GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
Teknolojideki yeni gelişmeler ve açtığı alanlar birçok sektörü olduğu gibi finans sektörünü de değiştirdi. Finan-sal teknolojiler (fintech) kavramını son dönemlerde sıkça duymaya başladık. Finans işlemlerinin teknoloji altyapısına kavuşarak kolaylaştığı günümüzde, bunun altında yeni bir alan daha açıldı.
O da sigorta teknolojileri olarak ifade edilen Insurtech. Insurtech, teknolojik yaklaşımlarla sigortacılık sektörüne çözümler üretmek üzerine kurulu. Hızla değişen müşteri davranışları ve akıllı cihazların yaygınlaşması gibi faktörler, son yıllarda Insurtech’in büyük bir oranda benimsenmesine katkı sağladı.
FARKLI ÇÖZÜMLER
Bugün aracınız için aldığınız bir kasko poliçesi, çok temel bazı kriterlere göre hesaplanıyor. Aracınızın yaşı, sizin yaşınız, kazasızlık durumunuz ve toplam geçmişiniz, yaşadığınız il ve zaman zaman mesleğiniz, sigorta poliçesinin fiyatında etkili oluyor.
Oysa aracınızı ortalama kullanma hızınız, bozuk yollara girip çıkma yüzdeniz, hatalı park etmeniz, hatalı dönüşleriniz, dönüşlerde sinyal verip vermediğiniz gibi yüzlerce kriter, sigorta poliçenizin daha düşük veya yüksek olmasına neden olabilir.
İşte tam bu noktada Insurtech çözümleri, nesnelerin interneti gibi teknolojilerle birleşerek farklı çözümleri pazara sunabiliyor. Böylece şirketler daha fazla müşteri kazanırken, kullanıcıların da daha düşük masraflı poliçe çözümleri alabildiği ifade ediliyor. Insurtech, sigorta sektörüne hızlı, esnek ve farklı çözümlerin gelmesini sağlarken, geleneksel şirketlere de buna ayak uydurarak kullanıcılarını genişletme fırsatı yaratıyor.
YATIRIM GELİYOR
Sektördeki yeniliklerle birlikte ortaya çıkan şirketler de artmaya başladı. Buradaki gelişim, yatırımcıların da ilgisini çekiyor. Son dönemde Insurtech şirketlerine yatırımın arttığı gözleniyor. McKinsey’in bir raporuna göre, bu alandaki şirketler 2013’te 223 milyon dolarlık yatırım alırken, 2015’te bu miktar 10 kattan fazla artışla 2,65 milyar dolara yükseldi.
2016’da sektördeki genel yatırım düşüşü ile bu alandaki yatırımlar da yaklaşık 1,7 milyar dolara gerilese de, bu rakam 2014’teki 740 milyon dolara oranla iki kattan fazla. Insurtech yatırımlarının yüzde 47’lik bölümü ise çekirdek ve melek yatırım aşamasında gerçekleşti. 2015 yılında 122 şirkete yatırım yapılırken, geçen yıl bu rakam 173’e yükseldi.
Dünyada gelişmekte olan sektörün yansımaları Türkiye’de de görülüyor. 30 milyar dolarlık büyüklüğe sahip olan Türkiye sigorta sektöründe, Insurtech alanında Koalay.com, Sigortadükkanım, Sigortacı123, Sigorta Küpü, Sigortam.net ve Sigortayeri gibi birçok şirket faaliyet gösteriyor. Bu şirketlerin önümüzdeki süreçte artması bekleniyor.
HEDEFLER YÜKSELDİ
Bünyesinde Sigortadükkanım.com’u bulunduran Marsh Sigorta da bu platform üzerinden hem işletmelere hem de tüketiciye yönelik elementer ve sağlık alanlarında sigorta çözümleri sunuyor. Müşterilerine sağladıkları Insurtech çözümleriyle konumlarını en üst noktaya taşımayı hedeflediklerini söyleyen Marsh Türkiye CEO’su Hakan Kayganacı, “2017 yılı Marsh’ın inovatif çözümlerini müşterilerine daha agresif olarak aktaracağı bir yıl olacak.
Hedefimiz tüm müşterilerimize bu dijital platform üzerinden sağladığımız avantajları sunarak memnuniyeti pekiştirmek. Yıl içerisinde mobil çözümümüzü devreye alacağız. Bu sayede hedeflerimize daha hızlı ulaşacağımızı öngörüyoruz” diyor.
Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) de Sigortam360.com ile faaliyetlerini yürütüyor. Sigortam360.com web uygulamasına abone olan kullanıcılar, araç hasar, araç detay, değişen parça, trafik ve kasko poliçe, kaza tespit tutanağı, hasarı ödeyecek sigorta şirketi ve vefat edenlere ait hayat poliçesi bilgilerine ulaşabiliyor. Mobil kaza tutanağı ve SB Mobil uygulaması ise tüm işlemleri akıllı telefonlarından yapma olanağı sağlıyor.
Sigorta sektöründe artan teknolojik gelişmeler sayesinde özellikle motorlu araç sigortalarmda büyük yenilikler beklendiğini ifade eden SBM yetkilileri, “Lo-kasyon Bazlı Servisler Projesi ile ise sigorta sektörü verilerinin konum servisleriyle birleştirilerek konum bazlı risk değerlendirmesi yapılmasına olanak sağlanması ve bu sayede sigorta şirketlerinin çok daha detaylı analizler yapabilmesi hedefleniyor. Bu projenin yıl içerisinde devreye alınması planlanıyor” diyor.
YENİ TRENDLER
Peki önümüzdeki süreçte yeni neler göreceğiz? Örneğin, meslek, cinsiyet, yaş, adres gibi verilerin ötesine geçilerek, anlık olan ve devamlı güncellenen verilere ulaşım olanağı olacak. Bu bağlamda bireysel verileri yoğun olarak veri tabanında bulunduran Google, Facebook, Apple, Amazon gibi teknoloji şirketleri ile sigorta şirketleri arasında gerçekleştirilecek veri paylaşım modelleri önemli olacak.
Bunun yanında sigorta şirketlerinin sağlayamadığı esnekliği sağlayan, start up’ların da geliştirdiği sigortacılık modelleri rağbet görecek. Örneğin, arabanızın kat ettiği yola göre sigorta bedeli hesaplanması, bir adet yolculuk veya bir tatil özelinde sigorta satın alınması veya sigortalının konumuna GPS sisteminden ulaşılarak ilgili konumdaki dolu ihtimalinin sigortalıya haber verilmesi gibi teknolojiler halihazırda geliştirilmiş durumda.