ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr
Aigner, Cole Haan, Mosafer, Kiko, Under Armour gibi pek çok çokuluslu perakende şirketi ise Türkiye’ye büyük hedeflerle giriş yaptı. Perakende, Türkiye ekonomisinin en dinamik sektörlerinin başında geliyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
İstihdama katkısı ve ulaştığı ciro büyüklüğü ile dikkat çeken sektöre yerli gruplar kadar yabancıların da ilgisi söz konusu. Sektörün geçen yıl ulaştığı ciro büyüklüğünün 338 milyar dolar olduğu tahmin ediliyor. Her ne kadar son dönemde pazardan çekilme kararı alan çokuluslu şirketler olsa da, Türkiye perakende sektörü yabancılar için hala çok cazip.
Son dönemde Topshop, Douglas ve C&A gibi dünyaca ünlü perakende devleri Türkiye’den çıkma kararı aldı. Buna karşılık Katarlı Abu Issa Holding’ten İtalyan Kiko’ya kadar pek çok yabancı şirket ise Türkiye’ye giriş yaptı. 10’a yakın yabancı perakendeci önümüzdeki dönemde Türkiye pazarında büyümeye odaklandı. Türkiye perakende sektörünün büyüme potansiyelinden etkilenen pek çok yabancı şirketin de pazarı kokladığı ve girmeyi planladığı konuşuluyor.
PAZARDAN SON ÇIKANLAR
Kuveytli Al Shaya Grubu, 2001 krizinin hemen ardından Türkiye’ye giriş yapmıştı. Bünyesinde dünyaca ünlü markalar bulunan grup zamanla belli markalarını Türkiye pazarından çekme kararı aldı. River Island ve Peacocks’ın ardından geçtiğimiz günlerde TopShop markası da Türkiye pazarından çıktı.
Son dönemde C&A ve Douglas da Türkiye pazarından çıkacağını açıkladı. Bu çıkışlar, doğal olarak projektörlerin sektörün üzerine tutulmasının yolunu açtı. Ekonomist, ışık tutmak için de konuyu araştırdı.
ÜÇ MARKASIYLA GİRDİ
Perakendenin her zaman cazip yatırım alanı olma özelliğini koruyacağını belirten sektör temsilcileri, yabancı ilgisinin süreceğini vurguluyor. Pazara giriş yapan pek çok yabancı marka da bu öngörüyü doğruluyor. Katarlı Abu Issa Holding bunlardan biri.
Perakendenin Ortadoğu’daki büyük oyuncularından olan holding, Türkiye’ye ilk etapta Aigner, Cole Haan ve Mosafer markalarıyla girdi. Şu anda lüks deri markası Aigner’in Akasya ve Zorlu AVM’de iki mağazası var.
Cole Haan’ın ise İstanbul ve Ankara’da beş mağazaya ulaşması planlanıyor. Grubun getirdiği markalardan en çok büyüme seyahat konseptli Mosafer markasında olacak. Bugün üç mağazası olan markanın 2017 sonunda 16 mağazaya ulaşması hedefleniyor.
Abu Issa Türkiye Genel Müdürü Müge Yılmaz Tahtacı, 2016’yı dokuz mağazayla kapatacaklarını belirtiyor. Tahtacı, “2017’de 21 mağaza ve toplam 30 milyon TL ciroya ulaşma beklentimiz var” diyor. Grup, beş yılda ise Türkiye’de 45-50 mağazaya ulaşmayı hedefliyor.
DOĞUŞ GRUBU GETİRDİ
Sektöre yeni giriş yapan bir başka marka da 20 yıllık ABD’li spor giyim, performans ve aksesuar markası Under Armour. 60’dan fazla ülkede faaliyet gösteren markayı Türkiye’ye Doğuş Perakende Grubu getirdi. Türkiye’ye üç mağaza ile giren marka, önümüzdeki 2,5 ay içinde İstanbul ve Ankara’da altı mağaza daha açacak.
İstanbul Viaport AVM’de ekim ayında markanın ilk outlet mağazasını hizmete sunacaklarını belir-ten Under Armour Türkiye Ülke Genel Müdürü Aydın Kanatlı, yıl sonunda 50 satış noktasına ulaşacaklarını söylüyor. Kanatlı, beş yılda 50 mağazaya ulaşmayı hedeflediklerini de dile getiriyor. Doğuş Grubu 1997 yılında İtalya’da kurulan kozmetik perakendecisi Kiko Milano’yu da Türkiye’ye getirdi.
17 ülkede 900’e yakın mağazası olan Kiko’nun ilk mağazası mart ayında Capacity’de açıldı. Bu yılı toplam 10 mağaza ile kapatma planı yaptıklarını ifade eden Kiko Türkiye Ülke Direktörü ve Yönetim Kurulu Üyesi Deniz Karadağ, AVM ağırlıklı büyümeyi planladıklarını, 2017 yılı içerisinde online satışa da başlamayı hedefledikleri belirtiyor.
SEKTÖRÜN YENİLERİ
Dünyada 3 binden fazla satış noktası ile hizmet veren İsviçreli ayakkabı perakendecisi Joya da bu yıl Türkiye pazarına girdi. Bozkır Grup distribütörlüğünde gelen marka, İstoç merkez binasının yanı sıra Bağdat Caddesi ve City’s AVM’deki üç mağazasıyla tüketicilerle buluşuyor. Yıl sonuna kadar mağaza sayısının 10’a çıkarılması hedefleniyor.
Türkiye’ye yeni giren İtalyan markalarından biri de renkli çanta markası olarak bilinen Save My Bag. Keya-teks distribütörlüğünde pazara giren marka bu aydan itibaren mağazalaşa-cak. İlk mağazalarını Akmerkez’de açacaklarını belirten Keyateks Yönetim Kurulu Başkanı Fulya Oal, “İlk yıl 4,5-5 milyon TL ciro hedefliyoruz. Üç yılda altı mağaza açmayı planlıyoruz” diyor.
Bünyesinde 20’nin üzerinde marka bulunan Elka Kozmetik, ABD’li kozmetik zinciri Origins’i Türkiye’ye getiriyor. Markanın ilk mağazası yıl sonunda Akmerkez’de açılacak. 2007’de Londra'da kurulan ve geniş ürün yelpazesiyle mayo ve günlük giyim konseptini tek çatı altında buluşturan Orlebar Brown da Türkiye’ye Akasya AVM’nin ardından Bodrum Palmarina’da açtığı mağazalarla giriş yaptı. Loreal Grubu ise ABD’nin renkli kozmetik markası NYX Cosmetics’i Türkiye pazarına soktu. Markanın ilk mağazası Bağdat Caddesi’nde açıldı.
KİMLER GELECEK?
Kulislerde pek çok markanın da Türkiye ile ilgilendiği konuşuluyor. Örneğin Doğuş Grubu’nun Japon hazır giyim devi Uniqlo’nun peşine düştüğü ve markanın Türkiye’deki operasyonu yürütmeye talip olduğu söyleniyor. ABD’li moda markası Forever 21’in de Türkiye’yi hedef pazar olarak belirlediği ve şu anda pazarı kokladığı konuşulanlar arasında.
Türkiye’ye girmeyi düşünen markalar arasında İtalyan erkek giyim markası Boggi Milano’nun da adı geçiyor. Sektör temsilcileri, ayrıca ünlü saat markası Tourbillion’ın ve ABD’li mücevher markası Herry Winston’un da pazar araştırması yaptığını dile getiriyor. 2011’de Türkiye’ye giren ancak aradığını bulamayıp 1,5 yılda pazardan çekilen Virgin Megastore’un da tekrar pazara girmeyi planladığı söyleniyor. Galeries Lafayette de 2017’de ilk mağazasını Emaar Grubu'nun içindeki alışveriş merkezinde açarak Türkiye pazarına giriş yapacak.
H&M PAZARA GÜVENDİ
Dünyada 62 pazarda 4 bin aşkın mağaza ile operasyonlarını yürüten H&M, altı yıl önce giriş yaptığı Türkiye pazarında bugün 19 ilde 52 mağazaya ulaştı. Türkiye’de büyüme planlayan H&M Grubu’nun alt markalarından & Other Stories ve Monki’yi de pazara sokmayı planladığı sektörde konuşuluyor.
Gucci’den Saint Laurent’e, Bottega Veneta’dan Balenciaga’ya kadar lüks segmente hitap eden pek çok markası bulunan 11,6 milyar Euro cirolu Kering Group’un da bünyesindeki bazı markaları pazara sokmak için Türkiye’de partner arayışında olduğu söyleniyor.
Teknoloji perakendesi sektöründe de yeni gelişmeler söz konusu. Apple’ın Zorlu ve Akasya AVM’nin ardından İstanbul Avrupa Yakası’nda üçüncü mağazasını açmaya hazırlandığı söyleniyor. Samsung’un ise Pekin’deki mağazasına benzer bir konseptte iddialı bir mağaza açma hazırlığında olduğu dile getiriliyor.