Lenovo, kur oynaklıkları nedeniyle dengeli büyümeye odaklandı. Lenovo Türkiye Ülke Müdürü Emre Hantaloğlu, "Makul kazanç yaratmayı ve pazardan daha fazla büyümeyi hedefledik" diyor. Şirket bu yıl oyun, iş istasyonları ve online kanala yatırım yapmayı planlıyor.
GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
Çin merkezli Lenovo, dört iş grubuyla, 160'tan fazla ülkede, 52"oinden fazla çalışanıyla faaliyet gösteriyor. Küresel cirosu 45 milyar doları buluyor. GFK Türkiye rakamlarına göre, 2019 yılının ilk yarısı itibariyle, Türkiye'deki toplam bilgisayar pazarında yüzde 26,1 ile lider durumda. Lenovo Türkiye, pazardaki daralmaya rağmen büyümesini sürdürüyor.
"Geçen yıl kârdan fedakârlık yaptık. Şu anda biraz daha dengeli gidiyoruz" diyen Lenovo Türkiye Ülke Müdürü Emre Hantaloğlu ile pazar beklentileri ve Lenovo'nun gelecek planlarını konuştuk. Geçen yıl PC sektörü için zor bir yıl oldu.
Lenovo, 2018'i nasıl geçirdi?
Ben 2018'i iki devreli maça benzetiyorum. İlk yarısı gayet iyiydi. İkinci yarısı ise biraz zorlu geçti. Kurun dalgalanması bizi çok etkiledi. Hem tüketiciler hem de kurumsal şirketler yatırım yapıp yapmama konusunda tereddütte kaldı. Türkiye pazarında evvelki yıl satılan bilgisayar sayısı 2 milyondu. Geçen yıl ise 1,3 milyona düştü. Bu da yüzde 35 daralmaya işaret ediyor. Öte yandan biz pazar payımızı artırdık. Dizüstü segmentini yüzde 25 pazar payıyla bitirdik. Tüketicide yüzde 17,2, KOBİ'de yüzde 33,4 ve özel kurumsal sektörde yüzde 34,6 pazar payı ile 2018'i birinci tamamladık.
Bu yılın rakamları nasıl?
Lenovo, IDC rakamlarına göre dünyada PC pazarında yüzde 25,1 pazar payı ile lider oldu. Açıklanan IDC sonuçları doğrultusunda ikinci çeyrekte dünyada her dört bilgisayardan biri Lenovo oldu. Türkiye'de de GFK 2019 ilk yarı sonuçlarına göre yüzde 26,1 pazar payı ile liderliğimizi sürdürdük. GFK sonuçlarına göre atılımları devam ettirdiğimiz oyun kategorisinde de önceki yıla göre yüzde 5,1 artış ve yüzde 23,1 pazar payı ile lider olduk.
Pazarda daralma yaşanırken siz nasıl büyüdünüz?
Her segmentte değişik stratejilerimiz var. Biz markamıza yatırım yapıyoruz. Pazarlama ve müşteri deneyimine çok önem veriyoruz. Oyun alanına çok yatırım yaptık ve bunun etkisini gördük. Oyun pazarı geçen yıl yüzde 13 daralırken biz payımızı yüzde 21'e çıkardık. Kurumsal tarafta da kendimizi daha fazla anlattık. KOBİ'de de müşteri ağımız ve bayi kanalımız sayesinde büyüdük.
Kârlılıkta durum nedir?
Geçen yıl ikinci yarıyılda çok fazla kur artışı olduğu için birisinin onu sineye çekmesi gerekiyordu. Burada da aslan payını biz sineye çektik, kârlılığımızdan fedakârlık yaptık. Şu anda biraz daha dengeli gidiyoruz. Kurdaki artışları fiyatlara yansıtmamaya çalışıyoruz. Perakendede her hafta kur ayarlaması yapıyoruz. Piyasanın yönüne göre iyi yönetmeye çalışıyoruz.
Bu yıl ajandanızda odaklandığınız neler vardı, ne kadarını gerçekleştirdiniz?
Dengeli büyümeye odaklandık. Makul kazancın olması ve pazardan daha fazla büyümeyi hedef olarak koymuştuk. IDC ve GFK verileri, pazardan daha fazla büyüdüğümüzü gösteriyor. IDC, pazar için bu yıl yüzde 15 büyüme öngörüyordu. Bizim en az yüzde 20 büyümemiz gerekiyor.
Büyüme nereden geliyor?
Büyüme hem tüketici hem de kurumsal taraftan geldi. Kurumsal taraf geçen yıla göre daha kuvvetli. Thinkpad PC ailemiz iyi bir alt markamız. Kamu tarafı büyük ihalelerine devam etti ve daha az etkilendi. Özel sektörbiraz daha temkinli kaldı. Bankalar eskiye göre daha az alım yapıyor.
Potansiyel gördüğünüz ve büyümek istediğiniz alanlar neler?
Geçen yıl 1,3 milyon adet bilgisayar satıldı. Bilgisayarların artık değişme zamanı geldi. En azından 2,5-3 milyon adet satış olması gerekiyor. Özellikle öğrenciler bizim için önemli. Büyüyen ve yatırım yapan KOBİ ve şirketler de öyle. Daha kuvvetli bilgisayarlar olan iş istasyonu tarafında pazar payımızı artırıyoruz. Üretim sektörüne ve savunma sanayiine bu bilgisayarları veriyoruz. Oyun alanı da hala büyüyor. Biz de yatırımlarımızı oraya yoğunlaştırmayı düşünüyoruz.
Yılın geri kalan kısmında ve yıl sonu itibarıyla nasıl bir performans bekliyorsunuz?
Pazar payı olarak yüzde 25'i yüzde 30'lara çıkarmayı hedefliyoruz. Bir sonraki yılın Türkiye ve pazar için daha iyi olmasını bekliyorum. Şu anda ve önümüzdeki yıl Windows 7 ve Windows 10 geçişi var. Bunun toplam bilgisayar pazarını büyüteceğini düşünüyorum. Yüzde 25-30 civarında büyümemiz gerekiyor. Bilgisayarların yenilemeleriyle ilgili yönlendirmelerimizi yapacağız.
Bu yıl ve önümüzdeki yıl için yatırım planlarınız neler?
İkinci yarıyıla bakıp ona göre insan kaynağımıza yatırıma karar vereceğiz. Çalışanlarımıza eğitim yatırımları yapıyoruz. Pazarlama yatırımlarımız sürecek. Spor ile oyun alanında yatırımlara devam edeceğiz. Daha fazla oyun tutkununu buluşturacağımız bir platform üzerinde çalışıyoruz. Mobil uygulama olabilir. İş ortaklarımıza yatırımlar olacak. Daha önce odaklanmadığımız segmentlere ve belli ürünlere yönelik adımlar olabilir. İş istasyonları tarafını daha da büyüteceğiz.
“LENOVO MARKALI TELEFONLAR GELEBİLİR”
"Akıllı telefonda globalde karar alındı. Motorola şirketini satın almıştık. Marka olarak en son Motorola öne çıktı.
Biz de yatırımlarımızı Lenovo olarak yapmıştık. Bunu değiştirip son kullanıcıya tanıtmamız gerekiyor. O nedenle biraz durduk. Ancak şimdi doğu pazarında Lenovo marka telefonlar da var.
Biz de bu markayla akıllı telefonları sunmak için globalle ciddi temas halindeyiz. Tekrar Lenovo marka telefon getirmek istiyoruz. Yılın ikinci yarısında Lenovo markalı telefonları görürseniz şaşırmayın."
“ONLİNE SATIŞLAR YÜZDE 30 BÜYÜDÜ”
"İnternet üzerinden satışlarımızın oranı artıyor. Bunun da iki çeşidi var. Birincisi, Hepsiburada gibi doğrudan son kullanıcıya ulaşanlar var. İkincisi de çeşitli şirketlere açılan pazar yerleri bulunuyor.
Bunun altında şirketler ürünlerini satıyor. Burada ciddi bir artış var. Biz de buradaki iş ortaklarımızla uyum içinde çalışıyoruz. Burası çok dinamik bir alan. Son kullanıcının isteklerini ve tercihlerini çok iyi anlamak gerekiyor. Online alandaki satışlarımız yüzde 30 büyüdü. Bundan sonra bu alana daha fazla odaklanacağız."