SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr
23-29 Şubat 2020 tarihli sayıdan
Eminönü'nde küçük bir peynirci dükkanıyla 50 yıl önce sektöre adım atan Muratbey, peynir sektörünün ardından makine alanında da üretime geçmeye hazırlanıyor.
Yıldız Teknopark'ta makinenin yazılım ve tasarımıyla ilgili çalışmaları tamamlayan şirket, Uşak'taki tesislerinde seri üretime başlamak için kolları sıvadı.
Bu işe toplam 5 milyon Euro'luk kaynak ayıran şirket, üreteceği makineyle 60 milyon doların üzerinde olan ithalatın önüne geçmeyi hedefliyor.
Endüstride üretilen ürünlerin üstüne püskürtme tekniğiyle tarihleri yazan makinenin üretimini kısa zamanda gerçekleştireceklerini dile getiren Muratbey Yönetim Kurulu Başkanı Necmi Erol, bu girişimden önemli bir ihracat geliri de beklediklerini söylüyor.
HEDEF 15 ŞİRKET ARASINA GİRMEK
1977 yılında İstanbul Teknik Üniversitesi Elektrik- Elektronik Mühendisliği bölümünden mezun olan Muratbey Yönetim Kurulu Başkanı Necmi Erol, bir mühendis olarak bu alandaki yatırımdan çok heyecan duyduğunu söylüyor.
Zaten şirketin kullandığı makineleri ürettiğini anlatan Erol, tamamen inovatif ve güçlü bir yatırımla girdikleri bu işte Yıldız Teknopark'ın desteğiyle ilerlediklerini kaydediyor.
Şu anda Türkiye'de bu makine özelinde yıllık 15-20 bin adet ithalat yapıldığını ifade eden Erol, "Biz hem 60 milyon doların üzerindeki bu ithalatı kesmek hem de ihracata yönelik girişimlerde bulunmak istiyoruz" diyor.
Dünyada bu işte güçlü 15 şirket olduğunu belirten Erol, hedeflerinin farklı ülkelerde üretilen bu makinelerden daha üstün özelliğe sahip bir cihaz üretmek olduğunu ifade ediyor.
TAKLİT ÜRÜNLERE SAVAŞ AÇTI
AR-GE'ye ciddi bir kaynak ayırdıklarını söyleyen Necmi Erol, burgu peyniri ilk kendilerinin ürettiğini ve patent alıp marka tescili yaptırdıklarını söylüyor. Ancak taklit edilmesini önleyemediklerini belirtiyor.
Necmi Erol, şunları aktarıyor: "İlk çıktığında marketlerde tadım için bedava ürünler dağıttık ama tutmadı. Ardından reklam çalışmalarına başladık ve 10 milyon dolar civarında para harcadık.
Ardından burgu peynirimiz karaborsa oldu. Bu noktada da herkes üretmeye başladı. Biz ürünümüzü patent ile koruma altına aldığımızı düşünüyorduk fakat bu olmadı.
Şu anda 15'in üzerinde davamız var ve mahkemelerde bu marka ürünün bizim olduğumuzu anlatmaya çalışıyoruz."
İHRACATINI YÜZDE 40'A TAŞIYACAK
Peynir alanında Uşak'ta 35 bin metrekare kapalı alana sahip üretim tesisinde günde 700 ton süt işleme kapasitesi olan Muratbey, geçen yıl ihracatta ciddi bir atak yaptı. 300'ün üzerinde ürün çeşidine sahip olan şirket, ihracatın ciro içindeki payını yüzde 5'den yüzde 21'e taşıdı.
2019 yılını 300 milyon TL ciro ile kapatan şirket, beş yıl içinde ihracat geliri hedefini ise cironun yüzde 40'ı olarak belirledi.
Şu anda 60'ın üzerinde ülkede marka tesciline sahip olduklarını aktaran Necmi Erol, "Avrupa Birliği (AB) ülkelerine ihracat izni alan ilk markalardan biriyiz ve 2018'den beri Türkiye'den AB ülkelerine peynir ihraç ediyoruz" diye konuşuyor.
Muratbey, başta ABD ve AB ülkeleri olmak üzere, Ortadoğu, Balkanlar, Türk Cumhuriyetleri, Güney Kore gibi farklı coğrafyalardaki birçok ülkeye Türk peynirlerini ihraç ediyor.