ÇUBUKLU’DA 9 BİN M2’LİK YATIRIM
Eylül 2022’de 50 milyon TL’lik yatırımla 6 bin metrekarelik alanıyla Avrupa’nın en büyük kahve deneyim merkezlerinden biri olan Espressolab Roastery’i İstanbul, Merter’de hizmete açtıklarını hatırlatan Kocadağ, yeni dönemde bu kez “Asya’nın en büyük kahve deneyim merkezi” olarak İstanbul Çubuklu’da 9 bin metrekarelik yeni bir projeye başlayacaklarını kaydediyor. Kocadağ, “Bu konuda İBB Boğaziçi İmar Müdürlüğü’ne başvurumuzu yaptık. Sonuca göre yatırıma başlayacağız” diyor.
Yerli bir kahve zinciri olarak girişimcilerden büyük ilgi gördüklerini ifade eden Kocadağ, her ay ortalama 600 franchise başvurusu aldıklarını, bunun sadece 10-12 tanesine franchise verdiklerini belirtiyor. Türkiye’nin kahve üretimine uygun iklim koşullarına sahip olmaması nedeniyle, kullandıkları kahve çeşitlerini ithal ettiklerini dile getiren Kocadağ, “Toplamda 7-8 ülke ile bu alanda iş birliği yapıyoruz. Mesela Ruanda’da altı kahve üretim alanımız var. Burada bir köy sadece bize çalışıyor. Belki 1-2 yıl sonra bu ülkelerden birinde kahve üretimi için doğrudan yatırım yapabiliriz” şeklinde konuşuyor.
“İhracat desteği alamıyoruz”
“Biz yurt dışındaki şubelerimizde isim hakkımızı satıyoruz ve Türkiye’ye döviz girdisi sağlıyoruz. Ama maalesef bu ihracat sayılmıyor. Bu nedenle Eximbank’ın ihracatçılara yönelik desteklerinden faydalanamıyoruz. İhracat kredisi alamıyoruz. Oysa bizim işimizin klasik bir hizmet ihracatından hiçbir farkı yok. 2025’te ABD Florida’da bir roastery kuracağız. Kongo, Guetemala ve Moğolistan ile yeni şubeler için görüşme halindeyiz. Biz de ihracatçı sayılmayı hak ediyoruz.”