ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr
Döner ustası Hayrettin Taşkıran tarafından İstanbul Beyoğ-lu’nda 1988’de küçük bir dönerci işletmesi olarak temelleri atılan Bereket Döner, günlük 35 tonluk üretimiyle Türkiye’nin en büyük hazır döner üreticisi konumunda. Hadımköy’deki 12 bin 500 metrekarelik üretim tesisi de, bu alanda dünyanın önde gelen tesisleri arasında. Türkiye genelindeki 90 restoranıyla önemli gıda zincirlerinden biri haline gelen şirket, bu yılı 120 şube ile kapatmayı planlıyor.
2016 yılını ‘restorancılık yılı’ ilan eden Bereket Döner, bu yıl ilk yurtdışı açılımını da yapmaya hazırlanıyor. Şirket, yurtdışındaki ilk restoranını 1 Eylül’de Taif’te açacak. Bereket Döner, Suudi Arabistan’da yaptığı master franchise anlaşması ile beş yılda Mekke, Cidde ve Taif’te 20 şube açmayı hedefliyor.
DÖNER TESİSİ AÇACAK
Bereket Döner, bu pazara yönelik olarak bir üretim tesisi yatırımına da soyundu. Şirket, Riyad’da yaklaşık 1 milyon Euro’luk yatırımla bir döner tesisi yatırımı gerçekleştirecek. Bereket Döner Genel Müdürü Muhammet Nezif Emek, “Tesisimiz başlangıçta günlük 5 ton kapasiteli olacak.
Hedefimiz bunu katlayarak büyütmek. Riyad fabrikamız hem orada açacağımız restoranlarımıza hem de toptan müşterilerimize hizmet verecek” diyor. Bu yıl Kosova ve Kuveyt’te de şube açacak olan Bereket Döner, 2019 yılına kadar 10 ülkede restoran ağını kurmayı hedefliyor.
Suudi Arabistan, döner tüketiminin yoğun olduğu bir ülke. Öyle ki Türk girişimcilerin açtığı restoranların her biri günde 12 bin adeti geçen döner sandviç satıyor. Bu potansiyel nedeniyle Riyad yatırımına giren Bereket Döner, Suudi Arabistan pazarından günlük 30 tonluk satış bekliyor. Bu da neredeyse Türkiye’deki günlük satışlarına denk geliyor.
ABD’DE YATIRIM PLANLIYOR
Bereket Döner, Ortadoğu’nun ardından Avrupa’ya, 2019 yılından sonra da ABD’ye yatırım yapmayı planlıyor. Muhammet Nazif Emek, bu konuda şunları anlatıyor: “AB’de mutlaka yatırım yapmamız gerekiyor. Çünkü orada et çok ucuz. Bu nedenle AB’ye döner satamıyoruz. Orada üretip satarsak büyük bir maliyet avantajı sağlayacağız.
Bulgaristan ve Yunanistan’da yatırım planlıyoruz. Bu yıl bitmeden Bulgaristan’da şirket kuracağız. ABD ise daha sonraki hedef pazarımız. ABD’de döner hala bakir bir alan.” Bereket Döner, son üç yılda 2,5 kat büyüyerek geçen yılı 130 milyon TL ciroyla kapattı. Bu yıl ise 170 milyon TL ciro hedefliyor.
KENDİ ETİNİ ÜRETECEK
Üç yıl kadar önce Tokat Niksar'da eti marine etmek için kullandığı sütü üretmek amacıyla süt tesisi yatırımı gerçekleştiren Bereket Döner, şimdi de kendi etini üretmek için aynı yerde 100 dönüm arazi üzerinde 3 bin 300 besi kapasiteli bir çiftlik yatırımı yapıyor.
Çiftlik ve hayvan alımı için 3 milyon dolarlık yatırım yapacak olan şirket, başlangıç olarak bin baş hayvan alımı gerçekleştirecek. Çiftliğin kapasitesinin restoranlarının ihtiyaçları için yeterli olacağını dile getiren Muhammet Nezif Emek, "ABD tarzı, açık sistem bir çiftlik olacak. ABD'li bir şirketten danışmanlık alıyoruz. Bu yıl ilk kesimi yapacağız. Daha sonraki yatırım planlarımız arasında ise ot üretimi, damızlık ve tamamen organik hayvancılık alanları var" diye anlatıyor.