Türkiye'de dört, yurtdışında 20 limana sahip olan Yıldırım Holding farklı iş kollarında satın alma ve yatırım adımlarını hızlandıracak. Yıldırım Holding İcra Kurulu Başkanı Yüksel Yıldırım, "Yenilenebilir enerji, krom ve gübre alanında büyüyeceğiz" diyor.
20 Ağustos - 02 Eylül 2023 tarihli sayıdan
Madencilik, liman, gübre ve enerji sektörlerinde faal olan Yıldırım Holding, son 10 yıllık süreçte limancılıkta yaptığı satın almalarla adını duyurdu. Pandemi sürecinde 1,5 milyar dolarlık büyüklüğe sahip olduğunu yazdığımız grup, bugün dördü Türkiye'de olmak üzere toplamda 24 limanının işletmesini yapıyor.
Grup, satın alma girişimlerine limancılığın yanı sıra gübre ve madencilik sektörlerini de ekledi. Bu yıl da satın alma ve yatırımda hız kesmeyeceklerini aktaran Yıldırım Holding İcra Kurulu Başkanı Yüksel Yıldırım, gübre ve madencilikte de yeni alımlar yapacaklarını kaydediyor.
Öte yandan yenilenebilir enerji işine de yatırım kararı aldıklarını belirten Yıldırım, grubun yeni dönem hedeflerini anlattı...
Grubunuz son 10 yıllık süreçte önemli satın almalarla büyüdü.
Grubun yeni dönem büyüme planlarından söz eder misiniz?
Biz yapılanmamızı pandemi döneminde değiştirdik. Üç kardeşiz ve bildiğiniz gibi küçük kardeşimiz Mehmet Yıldırım vefat etti. Kardeşimiz vefat edince varisi oğlu ve bizler arasında problem oldu. Biz de şirketimizin yapısında değişikliğe gittik. Biz hep çok çalıştık. Bu sıkıntılı süreçte de büyümemize devam edebilmek için yeniden yapılanmaya ağabeyim Ali Rıza Yıldırım ile gittik. Grubun merkezini Hollanda'ya aldık.
İki merkezli bir yapıya geçmiş olduk, İstanbul ve Amsterdam merkezli yatırımlarımız sürüyor. Operasyonumuzu buradan yürütüyoruz. Fakat finansman konularını Hollanda'da yürütüyoruz. Çünkü finansmana Türkiye'den
ulaşma şansımız artık kalmadı. Biz global olarak büyüyen bir şirket olduğumuz için finansman imkanlarını da bu yapılanmayla genişlettik.
Grubun yatırım süreci sekteye uğradı mı? Şu an hangi noktada büyüklüğünüz?
Satın alma ve yatırımlarımız hız kesmeden devam ediyor. Grup olarak 56 ülkeye yayıldık ve globalde 25 binden fazla insana iş sağlıyoruz. Böyle bir büyüklüğe varacağımızı ben hiç düşünmemiştim.
Bugün dört tanesi Türkiye'de olmak üzere toplam 24 liman işletiyoruz. Bu yıl yeni satın almalarla 3-4 limanı daha bünyemize ekleyebiliriz. Görüşüyoruz fakat bu süreçler maalesef uzun sürüyor.
Limancılıkta yeni dönem satın alma rotanızdan söz eder misiniz?
Türkiye'de İskenderun'daki Limak'ın limanını almak için görüşmeler yapıyorduk, fakat deprem olunca vazgeçtik ve görüşmeleri sonlandırma kararı aldık. Globalde ise ilgilendiğimiz limanlar var. Asya'ya gitmek istemiyoruz. Ortadoğu, Avrupa, Afrika, Kuzey ve Güney Amerika bizim için yatırım rotasıdır.
Bu yıl Gana'da Takoradi ve Hırvatistan'da Sibenik limanını satın aldık. Bu iki satın alma ile 24 limana ulaştık. Tahmin ediyorum yılı 26 liman ile kapatırız. Şu ara satın alma için üç limanı izliyoruz. Bunlarla ön anlaşma imzaladık. İki tanesi El Salvador'da. Satın alma süreci bu yıla biter diye düşünüyorum.
Guetalema'da ise bir limanımız vardı, bir tane daha alıyoruz. Panama'da ise sıfırdan bir liman inşa ediyoruz. 750 milyon dolarlık yatırım bütçesiyle yola çıktık. 500 milyon dolarlık yatırım yaptık. JP Morgan bize köprü bir finansman yaptı.
Sözünü ettiğiniz satın almalarla limancılıkta hangi noktaya çıkarsınız?
Bu satın almalar sıralamayı değiştirmez. Çok büyük satın alma yapmam gerekir. Limanlar çok stratejik ve Amerika'da satış konusunda çok tutucu. Bugün 12'nciyiz, ama bir gün dünyada sekizinci olacağız. Nasıl yapacağımı da biliyorum ama finansman gerekiyor.
Aslında satın almaları sadece limancılıkta yapmıyoruz. Satın alma deyince Amerika'da krom kimyasalları üreten bir şirketi aldık mesela. Sessiz bir şekilde satın alma yaptık, şimdilerde rakibini de almak üzereyiz. Krom kimyasal işinde bu iki şirketi birleştirirsek alanında en büyüğü olacağız. Türkiye, İsveç, Rusya, Kazakistan ve Arnavutluk'ta krom ve ferro krom üretiyoruz. Dünyada krom alanında üçüncüyüz.
Gübre sektörüne de önemli yatırımlar yaptınız. Orada nasıl bir vizyon var?
Yatırım ve satın almada hız kesmeyeceğiz. Gübre işinde de Hırvatistan ve Hollanda'da iki satın alma yaptık. Hollanda'da iki fabrika var. Bu tesislerin 2,3 milyon ton üretim kapasitesi var. Türkiye'de de 350 milyon Euro'luk bir yatırımla gübre tesisi kuruyoruz.
Bu tesis devreye girdiğinde 3,5 milyon tonluk üretim yapacağız. Yılda 1,5 milyon tonluk üretim yapan Avrupa'da bir şirketle daha ilgiliyiz. Bu alanda da 5 milyon ton üretimle Avrupa'nın en büyük beşinci gübre üreticisi olacağız. Bu da büyük başarı hikayesidir.
Enerji alanında nasıl bir hedefiniz var?
Enerjide sadece Türkiye'de 800 megavatlık lisans başvurusu yaptık. 15 şehirde güneş enerjisi lisansımız var. Yılsolar şirketini kurduk ve bu şirket bünyesinde güneş enerjisi panelleri üreteceğiz. İnşaatı devam eden tesisin 29 Ekim 2023'te açılışı olacak.
Dolayısıyla panel üretimine de girmiş oluyoruz. Yurtdışında da yenilenebilir enerjiye yatırımlarımız olacak. El Salvador'da 350 megavatlık bir enerji üretim anlaşması sağladık. Arnavutluk'ta da 150 megavatlık GES kuracağız.
Yenilenebilir enerji işinde büyüyeceğiz. Sıfır karbon salımını nedeniyle bu tür yatırımlar hızlanmış durumda. Enerji işinde El Salvador 350, Arnavutluk 200, 150 Kosava, Kazakistanı da eklersek 1000 megavatlık üretim olacak. Türkiye'de de yenilenebilir enerjide 1000 megavat olacak. İleride bu yatırımlarımız artabilir.
“KAÇAKÇILIĞIN ÖNÜNE GEÇİLEMİYOR”
Limanlarınızda kaçakçılık iddialarına ne dersiniz?
“Latin Amerika'da Meksika'dan daha aşağı ülkelere kadar uyuşturucu mafyasıyla ciddi bir savaş var. Böyle bir coğrafyada çalışıyoruz. Caydırıcı önlemlere rağmen ülkeler baş edemiyorlar. Dünyada ve Türkiye'de ciddi olarak bu maddelerin kullanımı artmış durumda. Limanımda sevkiyatı yapılan muzların içinde kokain geliyorsa polis ve gümrük memuru var. Konteyner geliyor. Memur muayenesini yapıyor.
Mührü takıyor. Bu kırılırsa gideceği yere alınmaz, o nedenle mühre bakılıyor. O mühürlü konteyner gümrük kontrolünden geçip limana geliyor. Limana geldikten sonra hangi ülkeye gidecekse konteynerler üst üste konur, hangi gemiye binecekse planlamaya göre konteynerler yüklenir. Biz şirketlerin gelen yükünü biliriz, hangi ülkeye gidecekse onu biliriz ama alıcıyı bilmeyiz. Gideceği yere bırakırız. İşimiz bu kadar. Bizim görevimiz taşımacılık hizmeti vermektir.”