Sizleri siyasetten, kaotik tartışmalardan bir miktar uzaklaştırmak istiyorum. Konumuz melek yatırımcılar ve hızlı büyüme potansiyeli taşıyan, yeni kurulan şirketler olarak tanımlanan start up’lar…
TALAT YEŞİLOĞLU
tyesil@ekonomist.com.tr
Amerika’da büyüme dinamiklerini değiştiren bir konuma ulaştı start up’lar. Büyümenin kaynağı, bireysel tüketimden ziyade start up’lar olmaya başladı. Darısı Türkiye’nin başına diyelim…
Ekonomist olarak ilk oluşumundan bu yana bu ekosistemin bir parçasıyız. Kapak haberlerimiz, röportajlarımız ve araştırmalarımızla, start up’lara en yakın duran ekonomi yayınlarının başında geliyoruz. Her sayımızda mutlaka yatırım alan bir şirketin hızlı büyüme ve ortaklık öyküsüne yer veriyoruz. Bu haftaki kapak haberimizi de buna ayırdık.
Gözde, melek yatırım ağlarının yöneticilerinin yanı sıra, Hasan Aslanoba, Paul Doany, Sina Afra gibi bu ekosistemin rol modelleriyle de konuştu. Ağlara ve melek yatırımcılara yeni yıla ilişkin planlarını, odaklanacakları alanların neler olacağını ve planladıkları yatırım bütçelerini sorduk. Ayrıntılarını kapak haberimizde okuyacağınız için tekrarlamak istemiyorum.
Gazetecilik mesleğinin 26 yılını ekonomi tarafında geçiren bir yönetici olarak, start up’ların kuruluş öykülerinin, büyüme temposunun ve getirdikleri çözümlerin beni müthiş bir şekilde etkilediğini paylaşmak istiyorum. İki yıldan beri İTÜ Çekirdek Günleri’nde jüri üyesi olarak bulunuyorum. Kimi öğrenci, kimi profesyonel kariyerine yeni bırakan, kimi akademisyen/öğrenci işbirliğinin bir parçası olan girişimcilerin inanılmaz performanslarına tanıklık ettim. Başvuru sayısının artması kadar, ortaya konulan projelerin içeriğindeki kalite artışı, gelecek için beni çok umutlandırıyor. Hızlı büyüme potansiyeli taşıyan bu şirketlerin kurucularındaki heyecan, melek yatırımcılar tarafından paylaşılıyor mu? Bu konuya en çok yer veren, içinde yer alan yayının yöneticisi, bu ekosistemin büyümesinin Türkiye’nin yeni bir lige atlamasına büyük katkı yapacağına inanan birisi olarak, yanıtım maalesef ‘pozitif’ değil.
Kapak haberimizde okuyacağınız gibi, 13 ağın yaptığı yatırım sayısı 167… Oysa Türkiye’de ‘melek yatırımcı’ tanımının en iyi temsilcisi Hasan Aslanoba, bugüne kadar 71 şirkete yatırım yaptı. Türk Telekom’un eski CEO’su Paul Doany’nin portföyünde 18 şirket var. Üstelik bu şirketlere yapılan bireysel yatırım tutarı, çok mütevazı diyebileceğimiz ölçülerde… Gözünüz kapalı olarak bu girişimlere destek olun demiyorum. Ama start up’ların başındaki kurucuların, yöneticilerin, iş ortaklarının heyecanına, tutkularına tanıklık edersiniz, fikrinizde önemli bir değişiklik olacağına iddiaya girerim. Deneyin derim, pişman olmayacaksınız… İyi bir hafta dileklerimle…
Talat Yeşiloğlu
tyesil@ekonomist.com.tr