Gözde Yeniova Saylak
gyeniova@ekonomist.com.tr
ZF çatısı altında yer alan Aftermarket markası içinde TRW, Sachs ve Lemförder markalarını da barındırıyor. ZF Services Türk Pazarlama Müdürü Can Akkan, 'See-Think-Act vizyonumuzdan yola çıkarak, markamızı gören, düşünen ve uygulayan çağdaş otomotiv teknolojilerinin ön planda olduğu bir teknoloji markası olarak konumluyoruz'' diyor. ZF Services Türk Pazarlama Müdürü Can Akkan, markalaşma yolculuklarına ilişkin sorularımızı yanıtladı.
Şirketin markalaşma yolculuğunu anlatır mısınız? Marka değeri sizin için ne kadar önemli?
Bundan yüz yıl önce Ferdinand Von Zeppelin tarafından, o tarihte zeplinlere dişli üretmek amacıyla kurulan ZF Friedrichshafen AG, 1919'da yönünü otomotiv endüstrisine çeviriyor. Ürün ve hizmetlerde ödün vermeyen kalitemiz, geleceği şekillendiren teknolojilere yönelik AR-GE çalışmalarımız, ürün çeşitliliğimiz ve müşteri memnuniyeti odağımız, bizi otomotiv üreticileri, servisler ve de son kullanıcılar tarafından en çok tercih edilen markalardan biri yapıyor.
Bugün ZF Group çatısı altında TRW, Sachs ve Lemförder gibi otomotiv endüstrisinin en prestijli markalarını barındıran ZF otomotiv tarihinde birçok ilklere imza atmış bir marka. Ticari araçlar için dünyanın ilk otomatik şanzımanını geliştiren ZF, 1991 yılında binek otomobiller için geliştirdiği dünyanın ilk 5 ileri otomatik şanzımanını, 1999 yılında ilk 6 ileri otomatik ve 2011 yılında ilk 9 ileri otomatik şanzımanını üretti.
Dünyanın en prestijli otomobil ve ticari araç üreticilerinin orijinal ekipman tedarikçisi olan ZF dünyanın ilk elektrikli direksiyon ve entegre kamera ile çalışan şerit Takip Sistemi, Aktif Sabitleyici Süspansiyon Sistemi, Aktif Dinamik Kontrollü Süspansiyon Sistemi, Harici Yan Hava Yastığı, Elektrikli Ön Park Freni, Anahtarsız Giriş Sistemi, Rejeneratif frenleme teknolojisi gibi aktif ve pasif güvenlik sistemlerine yönelik yaptığı Ar-Ge çalışmalarıyla da sektörde öncü rol oynuyor.
Markanın bugünkü konumuyla ilgili bilgi verir misiniz? En güçlü olduğunuz ürün ve alanlar hangileri, neden?
Dünya genelinde 41 ülkede 260 noktada 160 bin kişilik global iş gücü ile güç aktarma organları, şasi komponentleri, aktif ve pasif güvenlik teknolojileri, e-mobilite ve otonom araçlar konularında önde gelen ürün tedarikçisi ve çözüm ortağıyız. ZF Aftermarket Türkiye olarak, sistem tedariği, aplikasyon, test, satış sonrası hizmetler ve eğitim konularında yerli üreticiler, filolar ve servis ve yedek parça bayilerine çözümler sunuyoruz.
ZF sadece otomotivde değil, diğer birçok endüstride de hakim konumda olan bir marka. Ağır ticari araçlar için geliştirdiğimiz şanzıman ve akslar ile otobüs segmentine yönelik mekanik ürün çözümlerinde pazar lideriyiz. Binek ve ticari araçlar haricinde iş ve tarım makineleri, raylı sistemler, savunma sanayi projeleri, deniz taşıtları, endüstriyel uygulamalar, rüzgar türbinleri ve tezgah şanzımanları alanlarında da faaliyet gösteriyoruz.
Geçen yıl sizin açınızdan nasıl geçti? 2020 ilk altı ayı itibarıyla nasıl bir tablo söz konusu?
ZF, 2019'da 36,5 milyar Euro seviyesinde satış gerçekleştirdi. Global ekonomik koşullar ve endüstrimizin genel anlamda dönüşümüne bağlı karşılaşılan zorluklar geçen yıl piyasa üzerinde etkiliydi. Özellikle yeni nesil 8 ileri hibrit şanzımanımız ile otomobil ve otobüs segmentlerine yönelik elektrikli tahrik sistemleri gibi çok sayıda yüksek hacimli sipariş aldık.
Bu zorlu ortama rağmen AR-GE yatırımlarımız devam etti. Pazardaki daralmayı aştığımızda, geleceğin teknolojilerine odaklanmakta geri kalmamamız gerekiyor. Böylece lider sistem tedarikçisi olarak yetkinliklerimize yenilerini eklemeyi sağlayacağız.
2020 yılı yatırım ve büyüme planlarınızdan bahsedebilir misiniz?
See-Think-Act (gör-düşün-uygula) vizyonumuz doğrultusunda ve "Next Generation Mobility" stratejimiz ile otomobil, ticari araçlar ve endüstriyel uygulamalar alanlarında dört ana başlıkta yoğun çalışmalar yapıyoruz:
Araç Hareket Kontrol Sistemleri, Entegre Güvenlik Sistemleri, Otonom Sürüş ve Elektrikli Sürüş Sistemleri. Birkaç yıl önce bünyemize kattığımız TRW markası ile şirketin binek araç teknolojilerindeki uzmanlığından faydalanarak ürün gamımızdaki bu dört ana gruptaki ihtiyacı cevaplıyoruz.
Bunun yanı sıra geçtiğimiz haftalarda tamamlanan Wabco satın alması ile özellikle ağır ticari araç segmentindeki frenleme ve güvenlik teknolojileri açığını kapatarak, sektörde tüm araç segmentlerine yönelik yenilikçi ve geniş bir ürün gamına sahip lider marka olarak öne çıkıyoruz.
Türkiye'de elektrikli araç uygulamalarında bugüne dek ciddi ilerlemeler kaydedildi. ZF ağır vasıta alanında kalitesini ispat etmiş, yüksek müşteri memnuniyetine sahip bir firma. Wabco'nun bünyemize katılmasıyla bu alandaki iddiamız artarak devam edecektir.
Türkiye'de ve dünyada markanızı iyi konumlandırmak için ne gibi çalışmalar yürütüyorsunuz?
Doğru kurgulanmış bir müşteri deneyimi ile sürdürülebilir uzun vadeli müşteri memnuniyeti ve bunun doğal sonucunun satışlara yansımasını görüyoruz. Müşterinizin kim olduğunu ve beklentilerini bilmeli, ürün portföyünüzü hedef kitle değer ve beklentilerine uygun şekilde değerlendirmeli stratejinizi bu doğrultuda kurgulamalısınız.
Orijinal yedek parça, kalite ve uzun ömür, dayanıklılık, geniş ürün gamı, çevreci, kronolojik ve çağdaş ürünler gibi değerlerin hepsi, ZF müşterilerinin bizleri tercih etmesinde etken olan nedenler. Bizler bu değerlerden yola çıkarak oluşturduğumuz marka stratejisini, her farklı satış kanalı ve endüstri için özelleştiriyoruz.
See-Think-Act vizyonumuzdan yola çıkarak, markamızı gören, düşünen ve uygulayan çağdaş otomotiv teknolojilerinin ön planda olduğu bir teknoloji markası olarak konumluyoruz.
ZF çatısı altında yer alan Aftermarket markamız içinde kendini sektörde ispat etmiş TRW, Sachs ve Lemförder markalarını barındırıyor. Biz Türkiye'de ZF Aftermarket olarak zengin ürün gamı, uzman teknik kadrosu ve yedek parça ile servis hizmetlerinde bayilerin yeni nesil çözüm ortağıyız.
Tüm pazarlama, etkinlik ve iletişim çalışmalarımızda hem üretici hem de otomotiv sanayisine emek veren servis, atölye ve yedek parça bayileri ile temasımızı bu anlayış çerçevesinde koruyoruz.
Markanızı geleceğe taşımak adına bundan sonra yapmayı planladığınız çalışma ve yatırımlar neler?
Gelişen teknoloji ile birlikte önümüzdeki yıllarda otomotivde ciddi değişiklikler görmeye başlayacağız. Fosil yakıtların kullanımının azalması ile otomotivde elektrik çağı geldi sayılır. Hibrit araçlara artan talep ile bunu bugün Türkiye'de de gözlemliyoruz.
Bilgisayar ve sensör teknolojilerinin gelişmesi ve araç kontrol sistemlerinin yaygınlaşmasıyla otonom sürüş artık bilim kurgu olmaktan çıkıp, önümüzdeki 10 yıl içinde birçok araçta standart bir özellik halini alacak.
Tüm bu gelişmeler beraberinde araçların egzoz çıkartmadığı, çevreci ve daha güvenli bir otomotiv çağı getirecek. Biz ZF olarak her yıl ciromuzun yaklaşık yüzde 7'sini bu teknolojilere yönelik AR-GE çalışmalarına katarak, sektörde geleceği inşa eden bir markayız.
''YENİ BAKIM ONARIM MERKEZİ AÇTIK''
"Nisan ayında, Sultanbeyli'de yer alan merkezimizde geçtiğimiz yıldan beri alt yapı çalışmalarını sürdürdüğümüz bir hizmeti nihayet devreye aldık. Tesisimizde BMW marka araç sahiplerine 6HP ve 8HP otomatik şanzıman bakım ve onarım hizmeti vermeye başladık.
Bireysel binek araç sahipleri, ZF markalı otomatik şanzımana sahip araçlarında şanzıman kaynaklı bir sorun yaşanmaları halinde artık direkt ZF Aftermarket Türkiye ile iletişime geçip, araçlarını şanzıman üreticisi firmanın uzmanlığına teslim edebilecekler.
Araç sahipleri bize gerek yağ bakımı gerekse de şanzımanlarındaki teknik sorunları ile geliyorlar. Talebe doğru yanıt verebilmek için kısa süre içerisinde kapasitemizi artırmayı hedefliyoruz."
‘’MÜKEMMELLİK ÖDÜLÜ KAZANDIK’’
“En son 2020 Ocak ayında Autohaus ve Auto Servis Praxis dergileri tarafından yılın en iyi markası ödülüne layık görüldük. Ayrıca önceki yıl Frost & Sullivan tarafından yılın Aftermarket şirketi ödülünü kazanmıştık.
Geçtiğimiz yıl hem CeTrax elektrikli tahrik ünitesi hem de elektrikli araçlar için tasarlanan TRW Elektrik Mavisi fren balatası inovasyon ödülü kazandı. Esas gururumuz, geçtiğimiz yıl ZF Aftermarket Türkiye olarak ZF Group’un her yıl düzenlediği yarışmada İş Süreçleri İyileştirme kategorisinde Aftermarket biriminin şampiyonu olarak Mükemmellik Ödülü kazandık. “