GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
Hedef ise Avrupa Birliği, ABD ve İngiltere. Okur, “Bu yıl satışlarımızın yüzde 50’sini yurtdışına yapacağız” diyor. Yatırım almadan 1 milyon TL’lik kendi sermayesiyle dört yıl önce Sefamerve’yi kuran Mehmet Metin Okur’un girişimi, geçen yıl itibariyle 250 milyon TL ciroya ulaştı. Sefamerve’de günde ortalama 17 bin farklı ürün satışa çıkıyor.
Muhafazakar giyim alanında inovatif çözümler geliştirerek Sefamerve markasıyla internet platformundan satış yapan Okur, e-ticaret sitesini 70 ülkeye gönderim yapan, üç ülkede ofisi olan bir şirkete dönüştürdü. Şimdi hedef 500 milyon TL ciroya ulaşıp global bir marka haline gelmek. Hedef ise Avrupa Birliği ülkeleri, ABD ve Ingiltere.
İş hayatına reklam sektöründe 3D animasyon işiyle atılan Mehmet Metin Okur, 2005 yılında TV kanallarına mobil altyapı hizmeti vermeye başlıyor. 2012 yılında ise 12 yıl sonra Kanada’dan Türkiye’ye dönen moda tasarım eğitimi almış kız kardeşi ile Sefamerve.com projesini hayata geçiriyor. 12 farklı şirketi bulunan Okur, proje yaratmayı sürdüren bir girişimci.
Okur ile Sefamerve’nin büyüme hikayesini ve gelecek planlarını konuştuk.
Sefemerve.com’un kuruluş hikayesini anlatır mısınız?
12 yıl Kanada’da yaşayıp moda tasarımı okuyan kız kardeşim Oya Okur Erciyeş, Türkiye’ye döndüğünde tesettür giyim konusunda kadınların bazı ihtiyaçları olduğunu ve bunu giderecek bir markanın olmadığını anlattı. Biz de bu alanda ihtiyaçlara cevap verecek tasarımları geliştirip satmak üzere Sefamerve.com’u kurduk. Hiç yatırım almadan 1 milyon TL sermayemizle yatırıma başladık.
Kuruluştan bu yana şirket nasıl bir gelişim gösterdi?
Globale gitmiş, bu alanda bir marka yaratarak online satış yapan bizden başka şirket yok. Depoculuk başka bir şey, ürün geliştirip satmak başka bir şey. Biz kendi ürünlerimizi geliştirip satıyoruz ya da tedarikçilere ürettiriyoruz. Tedarikçiler de bizim kriterlerimize göre ürün üretiyor. Geçen yıl 250 milyon TL ciroya ulaştık. Bu yıl 500 milyon TL’ye ulaşmayı hedefliyoruz. Çalışan sayımız 160. Geçen yıla kadar en hızlı büyüme Türkiye’de idi. Geçen yıl yüzde 110 büyüdük. Yurtdışında geçen yıla kadar optimize bir iş modeli yoktu, şimdi onu kurduk. Şimdi yurtdışı satış oranımız yüzde 30-35 civarında. Bu yıl yurtdışının payı yüzde 50’ye çıkacak.
Yurtdışında nerelerde ofisiniz var? Yeni hangi bölgeleri hedefliyorsunuz?
Hollanda, Dubai ve Fas’ta ofisimiz var. 70 ülkeye ürün gönderiyoruz. Malezya ve Endonezya’da da ofisler açarak küresel büyüme çalış-malarını sürdürme düşüncesindeyiz. Avrupa Birliği tarafında ödeme sistemleri konusunda sorunlar var. Şirket açıp orada regülasyona tabi olmak gerekiyor. Bizim sistemimiz ile dünyadaki sistem arasında fark var. O yüzden ofis açma konusunda sorunlar yaşanabiliyor. Yurtdışında hedefimiz Avrupa Birliği ülkeleri, ABD ve İngiltere olacak. Benim hedef kitlem MENA bölgesi ama kargo operasyonu ve ödeme sistemi orada henüz oluşmadı.
Muhafazakar giyim satışı yapan başka platformlar da var. Siz ne gibi farklı ürünler geliştirdiniz?
Örneğin kadınların kafalarına taktıkları boneler var. Bunlardan bizim geliştirip sattığımız 1 milyon satıyor diğerleri 2 bin adet satıyor. Buradaki fark, diğer bonelerin dikişlerinin iz bırakması ve baş ağrısı yapmasıydı. Bizim tasarlayıp geliştirdiğimiz ürün ise bunları engelleyecek şekilde yapıldı. Bir başka örnek ise etek boyuyla alakalı. Tesettür giyimde etek boyu 105 cm olmalı ama genelde maliyetten dolayı 95 santim olarak tasarlanıp satılıyor. Biz ise 105 cm olarak tasarladık. İlk etapta 30 bin adet sattık. Örneğin tesettür eşofman yoktu, biz geliştirdik. Çıtçıtlı şalı da ilk biz geliştirip ürettik.
Ürün geliştirme konusundaki ekip kimlerden oluşuyor? İhtiyaçları nasıl belirleyip ürün geliştiriyorsunuz?
Şeffaf bir marka oluşturmak hedefimizdi. Bunun için bir sosyal medya sayfası açıp oradaki herkesin fikirlerini, ihtiyaçlarını yazıp nasıl ürünler istediklerini paylaşmasını istedik. Yaptığımız ürünlerle ilgili de yorumlarını yazıp nasıl olması gerektiğini buradan duyurdular. Biz de onları ekonomiye katacak işler yapalım istedik. Örneğin, çıtçıtlı şalı bulan kişi Rize’nin bir köyünden orada paylaşımda bulunan bir kadın kullanıcımız. Bu ürünün patentini aldırdık ve 1 milyon TL’nin üzerinde para kazandı. Akıllı eşarp ürünümüz de benzer şekilde Ankaralı bir kadın kullanıcımız tarafından geliştirildi. Bu şekilde burası satış platformu haline geldi.
E-ticaret sektöründe kârsızlık sorunu yaşanıyor. Sizin bu konuda durumunuz nedir?
Herkes İstanbul’da depo yatırımı yapıp kâr bekliyor. Buradaki kiralar belli. Bizim depomuz daha önce Levent’teydi. Onu Yalova’ya taşıdık. Yalova’da 4 bin 500 metrekarelik bir depo kurduk. Bütün ürünler oradan kargolanıyor. Yalova nakliye açısından uygun. Osmangazi Köprüsü de, ulaşım açısından da işimizi kolaylaştırdı. E-ticarette hız ve lojistik işin temeli. İşi doğru optimize etmek yerine herkes yatırım almanın peşine düşüyor. İşi optimize edip doğru modelle, doğru kişilerle, doğru yerde yapmadığın sürece kârsızlık olacaktır. Bizim kâr sorunumuz yok.
Ortaklık teklifleri geliyor mu? Yatırım almayı planlıyor musunuz?
Şu aşamada çok teklif geliyor ama yatırım almayı düşünmüyoruz. Daha önce başka girişimlerimde çok exit (çıkış) yaptım, yatırımcı girdiğinde şirkette neler olacağını biliyorum. O nedenle doğru zamanda doğru yerde yatırım almak istiyorum.