TALİP YILMAZ
tyilmaz@ekonomist.com.tr
Türkiye ikinci el otomobil ve hafif ticari araç pazarında 2018 yılında 6 milyon 861 bin adet satış yapılmışken, 2019 yılında yüzde 13,5 artışla 7 milyon 793 bin adet satış gerçekleşti. 2018 yılında 1'e 13 olan sıfır otomobile karşı ikinci el otomobil oranı, 2019 yılında 1'e 18 seviyesine çıktı.
Merkez Bankası'nın faizleri düşürmesi, hurda indirimi gibi destekler otomotivdeki ötelenmiş talebi sıfır ve ikinci el otomobil pazarlarına yönlendirdi. Sıfır otomobil talebi stoklarla sınırlı kalınca, tüketiciler ikinci el otomobile talep gösterdi. Bunun sonucu olarak da söz konusu fark ortaya çıktı.
Bu kadar büyüyen pazarda ise artık daha kurumsal yapılar oluşmaya başladı. Bu şirketlerden biri olan yerli sermayeli ikinci el otomotiv şirketi Otomerkezi.net 2014 yılından bu yana faaliyet gösteriyor.
BÜYÜK ŞEHİRLER ÖNCELİKLİ
Türkiye'de ikinci el otomobil pazarında, kurumsal firmalar pazardan sadece yüzde 0,5 pay alıyor. Ancak ikinci el araç pazarına yönelik düzenlemelerle birlikte kurumsal firmaların beş yıl içinde 10 araçtan ikisini satma noktasına gelmesini bekleyen Otomerkezi.net CEO'su Muhammet Ali Karakaş, bu potansiyelle birlikte büyüme hedeflerinin olduğunu söylüyor.
Bugün 11'i franchise olmak üzere 14 şubeyle büyük şehirlerde faaliyetlerini yürüten Otomerkezi. net, şube sayısını 2020 sonuna kadar 30'a çıkarmayı hedefliyor. Öncelikle Bursa, Balıkesir, İzmir, Antalya, Ankara gibi pazarın büyük olduğu şehirler hedefleniyor. 15 bin dolar bayilik bedelinin yanında yıllık 30 bin TL Royalty bedeli talep ediliyor.
250 MİLYON TL CİRO
Otomerkezi.net, 2019 yılında bin 650 adet ikinci el araç satışı yaptı ve 150 milyon TL ciro elde etti. 2020 yılında 30 bayinin yanında 3 bin araç satışı hedefliyor. Muhammet Ali Karakaş, 250 milyon TL ciroya ulaşmayı beklediklerini aktarıyor. Karakaş, bu yıl 5 milyon TL yatırımla kapalı ortamda 400 araç kapasiteli yeni bir ikinci el araç merkezi kuracaklarını da söylüyor.
İKİNCİ ELDE EN ÇOK TERCİH EDİLEN MODELLER
Sıfır kilometre araç pazarında ilk üçe sırasıyla Fiat, Renault ve Volkswagen markaları oturuyor. Mehmet Ali Karakaş, ikinci elde en çok satılan modelleri sırasıyla Volkswagen Passat, Ford Focus, Renault Clio, Opel Astra ve Toyota Corolla olarak sıralıyor. Karakaş, ikinci elde en çok tercih edilen markanın ise Renault olduğunu sözlerine ekliyor.