Şirketler çalışanlarını 'gönüllülük'le bağlıyor

27 Aralık 2017
Son yıllarda dünyada olduğu gibi Türkiye’de de şirketler çalışanlarının katıldığı sosyal sorumluluk projeleri yürütmeye başladı. Sabancı Holding, UPS, SAP, Flokser, Turkcell, TSKB gibi pek çok şirket çalışanlarıyla ortak gönüllülük projeleri yapıyor.

AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr

Bu faaliyetlerin çalışanların performanslarını ve şirkete bağlılığını artırdığı, işyerindeki birliği ve beraberliği güçlendirdiği ifade ediliyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Son yıllarda çalışan gönüllülüğü hem şirketlerin hem de sivil toplum kuruluşlarının gündeminde daha fazla yer almaya başladı. Çalışanları da işin içine katarak yapılan sosyal sorumluluk projeleri çalışan bağlılığını artıran önemli etkenlerden biri olarak görülüyor.

Son yıllarda Türkiye’de de pek çok şirket çalışanlarının performanslarını yükseltmek, işyerindeki birliği ve beraberliği arttırmak için gönüllülük çalışmalarına ağırlık veriyor. Haberimizin tablosunda, 18 şirketin çalışanlarının gerçekleştirdiği projeleri görebilirsiniz.

 

KARNEMİZ İYİ DEĞİL
Aslında Türkiye’nin gönüllük konusunda karnesi çok iyi değil. Dünya Bağışçılık Endeksi’ne göre, Türkiye, gönüllü faaliyetlere katılma konusunda 135 ülke arasında ancak 132’nci sırada yer bulabiliyor. Türkiye’de gönüllülük daha çok para verilen bir faaliyet olarak görülüyor.

Türk halkının yüzde 10’u para bağışı yaparken, yüzde 4’ü gönüllü faaliyetlere katılıyor. Gelişmiş demokrasilerde ise sivil girişimlere toplumsal katılım oranlan yüzde 25-56 arasında değişiyor.

Türkiye’de rakamlar çok olumlu olmasa da son dönemde gönüllülük kavramı özellikle şirketler arasında yaygınlaşmaya başladı. Gönüllülük Platformu Kurucusu İnal Aydınoğlu, gönüllülük projelerinin çalışan bağlılığını artıran önemli faktörlerden biri olduğunu söylüyor.

SABANCI 2015’TE BAŞLATTI
Son dönemde şirketler bu konuda ciddi adımlar atmaya başladı. Sabancı Holding, 2015 yılında Sabancı Gönüllüleri Programı’nı başlattı. Holding, program kapsamında ilk üç yıl kadın konusuna odaklandı.

Sabancı Holding Kurumsal İletişim Direktörü Filiz Karagül Tüzün’ün verdiği bilgiye göre, üç yıllık süreçte 11 ilde, 12 Sabancı Topluluğu şirketinden 350 çalışan, gönüllü yürütülen istihdam, eğitim, kişisel gelişim, psiko-sosyal destek, sağlık gibi çeşitli konularda 45 proje hayata geçirdi. Bu projelerden 2 binin üzerinde dezavantajlı kadın yararlandı. Program, gençlere ve engellilere katkı ile devam edecek.

Pfizer çalışanları beş yıldır ‘Sahiplen!’ sloganıyla kendilerini sosyal sorumluluk projelerine adadıkları bir gün geçiriyor. Örneğin 2016 yılında ‘Sahiplen!’ günü kapsamında yedi ilde kan bağışı, görme engelli çocuklar için çocuk kitabı seslendirme, Bir Dilek Tut Derneği ile sağlığına kavuşmayı bekleyen iki çocuğun dileklerini gerçekleştirme gibi pek çok farklı projeye imza atıldı. Pfizerli gönüllüler, her yıl katıldıkları İstanbul Maratonu’nda bu yıl Türkiye Alzheimer Derneği için koştu ve “Yatağa Bağımlı 500 Alzheimer Hastasının Evlerine Ücretsiz Hemşire Desteği” projesine destek oldu.

30 BİN TL BÜTÇE AYIRIYOR
Pek çok gönüllü çalışmasına imza atan GittiGidiyor çalışanları, 2015 yılında gönüllülük esasıyla WIN (Women’s Initiative Network) ekibini kurdu. Kariyer yolculuklarında kadınların karşılaşabilecekleri zorlukları ortadan kaldıran bir çalışma ortamı yaratmak üzere aksiyon alan WIN, kurum dışındaki kadınların hayatlarına da dokunacak projeler geliştiriyor.

GittiGidiyor Genel Müdürü Öget Kantarcı, odağında kadın girişimcilerin olacağı bir kurumsal sosyal sorumluluk projesini de yakın zamanda hayata geçirmeyi hedeflediklerini söylüyor.

Flokser, gönüllülük çalışmalarında eğitim, doğal afetler ve doğa olmak üzere üç alana odaklanıyor. Şirket içinde kurulan sosyal ve gönüllülük kulüplerinin 130 kişiye yakın üyesi bulunuyor. Şirket, gönüllülük projelerine YILDA ortalama 30 bin TL’ye yakın bütçe ayırıyor. Flokser İcra Kurulu Üyesi Ekin Tükek, önümüzdeki dönemde köy okullarına yönelik projelere odaklanacaklarını söylüyor.

14 YILDIR ÇALIŞIYOR
14 yıldır üniversitelerarası lojistik vaka yarışması düzenleyen Mars Logistics, bu yıl Trafik haftasında Edirne’de ‘Akıllı Tır, Akıllı Çocuklar’ projesini gerçekleştirdi. Şirket, 2018’de bu projeyi farklı bir ilde hayata geçirecek. Mars Logistics Genel Müdürü Ali Tulgar, pazarlama bütçesinin yüzde 5’ini bu projeler için değerlendirdiklerini söylüyor.

KFC’nin uluslararası sosyal sorumluluk projesi "Add Hope - Umut Ol” başlığı altında faaliyet gösteriyor. KFC Global, 2007 yılından bu yana programa 110 milyon dolar bağış topladı ve bu sayede 60 ülkede 10 milyon kişinin hayatında fark yarattı. KFC Türkiye Pazarlamadan Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Zeliha Şener, Türkiye ekibi olarak 2015 yılından bu yana Türkiye Korunmaya Muhtaç Çocuklar (Koruncuk) Vakfı’yla işbirliği yaptıklarını söylüyor.

GÖNÜLLÜLÜK SAATİ
UPS, 2016 yılında, hem aktif şekilde çalışan hem de emekli olan tüm çalışanlarıyla birlikte, dünya çapında 116 milyon dolardan fazla bağışta bulundu. Şirketin global olarak 2020 yılı sonuna kadar 20 milyon saatlik gönüllü kamu hizmeti hedefi bulunuyor.

UPS Türkiye Genel Müdürü Ufku Akaltan’ın verdiği bilgiye göre, Türkiye’de bu yıl yaklaşık bin 700 UPS çalışanı aileleriyle birlikte, 151 farklı etkinlikte toplamda 8 bin 300 saat gönüllülük saatine ulaştı.

SAP’nin global olarak tüm ülke ofislerinde hayata geçirdiği kurumsal gönüllülük girişimi “SAP Gönüllü Hizmet Ayı” (SAP Month Of Service) kapsamında tüm dünyadaki SAP çalışanları her yıl ekim ayında çeşitli sosyal sorumluluk aktivitelerine katılıyor. Bu yıl 60’dan fazla ülkede kodlama haftaları düzenlendi. SAP Türkiye gönüllüleride İstanbul Koruyucu Aile Derneği ile işbirliği içerisinde 9-17 yaş arasındaki çocukların katıldığı bir kodlama atölyesi gerçekleştirdi.

ÜÇ GÜN İZİN VERİYOR
CHEP Türkiye, sabit bir bütçesi bulunmamakla birlikte projeye ve etkisine göre strateji belirliyor. Şirket, teşvik için her çalışanına ücretli üç gün izin veriyor. CHEP Türkiye Genel Müdürü Şafak Aktekin, isteyenlerin kendi kişisel projelerinde ya da kurumsal olarak organize edilen projelerde çalışarak bu izin hakkını kullanabildiğini söylüyor.

BM'DEN ÖZEL PROJE
Çalışan gönüllüğünün gelişmesi Birleşmiş Milletler'in (BM) de konuya el atmasına neden oldu. BM, IMPACT2030 girişimini başlattı. Bu girişim, kamu ve özel sektördeki gönüllü programların küresel hedefler doğrultusunda yapılmasını hedefliyor. IMPACT2030'un kurucu ortakları arasında, IBM, DOW, Google, Pfizer, Tata Danışmanlık, GSK, SAP, UPS ve Medtronic bulunuyor. Dünyada toplam 60 şirket ve 40 paydaş IMPACT2030'a katılmış durumda.

IMPACT2030 kısa bir süre önce Türkiye'de de faaliyet göstermeye başladı. IMPACT2030 Bölge Sözcüsü Arzu Demirel, "Küresel hedeflerimiz arasında, aşırı yoksulluğu sona erdirmek, eşitsizlik ve adaletsizlikle mücadele, iklim değişikliğini düzeltmek yer alıyor" diyor.