HP Türkiye Genel Müdürü Emre Alaman, pazarı büyütücü aktivitelere odaklandıklarını söylüyor. Alaman'a göre ihracata yönelik alım yapan kurumlar, savunma ve sağlık sektörü büyüyecek. Alaman, "Servis ve perakende POS alanında da pay kazanımı sürecek" diyor.
GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
HP Türkiye'nin yeni genel müdürü Emre Alaman, pazarın daraldığı zor geçen 2018 yılının ardından görevinin başına geldi. Pazarda daralma olsa da büyüyen alanların olduğunu ve buna odaklanacaklarını söyleyen Emre Alaman, Türkiye'ye yatırımların süreceğini söylüyor.
Burada iş ortakları ve insan kaynağı öne çıkıyor. Ayrıca sektör bazlı işbirlikleri de olacak. Yeni genel müdür ile hem pazarı hem de ajandasındaki stratejileri konuştuk.
Yeni görevinizle birlikte ajandanızda ilk sırada neler olacak? Nelere odaklanacaksınız?
İlk başta şirketteki çalışma arkadaşlarımla buluşup konuştum. Yeni planları oluşturmak için görüştük. İkinci olarak iş ortaklarımızla görüştüm. Bizim işimizin yüzde 90'ı kanalımız aracılığıyla yapılıyor, o yüzden önemli. 100 civarı uzman iş ortağımız var. HP'nin iş süreçlerini bilen, satış sonrası hizmet de verebilen iş ortakları bunlar. Bunun dışında 6 bin noktada da HP ürünü satılıyor.
İş ortaklarında artış ya da azalma olacak mı?
Çok olmaz ama uzman iş ortaklarımız tarafında bir değişim oldu. Burada servis uzmanlığı ihtiyacı doğdu. Buna yönelik yeni iş ortaklarımızı bünyemize katıyoruz. Perakende POS ürünlerimiz var.
Bunlar yeni nesil yazar kasa POS'lar. Bu alanda Türkiye'de yeni hizmet vermeye başladık. Geçen yıldan beri buraya odaklandık. Dolayısıyla orada iş ortağı kanalına ihtiyacımız var. Yazıcılarda odaklandığımız A3 alanında da yine kanal tarafında artış olacak.
2018 yılında PC sektörü daralma yaşadı. HP'nin performansı nasıldı?
2018'de pazarda daralma oldu ama pozitif gelişmeler de oldu. Örneğin servis alanı geçen yıl bizim için büyüyen bir alandı. Bu alanda ciromuzda yüzde 10 büyüme oldu.
Perakende POS ürünlerimizde de ciromuz yüzde 30 büyüdü. A3 yazıcı pazarı da yine büyüyen alanlardan biri oldu. İhracata yönelik KOBİ'ler alıma devam etti. Savunma sanayi, sağlık sektörü gibi alanlarda büyüme sürdü. Turizm durmuştu, tekrar alıma başladı. Pazar daralsa da bu alanlarda fırsatlar vardı ve biz de bunlara yöneldik.
Büyüme nereden ve nasıl geldi?
PC'de servis ihtiyacı arttı. Kurumsal PC'ler yaygınlaştı. Mobilite çok yükseldi. Kullanılan cihazların çeşitliliği arttı. Kurumların IT maliyetleri azaldı, dolayısıyla biz artık onlar adına cihazları yönetiyoruz. Bunun üzerine operasyonel kiralama hizmeti de sunuyoruz.
Özelikle bu dönemde çok kullanılıyor. Şirketlerin nakit akışlarında sorunlar var. Böylece bu hizmetle onlara esneklik sağlamış oluyoruz. Perakende POS tarafında HP dünyada bir numara ama Türkiye'ye regülasyonla beraber yeni girdik. Burada yeni markaları bünyemize kattık ve büyüdük. Şu an 10 büyük perakende şirketi kullanıyor.
PC tarafında performansınız nasıl oldu?
Pazar küçüldüğü kadar HP de küçüldü. PC'de yüzde 23,5 civarı pazar payı ile birinciyiz. Yazıcıda da yüzde 41 ile birinci konumdayız. Geçen yıl genel olarak zaten bireysel pazar etkilendi. Onu da bir talep ertelemesi olarak görüyorum. Kurumsal daha az etkilendi.
Bu bizim açımızdan avantaj. Son çeyrekte kurumsal pazarda yüzde 48,5 payımız oldu. Bireyselde de yüzde 27 payımız var. Biz kriz dönemlerinde hızlı hareket ettiğimiz için her zaman daha iyi pay alırız. Ulaştığımız müşteri sayısı daha fazla. O yüzden önemli pay alıyoruz.
Kurdaki oynaklığa karşı ne tür önlemler aldınız, nasıl bir strateji yürüttünüz?
Krizi nasıl yöneteceğimizi iyi biliyoruz. Kendimizin, iş ortaklarımızın ve müşterilerimizin risklerini azaltacak hareketler yaptık. Ondan sonra da ürün portföyümüzde değişiklik yaptık. Bu dönemlerde kurumlar daha çok acil ihtiyaçları almayı tercih ediyor. Buna göre strateji yürüttük. Ciro ve kârı bir yere bırakıp pazar büyütücü aktivitelere yöneldik. Kârlı ciroya odaklandık. Ayrıca çalışanlarımızın motivasyonunu yükselttik.
Bu yıl için büyüme beklentiniz nedir?
çeyrekte pazarda hareketlenme gördük. Servis alanı yine yüzde 10 büyür, perakende POS daha da büyüyecek. A3 de aynı şekilde büyür. Yine alımlara devam eden sektörler olacak.
Oyun segmenti de büyümesiyle dikkat çekiyor. Oyun bilgisayarları tarafı yine büyüyecek. Bu yıl doğru alanları belirleyip ona göre büyüyeceğiz. PC ve yazıcı pazarında küçülme beklemiyorum. En kötü ihtimalle PC pazarı aynı seyreder, yazıcıda da yüzde 10'a yakın büyüme olur.
Teknoloji hızlı gelişiyor, burada değişen trendler neler? Siz bunlara göre nasıl planlar yapıyorsunuz?
Özellikle mobilitenin artması ve cihazların birbiriyle bağlantılı olması güvenlik açıklarını artırıyor. Bu nedenle siber güvenlik teknolojilerine önem veriyoruz.
Uzun dönemli olarak üç boyutlu yazıcılar büyük yatırım alanı. Türkiye'de üniversiteler HP'nin üç boyutlu yazıcılarını kullanmaya başladı. İTÜ'de start up'lar kullanıyor ve sanayi ile işbirliği yapıyorlar. Sanal gerçeklik de sektörü değiştirecek bir teknoloji. Savunma sanayi, eğitim ve iş sağlığı güvenliğinde de kullanılacak.
HP'nin Türkiye'ye yatırımı olacak mı? Yatırım plan
Bu yıl HP'nin Türkiye'deki 30'uncu yılı. Türkiye ile ilgili soru işareti yok, bölgemizdeki fırsatların farkındalar. Bu nedenle yatırımlara devam ediyoruz. İnsan kaynağına yatırım yapıyoruz. İş ortaklarımıza yatırım yapıyoruz ve bu yıl da devam edecek.
2020'den sonra büyüme olacağı kesin. Bu nedenle bu yılı eğitim yılı ilan ettik. 3D yazıcıları üniversitelere verdik. Bu da bir yatırım. Bölgemizde büyük bir ülkeyiz. Suudi Arabistan'dan sonra ikinci sıradayız. 2020'de birinci sırayı alacağız.
" "Pazar payımız zaten yeterince büyüyor. Ben pazarı büyütücü aktivitelere odaklanmış durumdayım. Bunlardan biri oyun. Türkiye'de oyun üretimi konusunda yerli şirketlerle işbirliği yapacağız. Çok kalifiye çalışanlar da burada olacak.
Böylece iş fırsatı doğacak. Sonrasında bunun ihracatının yapılmasını istiyoruz. Birlikte yurtdışına satış yapmanın yollarını arayacağız. Yeni fikirlerin hayata geçirilmesine yardımcı olacağız.
Bir diğer alan kodlama. Ayrıca savunma sanayi alanını da destekliyoruz. Bizim burada en kapasiteli iş istasyonları cihazlarımız kullanılıyor. Bu üç alan pazarı büyütecek."