Mobil cihazların yaygınlaşmasıyla hayatımıza giren mobil uygulamalar, perakendeden yeme-içmeye kadar pek çok şirketin gündeminde. Bazı şirketler mobil uygulamalar üzerinden satış yaparken bazıları ise bu uygulamaları müşteriye özel kampanyalar için kullanıyor.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.t
Günümüzde kullanıcılar mobil telefonlarını ortalama 6 dakikada bir kontrol ediyor. Alışverişten fatura ödemeye kadar birçok işlem artık mobil olarak yapılıyor. Bu sürece uyum sağlamak isteyen pek çok perakende şirketi son dönemde kendi mobil uygulamalarını geliştirmeye başladı.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Bazı şirketler mobil uygulamalar üzerinden satış yaparken bazıları ise özel kampanyalarla müşteriyle arasındaki bağı güçlendirmeye çalışıyor.
Bu potansiyeli önceden keşfeden Flo, Boyner, Beymen gibi şirketler bu alana yönelik yeni teknolojik gelişmelere odaklanmış durumda. Simit Sarayı, Big Chefs, Bay Döner gibi şirketler de rekabete katılmak için hazırlık yapıyor.
YÜZDE 200 BÜYÜDÜ
Flo, perakende sektöründe mobil uygulama işine ilk giren markalar arasında yer alıyor. 2014 yılında hayata geçen Flo mobil uygulaması 800 bin civarında indirildi. Son dönemde atağa geçen mobil uygulamanın büyüme hızı yüzde 200'e ulaştı.
Mobil uygulamanın toplam ciro içindeki payı ise yüzde 25'i buldu. Flo Genel Müdürü Burak Övünç, önümüzdeki dönemde bu alana yönelik yeni teknolojilerle uygulamayı geliştireceklerini söylüyor.
Beymen'in 2014'te Beymen ve 2018'de Beymen Club olmak üzere hayata geçen iki farklı mobil uygulaması var. Şirket, uygulama üzerinden kart saklayabilme, kişiye özel ürün sıralama, segmente bazlı kampanyalar sunma, beğenilen ürünleri favorilere ekleme, iade ve loyalty kartların dijital hallerini kullanabilme, mağazalara erişim kolaylığı, kişiselleştirilmiş ürün önerileri gibi hizmetler sunuyor. 2018'den bugüne kadar 750 bin üye Beymen uygulamalarını kullandı.
ÜÇ YENİ PROJE GELİYOR
Boyner, mobil uygulamasını 2014 yılında hayata geçirdi. 2017'de güncellediği uygulamayı indiren kişi sayısı 2,5 milyonu buldu. Aylık olarak uygulamayı ziyaret eden kişi sayısı ise 500 bini aşmış durumda.
2019 yılının sonunda mobil uygulamadan geçen alışverişin cirodaki payının yüzde 50'ye gelmesi hedefleniyor. Boyner Büyük Mağazacılık E-Ticaret Genel Müdür Yardımcısı Aslı Öztap, şu anda da çok önemli üç projenin geliştirme aşamasında olduklarını söylüyor.
Defacto, mobil uygulamasını 2018 yılının ilk aylarında kullanıma sundu. Çok platformlu alışveriş deneyimi sunmayı hedefleyen markanın satışlarının yüzde 20'si mobilden geliyor. Şirket, 2019 sonunda minimum dört kat büyümeyi hedefliyor. Toplam ciro içinde Defacto uygulamasının payının önümüzdeki beş yılda ciddi oranda artması bekleniyor.
HIZLI BÜYÜYOR
Koton, çok kanallı bütünleşik müşteri deneyimini artırmak amacıyla geçtiğimiz aralık ayında mobil uygulamasını devreye aldı. Şu ana kadar yarım milyon indirme sayısına ulaşan Koton, yıl sonuna kadar bu rakamı 2-2,5 milyona çıkarmayı hedefliyor. Koton E-Ticaret Direktörü Onur Kemer, uygulamadan gelen ciro payını aralık ayında yüzde 25'e çıkaracaklarını belirtiyor.
Altınbaş ise mobil uygulama geliştirmek için çalışmalar yürütüyor. Şirket, yalnızca alışveriş ve ürün incelemesi bulunan bir plaftormun dışında tüketicinin günlük hayatının bir parçası olacak bir proje geliştirmeyi hedefliyor.
Uygulamanın gelişen teknolojiyle birlikte sanal gerçeklik özelliklerini de içermesi planlanıyor. Altınbaş E-Ticaret Müdürü Alper Tosun, tüm dijital çalışmaların odağına mobili koyduklarını ifade ediyor.
YEME-İÇMENİN İLGİSİ
Domino's Pizza Türkiye'nin mobil uygulaması 2013 yılının ocak ayından beri hizmet veriyor. Uygulama üzerinden kampanyalar düzenleyen şirket, siparişin konumu hakkında da bilgilendirme yapıyor. Domino's Pizza'nın mobil uygulamasının indirme sayısı 1 milyon 490 bine ulaşmış durumda.
Şirketin Türkiye'deki evlere servis cirosunun yüzde 62'sini dijital kanallardan alınan siparişler oluşturuyor. Mobil uygulamaların payı ise toplam dijital cironun yarısını buluyor.
İçecek sektöründe de mobil uygulamalar popüler olmaya başladı. Gloria Jean's Cof-fees, yaklaşık iki ay önce müşterileri için özel bir mobil uygulama geliştirdi. Kasaya gitmeden ödeme imkanı sunan, düzenli müşterilere özel kampanyalar yapan uygulamayı 260 bin kişi kullanıyor. Uygulama üzerinden günde ortalama 100 kahve satılıyor.
Gloria Jean's Coffees Türkiye CEO'su Mehmet Dinçerler, yıl sonuna kadar 500 bin kullanıcıya ulaşmayı ve günlük kahve satışını 500'e çıkarmayı hedeflediklerini ifade ediyor.
Kahve Dünyası, mobil uygulamasını, şirketin sadakat yönetimindeki sanal aracı olarak görüyor. 2018 yılının nisan ayında hayata geçirilen uygulama bir satış kanalı olmaktan ziyade müşterilerin hayatını kolaylaştırmayı ve farklı faydalar sağlamayı hedefliyor.
Kahve Dünyası Şirket Yönetiminden Sorumlu Altınmarka Grup Şirketleri Yönetim Kurulu Üyesi Kaan Altınkılıç, yarım milyon kişinin mobil uygulamaya üye olduğunu söylüyor.
ÇİFT HANELİ BÜYÜME
Teknosa, yol haritasını online ve offline kanalların entegre işlediği omnichannel stratejisine göre oluşturuyor. Mobil aplikasyonunu da 2014 yılında başlattıklarını belirten Teknosa Satış ve Operasyon Genel Müdür Yardımcısı Tansu Öztorun, kullanım kolaylığını artırmak için yeni projeler üzerinde çalıştıklarını söylüyor.
Mobil aplikasyon bugün 1,5 milyondan fazla kişinin cebinde. Online cironun yüzde 25'i mobil uygulamalardan geliyor. Mobil tarafta önümüzdeki yıl çift haneli büyüme hedefleniyor.