Söke pamuğunu dünyaya tanıtacak

‘Onarıcı tarım’ ve ‘rejeneratif pamuk’ gibi sürdürülebilir projelere odaklanan Söktaş Teksil, Söke pamuğunu dünyaya tanıtmayı hedefliyor. Söktaş Tekstil CEO’su Muzaffer Kayhan, “Onarıcı tarımı 5 bin dönüme çıkarıp bütün Söke Ovası’na yayacağız” diyor.

17 Ekim 2024

Kayhan Ailesi’nin öncülüğünde 1971 yılında Söke’nin ilk modern tekstil fabrikası olarak kurulan Söktaş Tekstil, bugün sürdürülebilirlik kavramı ile özdeşleşen çevreye saygılı uygulamalara 1985’lerde başlamış bir şirket. Lüks ve premium moda markaları için pamuklu kumaş tasarlayıp üreten şirket, son yedi yıldır ise ‘onarıcı tarım ve onarıcı pamuk’ gibi sürdürülebilir projelere odaklanmış durumda. Şirket, 2019 yılında da dünya tarımını düzeltmek ve moda sektörünün karbon ayak izini azaltmak adına LVMH Grubu ile iş birliğine gitti.  

13-26 Ekim tarihli sayıdan

İngiliz Stella McCartney ile başlayan bu projenin zaman içinde tüm gruba yayıldığını belirten Söktaş Tekstil CEO’su Muzaffer Kayhan, “Rejeneratif pamuğa şu anda Avrupa’da büyük bir ilgi var. Bu kapsamda rejeneratif pamuk üretimine geçtik. ‘Onarıcı pamuk’ olarak tanımlanan projede temelde, biyoçeşitliliği koruyarak pamuk yetiştiriyoruz” diyor.

5 BİN DÖNÜMDE ONARICI TARIM

Şirket olarak amaçlarının bu üretimin yayılması olduğunu vurgulayan Kayhan, “2 bin 500 dekarlık alanı onarıcı tarıma dönüştürdük. Etrafımızdaki çiftçilerle beraber bunu 5 bin dönüme çıkarıp bütün Söke Ovası’na yayılmak gibi bir planımız var” diye konuşuyor. Şu anda 450 çiftçi ile ‘iyi pamuk’ üretimine yönelik çalıştıklarını ve önümüzdeki yıl çiftçi sayısını 900 binlere çıkarmayı planladıklarını da söyleyen Kayhan, “Başarabilirsek hem bölgenin hem ülkenin iyi pamuk üretimindeki önemini artıracağız. Söke Ticaret Borsası önderliğinde ‘Söke Pamuğu’nun AB’de coğrafi işaretini de aldık. Bu pamuğun reklamını yapıp, dünyaya anlatmamız gerekiyor” diye ekliyor.

10 MİLYON DOLARLIK YATIRIM

Şirket, tasarruf ve verimlilik yatırımlarına da devam ediyor. Geçen yıl su geri kazanımı ile ilgili büyük bir yatırım gerçekleştirdiklerini belirten Kayhan, “Bu yatırımımız ile yüzde 50’ye kadar kullandığımız suyu geri kazanım sayesinde tekrar kullanabilir hale geldik. Bunu 2025 yılında yüzde 100’lere çıkartmayı planlıyoruz” Tükettikleri elektriğin tamamını yenilenebilir kaynaklardan sağladıklarına da işaret eden Kayhan, “Onu fabrika çatılarına kuracağımız GES’ler ile daha da pekiştirmeyi planlıyoruz. Son yıllarda sürdürülebilirlik için 10 milyon doların üzerinde yatırım yaptık” diye anlatıyor.

“PAMUK EKİM MAKİNESİ GELİŞTİRDİK”

Şirket, tohum üreticisi firmalarla AR-GE çalışmaları da yürütüyor. Üniversitelerle beraber çalıştıklarını söyleyen Kayhan, ‘’Ayrıca artık onarıcı tarımda kullanılabilecek makineleri de üretiyoruz. Türkiye’de bu alanda makine üreten yok.Danışmanımız olan bir üniversite profesörü tasarladı, geliştirdi ve yerli bir firma da üretti.


“Tekstilde 36 milyon Euro’luk ciroya ulaştık”
“Dünyanın en büyük moda firmalarıyla çalışıyoruz. Asıl işimiz gömlek kumaşı. Müşterilerimiz arasında Gucci, Max Mara, Hugo Boss, Massimo Dutti gibi pek çok dev marka var. Aktif olan irili ufaklı 800 civarında müşterimiz bulunuyor. Geçen yıl tekstilde 36 milyon Euro’luk bir ciroya ulaştık. Bu yıl geçtiğimiz yıl yaptığımızın üzerinde bir satışla kapatacağız. Özellikle son üç ayda aldığımız siparişler, ortalama fiyatların da daha yukarısında. Maalesef bu Türkiye’de bütün tekstil sektörünü bağlayan bir şey değil. Çünkü bizim müşteri grubumuz çok farklı. Çok üst segment.”