ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr
İhracatta 2017 hedefi ise 25 milyar doları aşmak. Türkiye sanayisinin itici gücü otomotiv sektörü, iç piyasada kur ve ÖTV artışı nedeniyle artan daralma beklentilerine karşı 2017'de ihracata yüklenecek.
Yurtiçi satışlarda yaklaşık yüzde 10 civarında daralma bekleyen sektör temsilcileri, özellikle Avrupa pazarındaki büyümenin etkisiyle bu yıl 25 milyar dolarlık ihracata ulaşarak tüm zamanların rekorunu kırmayı hedefliyor.
Türk otomotiv sektörü, 2015'te 1 milyon 410 bin adet olan üretimini 2016'da yüzde 9,4 artışla 1 milyon 537 bine taşıdı. Üretimin yüzde 75’i ihraç edildi. İhracat tuarı da 2016'da önceki yıla göre yüzde 12 artarak 24,2 milyar dolar olarak gerçekleşti.
AB, İRAN VE RUSYA
Sektör yetkilileri, 2017 yılı ihracat hedeflerinin 25 milyar dolar olduğunu söylüyor. 2017'deki en önemli fırsatın Avrupa Birliği (AB) pazarındaki büyüme olduğuna işaret eden Otomotiv İhracatçıları Birliği Başkanı Orhan Sabuncu, “Brexit sürecinin bir miktar olumsuz etkisi öngörülse de genel olarak AB pazarının 2017 yılında da büyümeye devam etmesi bekleniyor. Bu da AB’ye yönelik ihracat artışının süreceği anlamına geliyor” diyor.
Orhan Sabuncu, AB ile birlikte İran'a yönelik de ciddi bir ihracat artışı yaşanmasını beklediklerini kaydediyor. Ayrıca Rusya pazarında da toparlanma beklediklerini ifade ediyor.
Sabuncu, “Petrol fiyatlarının yükselmesi ile Rusya pazarında yavaş da olsa bir toparlanma görülmesi, bizim Rusya’ya yönelik otomotiv ihracatımızın da bunun sonucunda bir miktar toparlanması beklentimiz dahilinde. Özellikle ana sanayi firmalarımızın yeni model yatırımlarının pozitif etkisi de 2017 yılında görülmeye devam edecek” diye konuşuyor.
İKİNCİ HAT DEVREDE
Otomotiv sektörünün üretim ve ihracat şampiyonu olan Tofaş, geçen yıl 380 binin üstüne çıkardığı üretimini bu yıl 50 bin artışla 430 binlere taşımayı hedefliyor.
Üç vardiya üretimle her 55 saniyede bir otomobil üreten Tofaş, kurulu kapasitesini 400 binden 450 bine çıkardı.
Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu, dünya genelinde yüzde 70’ini ürettikleri Fiat Egea modelinin Türk otomotiv sektörüne ciddi itibar kazandıran bir proje olduğunun altını çiziyor.
Şirketin üretim ve ihracattaki başarısına paralel olarak istihdamının da geçen yıl önemli oranda arttığını vurgulayan Eroldu, “3 bin kişi istihdam yarattık.
Tabii bu kadar yeni arkadaşla yüksek hızda üretim yapmak, kalite seviyesini korumak çok iddialı bir hedef oldu” diyor.
Egea’nın başarısı sonrasında 2017 için mevcut gövde hattı yetmediği için ikinci bir hat daha kurduklarını anlatan Eroldu, ikinci hatta çalışmak üzere bu yıl 400-500 ek istihdam yaracaklarını söylüyor. Eroldu, 2017’de de üretim ve ihracatta lider olmaya devam edeceklerini kaydediyor.
İHRACATA ODAKLANACAK
Türkiye otomotiv üretimi ve ihracatında en büyük beş şirketten biri olan Toyota da kendisine 2017 için iddialı hedefler koydu. 2016’nın son çeyreğinde seri üretimine başlanan Türkiye’nin ilk hibrit otomobili Toyota C-HR ile birlikte üretim kapasitesini resmi olarak 280 bin adede yükselten Toyota Türkiye, bu yıl üretiminin yüzde 90’ını ihraç etmeyi planlıyor.
Toyota Türkiye CEO’su Hiroshi Kato, “2017 yılında kapasitemizi tam kullanacak şekilde üretim gerçekleştirmeyi planlıyoruz. Böylelikle üretim ve ihracatta şimdiye kadarki en yüksek seviyelere bu yıl ulaşacağız” diyor.
Bugüne kadar Türkiye’de 1,7 milyar Euro yatırım yaptıklarını ve yeni yatırımlara da devam edeceklerini vurgulayan Kato, “2016 yılında hemen hemen tüm otomotiv üreticileri büyük yatırımlar yaptı, yepyeni projeleri hayata geçirdi. 2017 yılının tüm bu
yatırım projelerinin meyvelerinin alınacağı bir yıl olacağına inanıyorum.
Geçen yıl otomotiv üretim ve ihracatında rekorlar yılıydı. Bu yıl da üretim ve ihracatta yine yüksek rakamlara erişileceğini düşünüyorum” diye konuşuyor. Ancak Hiroshi Kato’ya göre iç pazar artan döviz kurları ve yükselen ÖTV oranları nedeniyle yüzde 10’lar civarında daralabilir.
REKOR YILI OLABİLİR
2016’yı 20 bin 613 adetlik satışla kapatarak sekiz yıl aradan sonra ilk kez 20 bin barajını aşan Honda Türkiye de 2017’de atak yapmaya hazırlanıyor. Ekim 2016’da Civic Sedan lans-manı sonrasında bu ay içinde 1,5 litrelik motor hacmine sahip 182 bg gücündeki Civic RS modelini piyasaya sunacak olan Honda Türkiye, mart ayında da Civic Hatchback’i ürün gamına katacak.
Bu yıl ihracat pazarlarından gelecek talebe göre ikinci vardiyaya geçme hazırlığı yapan Honda Türkiye, böylelikle aylık üretimini 4 bin adetin üzerine çıkaracak. Otomobilde ikinci bir model üretimi için ise Japonya ile temaslar sürüyor.
Honda Türkiye Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Cem Özütok, “2017 yılında pazar payımızı yüzde 20-25 seviyesinde artırabileceğimizi öngörüyoruz” diyor. Özütok, Körfez ülkelerine kasım ayında sevk etmeye başladıkları, Avrupa’ya ise şubat ayı içinde başlayacak Civic ihracatıyla 2017’de ihracatta iki kat artış kaydederek 10 bini aşmayı hedeflediklerini kaydediyor.