GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
Twitter, Facebook, Instagram gibi sosyal ağlardaki gelişim sürerken, pazara yeni eklenen oyuncularla rekabet giderek kızışıyor. Şirketlerin bir adım önde olma isteği, satın almaları da beraberinde getiriyor.
Görsellere tıklayın.
Bu rakamların artması pazarın genişlemesine neden olurken yeni oyuncular rekabeti de beraberinde getiriyor. Özellikle son dönemde hızlı büyüme oranıyla dikkat çeken Snapchat, Facebook'ta yer alan milenyum kuşağını kendisine çekti.
BI Intelligence raporunda, aylık kullanım oranları açısından Twitter'ın gerisinde olsa da Snapchat'in fotoğraf paylaşım uygulamasının Twittter'a göre beş kat daha etkili olduğu ifade ediliyor. Kullanıcı bağlılığı açısından bakıldığında Facebook ve onu kapsayan Instagram, WhatsApp ve Messenger uygulamaları ile Snapchat'in yanı sıra Twitter ve LinkedIn gibi ağların mücadele içinde olduğu görülüyor.
SATIN ALMALAR ARTIYOR
BI Intelligence raporuna göre, kullanıcı bazında bakıldığında Face-book hala büyük farkla önde. Ancak kullanıcı bağlılığı tarafında Snapchat, Facebook'un hemen arkasında yer alıyor. Araştırmaya göre kullanıcılar açısından en az etkili olan sosyal ağ ise LinkedIn. Fakat, raporlara göre Microsoft'un şirketi 26 milyar dolara satın alması, bağlılık konusunda yükselişe neden olabilir.
Kullanım alışkanlıklarına bakıldığında ise Facebook'ta kullanıcı paylaşımlarının azaldığı ancak haber tüketimi ve video görüntülemenin arttığına dikkat çekiliyor. Snapchat, hala mesajlaşma alanında favori. Geçen yıl canlı yayın uygulaması Periscope’u satın alan Twitter ise artık videoya öncelik veriyor.
REKABET KIZIŞIYOR
Sosyal ağlardaki rekabete baktığımızda önümüzdeki döneme ilişkin yeni bir tablo ortaya çıkıyor. Mobil fotoğraf mesajlaşma ve multimedya paylaşım uygulaması Snapchat, yakın zamanda günlük aktif kullanımda Twitter’ı geride bıraktı. Geçtiğimiz aylarda 1,8 milyar dolar yatırım alan şirket, geçen yıl gelir yaratmaya başlayan uygulamasından toplam 59 milyon dolar kazandı. Şirketin 2017 yılına dair gelir beklentisi ise 500 milyon ile 1 milyar dolar arasında.
Son dönemde video alanında büyük yatırımlar yapan Facebook, özellikle canlı yayınları devreye almasının ardından kullanıcıların anlık paylaşımlarını artırmak adına önemli hamleler yapıyor. Facebook, 2013 yılında Snapchat’i satın almak için 3 milyar dolarlık teklifte bulunmuş ancak reddedilmişti. Snapchat, geldiği noktada, Facebook’un sahip olduğu fotoğraf paylaşım platformu Instagram ile büyük bir rekabete girmiş durumda.
VİDEO YÜKSELİYOR
Her iki mecrada da oldukça öne çıkan diğer konu ise videolar. Video izlenme sayıları birbirine oldukça yakın olan Facebook ve Snapchat rekabeti sürüyor. Facebook’ta günlük 8 milyar adet video izlenirken Snapc-hat’te bu rakam 6 milyara ulaştı. Geçtiğimiz yıldan bu yana Snapchat’in video görüntülenme sayısı dört kat artmıştı. Bunun dışında Snapchat’in kaybolan mesajları kullanıcıların en sevdiği özellikler arasında. Oynatılabilir video, Snapchat ile hayatımıza giren video filtreleri, Boomerang gibi videoyu sürekli oynatan uygulamalar videolarla etkileşimi yeniliyor.
Instagram ise 500 milyon kullanıcıyı geçti. Instagram’ın açıkladığı bir diğer çarpıcı veri, kullanıcılarının 300 milyondan fazlasının sosyal ağı her gün kullanması. Nisan 2012’de Facebook tarafından 1 milyar dolara satın alındığında iOS’ta 27 milyona yakın kullanıcısı bulunuyordu.
TÜRKİYE’DEKİ DURUM
Global düzeyde gelişmeler bu şekilde ilerlerken Türkiye pazarına baktığımızda, We Are Social tarafından hazırlanan “Digital in 2016” raporunda, internet kullanıcılarının 42 milyonunun aktif olarak sosyal medyada yer aldığı, bu kullanıcıların 36 milyonunun ise sosyal medyaya mobil cihazlardan ulaştığı görülüyor. Türkiye’de en çok kullanılan sosyal medya platformlarına baktığımızda ilk sırada yüzde 32 ile Facebook yer alıyor. Facebook’u yüzde 24 ile What-sApp, yüzde 20 ile Facebook Messenger, yüzde 17 ile Twitter, yüzde 16 ile Instagram takip ediyor.
YENİ TRENDLER
Dekatlon Buzz yönetici ortağı Vadi Efe, Türkiye’deki durum için şunları söylüyor: “Özellikle Facebook ve Youtube en fazla kullanılan mecralar, video içeriği çok tüketiyoruz. Bu mecraların dışında son dönemde Periscope ve YouNow benzeri canlı video yayınına yönelik mecralar ilgi görüyor. Fakat bu mecraların geniş bir kitleye ulaştığını söyleyemeyiz. Snapchat kullanımı da 2016’da oldukça yükseldi, özellikle fotoğraf filtreleri gibi eğlenceli özellikler severek kullanılıyor.”
Vadi Efe, sosyal ağların arttırılmış gerçeklik ve video özelliklerinin yoğun olarak kullanılmaya ve gelişmeye devam edeceğini ifade ediyor. Efe’ye göre, özellikle 4K çözünürlük destekleyen cep telefonları ve daha da kaliteli ekran çözünürlükleri ile mobil işlemci hızlarıyla birlikte önümüzdeki yıllarda sanal gerçeklik sosyal ağ özellikleri oluşacak.
Somera CEO’su Gencay K. Evirgen ise “Mobil cihazların sunduğu teknolojileri en eğlenceli şekilde kullanan yazılımların rekabette öne geçmesi ve daha fazla kullanıcı yakalaması kaçınılmaz” diyor.