'Sosyal medya sizi nasıl daha güçlü lider yapar?' kitabının yazarı Damian Corbet, CEO'ların sosyal medyadan yararlanması gerektiğini söylüyor. Corbet, “Sosyal medya sizi müşterilerinize, çalışanlarınıza, tedarikçilerinize ve rakiplerinize entegre eder" diyor.
GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
Sosyal medya kullanımın her alanda etkili olduğu günümüz 'sosyal çağı'nda üst düzey yöneticiler de bu kanalı iş süreçlerinin yönetiminin bir parçası haline getirmeye başladı.
'Sosyal CEO-Sosyal medya sizi nasıl daha güçlü lider yapar?' kitabının yazarı Damian Corbet, liderlik pozisyonunda olan kişilerin, sosyal medyanın gücünden ve fırsatlarından yeterince yararlanamadığını söylüyor. Kitabında bu güç ve fırsatlardan nasıl yararlanabileceğini yazan Damian Corbet ile 'Sosyal CEO' olmanın yollarını konuştuk.
'Sosyal CEO-Sosyal medya sizi nasıl daha güçlü lider yapar?' kitabını yazma fikri nasıl ortaya çıktı?
CEO'lara ve liderlere sosyal medya tanıtımı yaptığım zamanlarda bu kitabı yazma fikri aklıma geldi. Liderlik pozisyonunda olan kişiler sosyal medyanın gücünden ve fırsatlarından yeterince yararlanamıyor.
CEO'larla The Social Suite adlı bloğum için röportajlar yapmaya başladım. Kitabımın harekete geçirmesini ve liderlerin sosyal çağı yakalaması için ilham olmasını istedim.
Sosyal CEO'yu nasıl tanımlıyorsunuz?
Sosyal CEO, sosyal medyanın değerini anlayan lider demektir. Bu sadece Twitter hesabı ya da LinkedIn profili sahibi olmak değildir. Birçok CEO, hiç kullanmadığı ya da yeni bir iş için güncellemediği LinkedIn hesabına sahip. Bu sosyal liderlik değil.
Sosyal CEO olmak zihniyetle ilgili. Dünyaya farklı bakmak, eskiyi geride bırakmak, güncel olmayan liderlik fikirlerinden arınmak, yeni fikirlere açık olmak, dürüst ve modern bir liderlik demek. Sosyal medya aslında bunun küçük bir parçası.
Eğer sizin vizyonunuz çağdışı liderlik ise sosyal medyanın sunduğu fırsatlardan hiçbir zaman yararlanamayacaksınız demektir. Ama aksine açık fikirliyseniz, LinkedIn, Twitter ve Instagram gibi platformların sizi dünyaya, müşterilerinize, çalışanlarınıza, tedarikçilerinize ve hatta rakiplerinize nasıl entegre ettiğini görürsünüz.
Sosyal medya rekabette öne çıkmak için nasıl kullanılabilir? Sosyal CEO'ları diğerlerinden ayıran farklar neler?
Bu konuda birçok örnek var. Örneğin, DDl'in liderlik çalışması, sosyal CEO'ların altı kilit davranışta çok iyi olduğunu gösteriyor. Buna göre, CEO adaylarına yetki veriyorlar, daha etkililer, iletişimde daha ikna edici, iş ağı geliştirmede daha iyi, sonuçlar konusunda tutkulu ve karar vermede daha güçlüler.
CEO'lar sosyal medyayı nasıl daha etkili kullanabilir? Önemli noktalar neler?
Eğer sosyal medyada yeniyseniz öncelikle dinlemekle başlayın. Twitter hesabı yaratmak çok kolay. Bunu yapın ve rakiplerinizi takip ederek onların neler yaptığına bakın.
Eğer doğru yapıyorlarsa onlardan öğrenin. Eğer daha iyi yapacağınızı düşünüyorsanız harika. Sosyal medyadan anlayan organizasyonunuzdaki birinden yardım alın. Onların size mentorluk ve rehberlik etmesine izin verin. Bir şeyler yazmadan önce iletişim danışmanıza kontrol ettirin.
Bunu iyi yöneten CEO'lara örnek verebilir misiniz?
T-Mobile CEO'su John Legere ve American Family sigorta şirketi CEO'su Jack Salzwedel, bunlara güzel örnekler. Jack'in tweet'lerinin şirket politikasına uyduğunu sağlama almak ve organizasyonun kilit mesajlarını desteklemek için şirket içinde destek ağı bulunuyor.
Sosyal medyayı uygun şekilde kullanmak için tek bir yol bulunmuyor. Neyin sizin ve sektörünüz için uygun olduğunu kendinizin bulması gerekiyor. Ayrıca Western Union CEO'su Hikmet Ersek ve Unilever CEO'su Paul Polman'ın tweet'lerine de bakabilirsiniz, ikisi de farklı yaklaşımlara sahip ama ikisi de yaptığında çok iyi.
Hangi sosyal platformlar CEO'lar için daha uygun?
Çoğu CEO için LinkedIn başlamak için iyi bir yer. Ama bu profilin iyi olması gerekiyor. Pasif olmayın, sektörünüzü etkileyen düşüncelerinizi ve görüşlerinizi burada paylaşın. Enteresan linklere yer verin. Blog platformlarını kullanın. Sadece dinleme ve öğrenme için kullanacaksanız bile twitter hesabını önerebilirim.
Burası haberlerin ilk geldiği yer. Bunu global bir beyin olarak düşünün. Bunlara ek olarak CEO'ların Instagram kullandığını görüyorum. Burası etkileşimin daha az olduğu ama markalaşmanın daha fazla olduğu bir platform. Ayrıca Youtube kullanan ve burada video formatında görüşlerini paylaşanlar var.
Sizin öneriniz nedir?
Benim önerim, LinkedIn ve Twitter ile başlayın. Sadece bu iki kanalı kullansanız bile iyi olur. Facebook genellikle aile ve arkadaşlarla iletişim kurmak için kullanılıyor. Eğer bunu CEO olarak yapacaksanız sadece aile ve arkadaşlarınızla sınırlı tutup özel bir profil belirleyin.
Sosyal medyada CEO'ların genelde yaptığı hatalar neler?
Genellikle yapılan hata, şirket politikasına uymayan paylaşımların yapılması. CEO'lar organizasyonun başıdır ve ne söyledikleri fark eder ve şirkete etkisi olur.
Tabii ki kendiniz olabilirsiniz ama tartışmalı konularda görüş bildirirken dikkatli olmak gerekiyor. Politika ve din konularından imtina etmek ama favori spor takımı ya da tatile gittiğiniz yer ile ilgili düşüncelerinizi paylaşmak konusunda özgür olmak gerekiyor. Bu sizin insan olduğunuzu gösterecek ve kişilerle bağlantı kurmanızı sağlayacak.
Gelecek beş yılda sosyal medyanın nasıl gelişeceğini öngörüyorsunuz?
Çok büyük bir değişim beklemiyorum. Linkedln, Twitter ve Instagram hala olacak. Yeni platformlar gelişecek ama girişimciler için bu giderek zorlaşıyor. Sosyal ağlar basit araçlar, nasıl kullandığınız her zaman önemli olacak.
SOSYAL MEDYA HANGİ FIRSATLARI SAĞLIYOR?
HABER AKIŞINI KİŞİSELLEŞTİRME
Sosyal medyada çok fazla ses var. Sosyal medya, CEO'ların kendi filtrelerini oluşturmalarını sağlıyor. Kimi takip edeceğini, dinleyeceğini ve görmezden geleceğini kendisi seçebilir. Önemli infuencer'ları listesine ekleyebilir, özel LinkedIn ya da Whatsapp gruplarına dahil olabilir.
DESTEK AĞI İNŞA ETMEK
Sosyal medya, bir ağ oluşturma alanı. Global topluluklara bir 'tık' ile ulaşmayı sağlıyor. Bunun da çok yardımı oluyor.
PAZAR İSTİHBARATI
Sosyal ağlar, pazardaki gelişimden ve trendlerden anlık haberdar olmanızı sağlar. Böylece fırsatlar daha erken yakalanabilir.
KİŞİSEL PAZARLAMA
Sosyal medya size daha önce olmayan eşsizlikte sesinizi duyurmak için bir fırsat sunar. Kendi alanınızda 'fikir lideri' olmak ve kendi markanızı oluşturmak için konumunuzu güçlendirmenizi sağlar.
ŞİRKET MARKALAŞMASI
Şirketler artık mesajları ve nasıl algılandıklarını kontrol edemiyorlar. Sosyal medya bunu gösteriyor. İnsanlar beğenseniz de beğenmeseniz de sizin işinizle ilgili konuşuyor. CEO'lar şirketin yüzü olarak sosyal medyada bunu düzeltmek için güçlü bir rol oynayabilir.