DR. ORHAN KARACA
okaraca@ekonomist.com.tr
Ancak şubat ayında perakende satışlarda bir sıçrama yaşandı. Reel perakende satışlar şubat ayında geçen yılın aynı ayına göre yüzde 8 artış gösterdi.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Şubat ayında takvim etkisinden arındırılmış reel perakende satışlardaki yıllık artış da oldukça yüksek ve yüzde 7,9 olarak gerçekleşti. Perakende satışlar iş günü farklılıklarından pek etkilenmiyor.
Şubat ayında mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış reel perakende satışlar ise önceki aya göre yüzde 3,6 yükseldi. Aylık bazdaki bu artış çok yüksek. Ancak bü yüksek artışta önceki ayki yüzde 1,6’lık düşüşün yarattığı “baz etkisi”nin de rolü var.
Perakende satışlar iç talebin önemli bir göstergesini oluşturuyor. İç talep ise uzun zamandır oldukça zayıf seyrediyor. Şubat ayındaki hızlı artış önümüzdeki aylarda da devam ederse, bunu iç talepte bir canlanmanın işareti olarak görebiliriz. Ancak diğer iç talep göstergelerinde bunu destekleyecek yönde bir sinyal yok. Mesela otomotiv satışlarında ocak ayında başlayan düşüş mart ayında da devam etti.
Ocak ayında yüzde 7,8 ve şubat ayında yüzde 7,4 gerileyen otomotiv satışları, mart ayında da yüzde 4,4 düşüş gösterdi. Perakende satışlarda şubat ayında yaşanan yüzde 8’lik artış geçici olabilir. Perakende satışlarda geçen yılın temmuz ayında da buna yakın ve yüzde 7,2’lik bir artış yaşanmış ancak bunun devamı gelmemişti.