LEVENT GÖKMEN
Igokmen @ekonomist.com.tr
Duş kabininden radyatör üretimine, borudan rezervuara kadar birçok üründe imzası olan Fatinoğlu Holding, Sanica markasıyla iç pazarın yanı sıra dünyanın 78 ülkesine ihracat gerçekleştiriyor. Grup, inşaat sektöründeki büyüme, Üçüncü Köprü, Üçüncü Havalimanı gibi büyük kamu projelerinin yarattığı taleple birlikte yeni yatırımlara yöneldi. Faaliyette olduğu metal grubu, boru ve banyo grubu olmak üzere üç farklı alanda yaptığı yatırımlarla kapasitesini yüzde 50 oranında artırdı.
Bu çerçevede mevcut fabrikalarındaki kapasite artırma çalışmalarının yanı sıra İstanbul, Elazığ ve Manisa Akhisar’da toplam dört yeni fabrikaya toplam 250 milyon TL yatırım yaptı.
Bu fabrikalardan birinin inşası hala sürüyor. Fatinoğlu Holding Yönetim Kurulu Başkan Vekili Ali Fatinoğlu, dünyanın en büyük radyatör üreticisi olma hedefi doğrultusunda yatırımlarına devam ettiklerini söylüyor.
Önümüzdeki dört yıl içinde Türkiye’nin en büyük boru üreticisi olacaklarını da ifade eden Fatinoğlu, sorularımıza şu yanıtları verdi:
Fatinoğlu Holding’den ve hedeflerinizden bahseder misiniz?
1987 yılında ağabeyimle birlikte kurduğumuz şirketimiz bugün metal grubu, boru ve banyo grubu olmak üzere üç farklı alanda yatırımları olan güçlü bir holding haline geldi. 2014 yılında yaklaşık 300 milyon TL cirosu olan holdingimizin 2015 cirosu 400 milyon TL’ye yaklaştı. Bu yıl ise yüzde 20-30’luk bir büyüme bekliyoruz. Yeni yatırımlarımızın ciroya katkısını ise önümüzdeki yıldan itibaren net olarak görebileceğiz.
Ciroda ihracatın payı nedir?
2015 yılında dünyanın 78 ülkesine 30 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdik. Ürettiğimiz tüm ürünlerin ihracatını da yapıyoruz. Holdingimizin toplam çalışan sayısı bin civarında. Biz her geçen yıl yeni yatırımlarla büyüyen bir grubuz. Son iki yılda yaptığımız 250 milyon TL’lik dört yeni fabrika yatırımımızla kapasitemizi yüzde 50 oranında artırdık. Yatırım yapmaya hala devam ediyoruz. Önümüzdeki dönemde yapacağımız yatırımlar 50 milyon TL’yi bulacak.
Yeni yatırımlarınızdan bahseder misiniz? Hangi alanlarda büyüyorsunuz?
Faaliyette olduğumuz üç alanda da yatırımlarımıza devam ediyoruz. Bu çerçevede Akhisar’da 85 bin metrekare açık, 35 bin metrekare kapalı alanı olan panel radyatör tesisimizi kurduk. İstanbul’daki 1 milyon 800 bin adet üretim kapasitesine sahip iki radyatör fabrikamızın kapasitesini 3 milyon adede çıkararak Akhisar’a taşıdık. 2015 yazında devreye giren bu tesisimizle dünyanın en büyük üreticisi olma hedefiyle yola çıktık. Şu anda dünyanın en büyüğü Doğu Avrupa’da.
Bu hedefe ne zaman ulaşmayı planlıyorsunuz?
İki yıl içinde kapasitemizi 5 milyon adede ulaştırıp dünya birinciliği hedefimize ulaşmayı planlıyoruz. Bu fabrikamızda 3 binden fazla çeşitte ürün üretiyoruz. Panel radyatör alanında dünya pazarının büyüklüğü 60 milyon adet. Türkiye’de bu alanda 37 üretici firmanın toplam 40-42 milyon adetlik üretim kapasitesi var ama 25 milyon adetlik üretim yapılıyor. Bu üretimin 5 milyon adetlik kısmı iç pazara, geri kalanı da ihracata gidiyor.
Neden Manisa Akhisar’a yatırım yaptınız?
Finn Metal’in tesisini alarak panel radyatör işine girmiştik. Akhisar’dan çalışanları İstanbul’a getirmiştik. Şimdi İstanbul Avcılar’daki 1 milyon 800 bin adetlik üretim kapasitesine sahip olan tesisimizi kapasitesini artırarak Akhisar’a taşımış olduk. Üretimin tamamen robotlarla yapıldığı tesisimizde diğer işlerde çalışan 500 kişiye istihdam sağlıyoruz.
Sizin boru alanında da hızlı bir büyümeniz var değil mi?
Bir diğer fabrika yatırımımızı boru grubunda yaptık. Beylikdüzü’nden Manisa’ya taşıdığımız toplam 15 bin m2 kapalı alana sahip olan iki fabrika alanımızı boru üst yapı grubu tesisi haline getirip bu ürünlerin üretimine başladık. Bu yatırımlarımızla 3 binden fazla boru çeşidi üretiyoruz. Bu yatırımla da kapasitemizi iki katına çıkardık. Üçüncü Havalimanı ve Üçüncü Köprü’nün borularını ürettiğimiz için talepteki artış bu yatırımı yapmamızı sağladı.
Boru üretiminde pazardaki yeriniz nedir?
Boru üretiminde Türkiye’nin ikinci büyük üreticisiyiz. Yeni yatırımlarımızla önümüzdeki dört yılda ilk sıraya yükseleceğiz. Model çeşitlemesine gidiyoruz, kalıba ciddi yatırım yapıyoruz. Böylece sektörde öne çıkıyoruz. Elazığ’da 2011 yılında kurulan üç fabrikamızda altyapı ve üstyapı boruları üretiyoruz. Yaklaşık 50 milyon TL’lik yatırımla buraya dördüncü fabrikamızı kuruyoruz. Yıl sonunda devreye alacağımız bu fabrika 20 bin metrekare kapalı alana sahip. Yeni yatırımla birlikte 400 kişinin çalıştığı diğer tesislere ek 100 yeni istihdam yaratacağız.
Başka hangi alanlara yatırım yapıyorsunuz?
Banyo grubunda 40 bin m2 kapalı, 40 bin m2 açık alanlı tesisimizde akrilik küvet, jakuzi, camdan kabin üretimi yapıyoruz. Sanica markasıyla lüks, Atlantik markasıyla ekonomik grupta üretimimiz var. Banyo grubunda dünyanın beşinci üreticisiyiz. Akhisar’da 20 bin m2 kapalı alana sahip olan plaka ve cam tesisi yatırımlarımızın tamamlanmasının ardından dünyanın en büyük üçüncü üreticisi haline geleceğiz.
Yeni markalar olacak mı?
Yeni yarattığımız Orbit Blue markası ile duş teknesi üretmeye başlayacağız. İlk etapta 500 bin adet/yıl olacak kapasitemizi birkaç yıl içinde 1 milyon adet/yıla çıkaracağız. Bu markanın üretimini Beylikdüzü fabrikamızda yapacağız.
29 YIL ÖNCE KURULDU
Fatinoğlu Holding'in temelleri 29 yıl önce Hüseyin Nesimi ve Ali Fatinoğlu kardeşler tarafından seramik üzerine desen çizen bir şirket olarak atıldı. İlerleyen yıllarda Sanica markası ile banyo küveti, su deposu, banyo lavabosu, banyo dolabı, mermerit mutfak tezgahı vejakuji üretmeye başladı. Şirket, yurtiçinde Ankara'dan İzmir'e, Adana'dan Trabzon'a kadar 15 kentte home office çalışan bölge müdürlükleri kanalıyla faaliyet gösteriyor. 1994 yılına kadar iç pazara hizmet veren şirket, o tarihten sonra yurtdışına açıldı. Sanica Dış Ticaret şirketi ile Macaristan, İtalya, Kanada ve Çin'de ofisler açtı. Ürettiği tüm ürünleri ihraç eden şirket, yurtdışında Sanica markasıyla tanınıyor.
"YURTDIŞINDAN ŞİRKET ALIP PRESTİJ KAZANDIK"
Yurtdışından satın almalar da yapıyorsunuz. Bu satın almalar size nasıl bir güç kattı?
Orlando'dan birkaç yıl önce mortgage krizinde iflas eden Zeusera By mini havuz fabrikasını satın almıştık. Fabrikanın makineleri elektrik sisteminin uymaması nedeniyle işimize yaramadı ama 32 modellik ürün yelpazesi sayesinde Avrupa'nın en geniş ürün yelpazesine sahip üreticisi haline geldik. ABD'de o süreçte 100'ün üzerinde spa havuzu üreticisi batmıştı. Hacizden satılan bu markayı da bir partnerimiz haber verdi. Bu yatırımla dünyanın her yerinde kabul gören ürün üretir hale geldik. Bize ciddi prestij sağladı. Türkiye'de otellere ve villalara sattığımız bu ürünleri ihraç da ediyoruz.