TALİP YILMAZ
tyilmaz@ekonomist.com.tr
Türkiye'de 61 yıl kadar uzun bir süre iş hayatının içinde olan Doğan Holding, özellikle Ekonomist dergisinin de yayın hayatına girdiği 1990'lı yılların başından itibaren büyüme atağına kalktı. Türkiye'de ve dünyada farklı sektörlere yatırım yapan bir grup olduklarını söyleyen Doğan Holding Yönetim Kurulu Başkanı Begümhan Doğan Faralyalı, "Kurumsallaşmayı ilk başlatan şirketlerden biri olarak aslında Türkiye ile birlikte büyüdük" diyor.
Son 10 yılda hem yatırım yaptıklarını hem var olan yatırımları korumaya çalıştıklarını, hem de çok zorlu süreçlerden geçtiklerini aktaran Faralyalı, "Çok ağır ve emsali görülmemiş vergi cezaları ödedik.
Ama ülkemize değer katmak için çalışmaya hep devam ettik. 61 yıldır olduğu gibi Türkiye'ye inanarak yatırım yapmaya ve değer katmaya devam ediyoruz" diyor.
Begümhan Doğan Faralyalı'nın açıklamaları şöyle:
Son yıllarda Doğan Holding, önemli değişimden geçiyor. Bu durumu değerlendirir misiniz?
Türkiye sevdalısı bir aileyiz. Yatırımlarımızın çoğunu Türkiye'ye yaptık ve Türkiye'de kazandık. 2017'den itibaren daha çevik, esnek, değişime açık ve sürdürülebilirliği odağına alan bir yapılanma sürecine girdik. 2018'de medyadan büyük ölçüde çıktık ve ileriye dönük değer yaratma ve büyüme planlarımıza odaklandık. Doğan Holding'i 'değer odaklı, sorumlu bir yatırım holdingi' olarak tanımlıyoruz.
Stratejik önem taşıyan alanlara yatırım yapan özel sermaye fonu gibi davranan ama köklü bir holdingin yapısını da koruyan bir konumda hem yeni iş kollarına girmeye, hem de mevcut iş kollarımızda değer yaratarak büyümeye devam ediyoruz. Yeni yatırımlarımız ve mevcut şirketlerimiz arasında sinerji yaratacak şekilde hareket ediyoruz. Yeni yatırım fırsatlarına baktığımız bir dönemdeyiz. Gelecek vadeden, yenilikçi, inovatif ve dengeli bir Doğan portföyü ile Türkiye'ye değer katmaya devam edeceğiz.
Hangi alanlara odaklanacaksınız?
Temmuz 2020'de SESA Ambalaj ve Plastik'in yüzde 70'ini aldık. Finansal hizmetlerimizi yatırım bankacılığı ile büyütme kararı aldık ve kuruluş lisansımızı aldık. Yenilenebilir enerji alanında yatırımlarımıza devam ediyoruz. Sanayi 4.0 dönüşümünü gerçekleştirdiğimiz sanayi şirketlerimizde ise organik ve inorganik fırsatlara odaklandık. Otomotivde hem yeni hizmet alanları hem de yeni marka anlaşmaları ile derinleşiyoruz. Faaliyette bulunduğumuz diğer alanlarda da değer yaratmayı sürdüreceğiz.
2021 yılı için hedefleriniz nedir?
2020'de holdingin brüt kâr marjını 2 puanın üstünde artırdık. 2021'ye bakıldığında bütün sektörlerimizde önemli büyüme hedefleri koyduk. Grubumuzun 61 yıla yayılan çok önemli yatırımcı tecrübesi, sağlam finansal yapısı, kurumsal yönetim anlayışı ve küresel şirketlerle kurduğumuz güçlü ortaklıklarımızla her alanda iddialarımızı büyüteceğiz.
Burada en önemli noktalardan biri büyümenin nereden geleceği değil, nasıl geleceği. Doğan Grubu için başarı ekonomik, sosyal ve çevresel açıdan sürdürülebilir örnek bir iş modelini hayata geçirmek olacak.
DOĞAN HOLDİNG'İN BEŞ ÖNEMLİ GÜNDEM MADDESİ
- Sürdürülebilir büyüme ve değer yaratma
- 2030 Doğan Vizyonu ve sürdürülebilirlik stratejisinin tüm iş kollarına entegrasyonu
- Yeni yatırımlar
- İstihdam ve yetenek yönetimi
- İnovasyon
Gelecek 30 yılı düşündüğünüzde nasıl bir değişim bekliyorsunuz?
Bir süredir dünyanın sürdürülebilirliği için büyük bir değişim gerekliliğini konuşuyorduk. Pandemi bu dönüşümü hızlandırdı. Gelecek için yapılan planlar çok daha yakın. Hızlı bir ekonomik ve sosyal değişim yaşanıyor. Buna iklim değişikliğinin yarattığı büyük sorunları da ekleyebilirsiniz.
Bütün bunlar, ekonomiye olan bakış açımızı, iş yapma modellerimizi, davranış alışkanlıklarımızı mutlaka değiştirecek. İşler ve yetkinlikler değişecek. İnsanı ve doğayı öncelikli kılan, var olma nedenini, iş modellerini ve yatırımlarını dünyanın yaşadığı sorunlara çözümler üretecek şekilde kurabilen şirketler, önümüzdeki 30 yılı şekillendirecek. Doğan Holding olarak biz de bu yeni döneme güçlü bir şekilde hazırlanıyoruz.
Sosyal sorumluluk projelerinde ne gibi çalışmalar yapıyorsunuz?
Sürdürülebilir fayda sağlamak, dünyaya, ülkemize ve toplumumuza değer katmak felsefemiz, yol göstericimiz oldu. Toplumsal sorumluluk anlayışımızın yansıması olarak 1996'da kurulan Aydın Doğan Vakfı ile Türkiye'nin gelişmesine ve kalkınmasına destek oluyoruz.
Eğitim, özellikle de genç kızların eğitimi Aydın Doğan Vakfı'nın kuruluşundan bugüne misyon edindiği, öncelikli destek alanlarından biri. Ayrıca; kültür-sanat, sağlık ve çevre alanlarında uzun vadeli projeler üretiyor ve iş birlikleri yapıyoruz. Toplumsal cinsiyet eşitliği, eğitim, kapsayıcı topluma yatırım, kutuplaşma ve sürdürülebilirlik konuları önümüzdeki dönemde de önceliğimiz olacak.
Üzerinde son olarak çalıştığınız projeler hakkında bilgi verir misiniz?
Bireysel değerlerimizi keşfederek, değerleri yaşamın merkezine koymayı ve müşterek yanlarımız etrafında buluşmayı hedefliyoruz. Böylece toplumdaki ayrışma ve kutuplaşma eğilimlerini gidermeye çalışan 'Ortak Değerler Hareketi' ile bu konuda araştırmalar yapıyoruz.
Değer odaklı ve müşterek gelişime yönelik projeleri hayata geçiyoruz veya destekliyoruz. Proje kapsamında dünyada da bir ilk olan, kişisel değerlerimizi keşfetmeyi eğlendirici bir şekilde yapan 'Değer Taşı' kutu oyununu tasarladık. Binlerce kişiyle oynadık. Bu yıl Milli Eğitim Bakanlığı ile de çalışarak bu oyunun daha küçük yaşlar için olan versiyonunu tasarladık. 'Değer Çarkı' oyununun 2021 yılının başında okullarda olmasını planlıyoruz.
"EKONOMİST BÜYÜK BİR ORGANİZASYON"
"Ekonomist dergisi, ekonomi haberciliği ve yorumculuğuna saygınlık ve değer katan, bu değeri her geçen yıl istikrarlı biçimde artıran bir yayın. Bunun yanında hiç şüphesiz zengin içeriği, ilginç dosyaları, CEO Club gibi organizasyonları ve iş dünyasına yönelik ödülleriyle, yalnızca bir ekonomi yayını olmanın çok ötesinde büyük bir organizasyon. Yükselen başarı grafiğini 30 yıl gibi uzun bir süre korumayı başarması ayrıca vurgulanmayı hak ediyor. Ekonomist'in 30'uncu yılını kutluyor, tüm Doğan Burda Dergi ekibine sağlıklı, başarılı, keyifli yıllar diliyorum."