Perakendede dijital girişim rüzgarı esiyor

Mağaza içi uygulamadan, tüketicilerle gerçek zamanlı kişiselleştirilmiş diyaloglar kurulmasına kadar birçok alanda teknoloji sunan şirketler, perakendeyi dijitalleştiriyor. Globale de açılmaya başlayan bu şirketlerin arasından unicorn çıkması bekleniyor.

06 Haziran 2024

26 Mayıs - 8 Haziran 2024 tarihli sayıdan 

Start up’lar geliştirdikleri tekno- lojilerle tüm sektörlerde köklü değişimlere neden oluyorlar. Bu sektörlerden biri de perakende. Mağazacılık deneyimini iyileştirmek ve verimlileştirmek için çözümler sunan bu şirketler, geliştirdikleri yapay zeka teknolojileriyle perakendeyi dijitalleştiriyor.

Perakende sektöründe mağaza içi uygulama, izleme ve denetim süreçlerinin mükemmelleştirilmesi, iş süreçlerini verimli ve eğlenceli hale getirerek oyunlaştırma tabanlı yazılım ürünlerin geliştirilmesi, tüketicilerle gerçek zamanlı, kişiselleştirilmiş diyaloglar kurulması, müşteri davranışlarını izleyip analiz ederek mağaza düzeninin optimize edilmesi gibi birçok alanda teknolojiler geliştiren bu şirketler, artık kabuklarından sıyrılarak hızla globalleşiyor.

Perakendeyi dijitalleştiren bu firmaların sunduğu teknolojiler artık farklı ülkelerde global şirketler tarafından da kullanılmaya başlandı. Bu alanda önümüzdeki dönemde birden fazla unicorn çıkması bekleniyor. Zira markaların kanallar arası, kişiselleştirilmiş müşteri deneyimleri sunmasını sağlayan, yapay zeka tabanlı pazarlama platformu Insider artık bir decacorn (değeri 10 milyar doları aşan şirketler için kullanılıyor) adayı. Haberimizde hızla büyüyen bu şirketlerin global hedeflerini ve yeni dönem planlarını araştırdık.

ŞEVİN BALLIKTAŞ 
USERSDOT KURUCU ORTAĞI VE CEO’SU

DİJİTAL RAF TRENDLERİ

Örneğin, Usersdot 2020 yılında e-ticaret verileri ile markalara aksiyon ve içgörü üretme odaklı kurulmuş yapay zekâ tabanlı B2B SaaS şirketi. Usersdot, şu an sekiz farklı ürünle markaların satış ve kârlılığını artırırken, yüksek otomasyon çözümleriyle de zaman kazandırıyor. Şirket, alışveriş yapan kişinin e-ticaret yolculuğunda gördüğü fiyat, görsel, yorum, soru-cevap, teslimat günü, satıcı gibi halka açık veriyi belirli aralıklarla toplayıp satış, pazarlama, içgörü ekipleri için aksiyona çeviriyor. Firmaların dijital raf trendlerini yakalamalarını sağladığı çözümler de sunan şirket, operasyon ekiplerinin kolay bir şekilde stok, buy box gibi metrikleri analiz ettiği, hangi influencer etkin, neden ürün iade edildi gibi içgörüler de bildiriyor. Usersdot Kurucu Ortağı ve CEO’su Şevin Ballıktaş, “80’den fazla şirkete 10’dan fazla ülkede çözüm sunuyoruz. Hedefimiz e-ticaret ekiplerinin açtığı tek ekran olmak ve entegre çözümlerle aksiyonu direkt almak” diyor.

YENİ YATIRIM TURUNA ÇIKACAK

Vispera ise perakende sektöründe mağaza içi uygulama, izleme ve denetim süreçlerinin mükemmelleştirilmesi hedefiyle kurulmuş bir teknoloji firması. Geliştirdiği görüntü işleme/makine öğrenmesi teknolojisi sayesinde, sektöre mevcutta kullanılan insana dayalı ve hataya açık geleneksel yöntemlerden çok daha hızlı ve maliyet avantajlı perakende uygulama ve denetim çözümleri sunuyor. 60’ın üzerinde firmaya, 50’den fazla ülkeye hizmet veren şirket yeni ülkelere açılmayı hedefliyor. Bu yıl fotoğraf çekimini video çekim rahatlığıyla gerçekleştirmeyi hedefleyen Augmented Reality ürününü hayata geçirdiklerini söyleyen Vispera Kurucu Ortağı ve Eş CEO’su Aytül Erçil, “Pek çok kurumdan yatırım aldık. 2025 yılı içinde özellikle perakendeciler için yaptığımız Shelfsight ürünümüzle büyümek için bir yatırım turuna çıkmayı planlıyoruz” diyor.

MURAT YILMAZ
INOOSTER KURUCUSU VE CEO’SU

OYUNLAŞTIRMA TABANLI YAZILIM

Inooster da iş süreçlerini verimli ve eğlenceli hale getirerek iş yerlerinin potansiyelini maksimize etmeyi hedefleyen, davranış bilimlerini temel alan oyunlaştırma tabanlı yazılım ürünler geliştiriyor. Motivist Retail ürünü ile oyunlaştırılmış çalışanların performans metriklerini gerçek zamanlı olarak takip edebilmelerini sağlayan bir sistem sunuyor. Oyunlaştırma dinamikleriyle yeniden tasarlanmış satış performans takipleri ve iş süreçleri ile müşterilerin verimliliklerinde yüzde 4 ile 15 arasında artışlar görülüyor. Türkiye, İngiltere ve Hollanda pazarlarında faaliyet gösteren Inooster’ın sunduğu çözümler, 100 binin üzerinde beyaz yakalı tarafından aktif olarak kullanılıyor. Diğer Avrupa ülkelerine de açılmayı hedeflediklerini söyleyen Inooster Kurucusu ve CEO’su Murat Yılmaz, “APY Ventures, Logo Ventures ve TechOne VC’den aldığımız yatırımlarla büyümemizi sürdürüyoruz. 2024 üçüncü çeyrek itibarıyla yeni bir yatırım turuna çıkmayı planlıyoruz” diye konuşuyor.

GÖKÇE DUMAN
INGOSA KURUCU ORTAĞI

ÇEVRE DOSTU UYGULAMALAR

Ingosa ise perakende sektörü başta olmak üzere otomotiv, bankacılık, eğlence, turizm, telekomünikasyon ağırlıklı sektörlere yenilikçi dijital reklam çözümleri sunan bir teknoloji firması. Üretken ve konuşma tabanlı yapay zeka teknolojilerini kullanarak markaların tüketicilerle gerçek zamanlı, kişiselleştirilmiş diyaloglar kurmasını sağlıyor. Migros, MediaMarkt, Boyner gibi büyük perakende zincirleri ile çalışarak, özel günlerde ve sürekli veri toplama süreçlerinde kullanıcı etkileşimini ve dönüşüm oranlarını önemli ölçüde artırıyor. Hollanda, Fransa, Kuzey Amerika, Kanada ve İngiltere gibi yeni pazarlara açılmak için görüşmelerinin devam ettiğini belirten Ingosa Kurucu Ortağı Gökçe Duman, “E-ticaret reklam kampanyalarınızı güçlendireceğiniz sürdürülebilirlik ve çevre dostu uygulamaları destekleyen bir modül geliştiriyoruz. Bu yeni çözümler, perakende sektöründe markaların sadece satışlarını artırmakla kalmayıp, aynı zamanda çevresel etkiyi azaltmalarına yardımcı olacak” diyor.

YENİ DEPO TESİSİ KURACAK

200’den fazla ülkeye anında kargo teklifi alınması, tekliflerin karşılaştırılması, gönderilmesi, depolanması ve fulfillment operasyonlarının yönetilmesini sağlayan Navlungo’da müşteriler yurtdışı kargo bilgilerini Navlungo teklif alma platformuna girdikten sonra anında çoklu fiyat teklifi alıyor, karşılaştırıyor ve en uygun alternatifi seçebiliyor. Müşterinin uluslararası kargo süreçlerini tek panelde yönetmesi zamandan tasarruf etmeyi sağladığı gibi işini güvenle büyütmesine de sağlayan şirket, Etsy, Ebay, Wish gibi global pazar yerlerindeki müşteri mağazalarını; Shopify, WooCommerce, İkas, Ticimax gibi e-ticaret altyapıları ile oluşturulmuş sitelerini Navlungo paneline entegre ediyor.

Eforsuz bir şekilde e-ihracat kargo operasyonunu yönettiklerini söyleyen Navlungo Kurucu Ortağı Alp Çiçekdağı, “Amerika, Kanada, Almanya, Romanya, İngiltere ve Birleşik Arap Emirlikleri gibi ülkelerde depolama hizmeti sunuyoruz. Suudi Arabistan ve Kanada’da yeni depo tesislerini aktive etmeyi planlıyoruz. Fransa, İtalya ve İspanya gibi önemli pazarlarda varlık göstermeyi amaçlıyoruz. Ayrıca, Türki Cumhuriyetler bölgesindeki pazarlara da odaklanıyoruz” diye konuşuyor.

BERKEHAN TÜRK
NEXIZON KURUCU ORTAĞI

OPERASYONEL VERİMLİLİK

Nexizon da perakende sektöründe yapay zeka ve mobil teknolojileri entegre ederek, fiziksel mağazaların ziyaretçi trafiğini, müşteri demografilerini ve davranış kalıplarını derinlemesine analiz eden bir B2B SaaS çözümü. Şirket, mevcut donanım altyapısı ile sorunsuz bir şekilde entegre olabilen özellikleri sayesinde, gerçek zamanlı veri akışı ve içgörüler sunarak, perakende işletmelerin operasyonel verimliliğini artırıyor. Mağaza operasyonlarından müşteri deneyimine, envanter yönetiminden fiyatlandırma stratejilerine kadar çeşitli alanlarda detaylı analizler ve ölçümler sağlayarak, veri tabanlı yönetim olanağı sunan Nexizon, yaklaşık bin mağazada ve 19 ülkede çalışıyor. Londra’da bir satış ofisi kurmayı planladıklarını belirten Nexizon Kurucu Ortağı Berkehan Türk, “Bu yıl hedefimiz 3 bin mağazaya ulaşmak. Bu yılın sonlarında veya önümüzdeki yılın başlarında, yurtdışı operasyonlarımıza başlayabilmek için bir yatırım turu planlıyoruz” şeklinde konuşuyor.

HIRSIZ ÖNLEME SİSTEMİ

OpenZeka, özellikle perakende sektörüne yapay zeka tabanlı çözümler sunan bir şirket. Geliştirdiği yazılım Cordatus sayesinde, müşteri davranışlarını izleyip analiz ederek mağaza düzenini optimize etmek için değerli veriler sağlıyor. Ayrıca, hırsızlık önleme sistemleri geliştirerek güvenlik açısından da önemli bir katkı sunuyor.

Ürün teşhirlerini ve görsel sunumları analiz ederek müşteri etkileşimini en üst düzeye çıkardıklarını vurgulayan Open Zeka Eğitim Yöneticisi Neslihan Kurt, “Hangi ürünlerin daha fazla ilgi çektiğini ve müşterilerin nasıl tepki verdiğini anlamak için yapay zeka algoritmalarını kullanıyoruz. Bu sayede, mağaza içi ürün yerleşimini optimize ederek satışları artırıyoruz” diyor. 2 binden fazla firmaya çözüm sunduklarını söyleyen Kurt, yıl sonunda 5 bin şirkete ulaşmayı, Avrupa ve ABD pazarlarına açılmak için çalışmalar sürdürdüklerini belirtiyor.

KUZEY AMERİKA’YA ODAKLANDI

Arvia görüntülü görüşme çözümleriyle firmaların kendi web siteleri içinden müşterileriyle yüz yüze görüşebilmelerini sağlıyor. Tek satır kod yardımıyla web sitesine eklenebilen Arvia Görüntülü Görüşme özelliği sayesinde, firmanın web sitesine gelen ziyaretçiler anında firma yetkilisine bağlanabiliyorlar. Nerede olurlarsa olsunlar bulundukları yerden fiziksel mağaza deneyimini yaşayabiliyorlar. Ürünü detaylı olarak görebiliyor, sorularını sorabiliyor, firma yetkilisinden tavsiye alabiliyor ve siteden ayrılmadığı için hemen ardından aynı sayfada ürün satın alımını gerçekleştirebiliyorlar. Firma temsilcilerinin yaptığı bütün görüşmelerin raporlarına Arvia Yönetim paneli üzerinden ulaşılabiliyor. Arvia Kurucu Ortağı Burhan Bozkurt, “100 bin dolar tohum öncesi yatırım aldık ve Arvia Inc olarak New York şubemizi açtık. 2024 yılı için büyüme stratejimizde daha çok Kuzey Amerika’ya odaklandık” diyor.

ONLINE SAHTECİLİKTEN KORUYOR

Perakende sektöründe online sahtecilikle mücadele adına tam otomatik yapay zeka tabanlı Online Marka Koruma çözümü sunan Counterfake, bu sayede e-ticaret platformlarında, bireysel e-ticaret sitelerinde ve sosyal medya platformlarında sahte ürünleri otomatik olarak tespit ediyor. Bu ürünlerin kaldırılmasını sağlayarak markaları online sahtecilikten koruyor. Türkiye’de 16 markayı sahtecilikten koruduklarına dikkat çeken Counterfake Kurucusu Furkan Arslan, yakın zamanda özellikle Çin, Asya ve ABD pazarı olmak üzere tüm internette dil ve sınırdan bağımsız online sahtecilikle mücadele edeceklerini bildiriyor. Arslan, “Tüketicilerin de ürün ilanlarının sahte olup olmadığını, sahte ise sahtecilik ibarelerinin ne olduğunu görebileceği B2C bir mobil uygulama oluşturmak adına çalışmalarımızı sürdürüyoruz” diye konuşuyor.

“Farklı coğrafyalarda büyümeye devam edeceğiz”

ÇAĞRI ORÇAN - AKİNON KURUCU ORTAĞI VE CSO’SU

“Tamamen bulut üzerinden çalışan, markaların istedikleri kurguları yapabilecekleri Headless ve Composable bir ticaret platformu sunuyoruz. Platformumuz ve destek çözümlerimiz markaların müşterilerle etkileşimde bulunmalarını, gelirlerini artırmalarını ve e-ticaret oyununda önde olmalarına yardımcı oluyor. Bu yıl itibarıyla tüketici markalarına yönelik geliştirdiğimiz inovatif çözümlerimizi ve tecrübemizi kurumsal satış noktasında sorunsuz dijital satış deneyimi arayan şirketlerle de buluşturuyoruz. Hem B2B hem de B2C markalarının çoklu kanal operasyonlarına yönelik hizmet vermeye devam edeceğiz. 16 ülkede faaliyet gösteriyoruz ve 150’den fazla markaya hizmet veriyoruz. Geçtiğimiz senelerde başlattığımız uluslararası açılımımızı yakın dönemde Doğu ve Kuzey Avrupa, MENA, Güney Afrika ve İngiltere’ye taşıdık. Bu yıl bu coğrafyalarda büyümeye devam edip farklı pazarlar için de araştırma ve çalışmalarımızı sürdüreceğiz.”

“Bulut bilişimde en deneyimli firmalardan biriyiz”

ALP PEKİN - COMMENCIS GENEL MÜDÜR YARDIMCISI

“2018 yılından beri dünyanın en büyük global bulut sağlayıcısı olan AWS’in danışmanlık partneri olarak başta perakende sektörü olmak üzere farklı sektörlerden şirketleri bulut teknolojileriyle buluşturuyoruz. Türkiye’de bulut bilişim alanında en deneyimli teknoloji firmalarından biriyiz. Yaklaşık 500 kişilik bir ekibimiz var. Hayata geçirdiğimiz çözümler 20’den fazla ülkede finans, perakende, e-ticaret, sigorta ve hava yolları gibi farklı sektörlerde faaliyet gösteren büyük ölçekli şirketler tarafından kullanılıyor. Perakende sektöründe müşteri deneyimini güçlendirmek ve satış ekiplerine destek olmak amacıyla hayata geçirdiğimiz bir diğer çözüm ise anlık tercüme uygulaması oldu. 2024 yılı sonunda, bulut bilişim alanında destek verdiğimiz şirket sayımızı 100’ün üzerine çıkarmayı hedefliyoruz. Başta Suudi Arabistan olmak üzere, Ortadoğu hedeflediğimiz bölgeler arasında yer alıyor.”