BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr
1-14 Kasım 2020 tarihli sayıdan
Oto bakım merkezlerinin sayısı son yıllarda yükselişe geçti. Geçmişte yalnızca oto sanayi siteleri içerisinde, farklı ustalardan alınabilen araç kontrol servisini tek bir çatı altında, daha organize yapı içerisinde ve profesyonel bir şekilde veren bu merkezler, aynı zamanda oto ekspertiz hizmeti de sunuyor.
Bugün ülke çapına yayılmış franchise ağı ile birçok yerli ve ithal aracın alım-satım öncesi ekspertizini, aynı zamanda hızlı bir şekilde otomobil bakım ihtiyacını karşılayan oto bakım merkezleri şube sayısını artırmaya devam edecek.
Yaptığımız araştırmaya göre; Türkiye'nin önemli beş oto bakım merkezi markası, 2021 yılının sonuna kadar toplam 256 franchise şube açarak yeni girişimcileri sektöre kazandıracak. Haberimizde bu merkezlerin büyüme hedeflerini ve yatırım koşullarını araştırdık.
100 BİN TL CİRO HEDEFİ
Otorapor; teknik cihaz, ekipman ve robotlarla ikinci el araçların kaza, arıza durumlarını test ve muayene edip detaylı oto ekspertiz raporu düzenleyen bir oto ekspertiz kuruluşu. Aynı zamanda ikinci el oto test check up merkezi de olan Otorapor, 2014 yılı itibarıyla franchise sistemiyle büyüme başladı.
Türkiye'nin 70 şehrinde toplam 270 şube ile hizmet verdiklerini söyleyen Otorapor Franchise Danışmanı Efrah Ceyhan, 2021 sonuna kadar 350 şubeye ulaşmak istediklerini belirtiyor. En az 100 metrekare alanın uygun olduğu bu iş modelinde, bir şubenin toplam yatırım maliyeti 350 bin TL + KDV. Şubeler için aylık ortalama 80 bin ile 100 bin TL arasında ciro hedefleniyor. Kâr marjı ciroya endeksli olmakla birlikte ortalama yüzde 40 olarak ifade ediliyor.
GİRİŞ BEDELİ ALINMIYOR
Total Turkey Pazarlama'nın sunduğu Total Quartz Auto Care konsepti ise hızlı bir şekilde otomobil bakım ihtiyacını karşılamayı hedefleyen, uzman servis merkezlerinden oluşan ve tüm dünya genelinde 50'den fazla ülkede faaliyet gösteren bir oto servis ağı. Total Turkey, Türkiye genelinde 99 binek araç, 12 ağır dizel servis noktası olmak üzere toplamda 111 şubeyle faaliyet gösteriyor.
Total Turkey Pazarlama Genel Müdürü Emre Şanda, bu sayıyı 2021 yılı sonuna kadar 120'ye ulaştırmayı hedeflediklerini vurguluyor. Franchise giriş bedeli ya da royalty alınmıyor. Anlaşılır yönlendirme tabelaları ve görünür logolar ile iyi tasarlanmış, ulaşılabilir ve iyi organize edilmiş bir mağazanın olmasına dikkat ediliyor.
UZMAN SERTİFİKALI USTALAR
2011 yılında kurulan Pilot Garage Oto Ekspertiz de otomobil ekspertiz ve oto check up franchise sistemini kurdu. Güvenli otomobil alım satımı için uzman sertifikalı ustaların son teknoloji cihazlarla kontrol ettiği araçların ekspertiz raporlarıyla hizmet veren şirket, günde ortalama bin, ayda ise 30 bin civarında aracın oto ekpertiz işlemini gerçekleştiriyor.
Franchise giriş bedeli ve toplam yatırım maliyeti makine marka ve bedellerine göre değişiyor. Şubeler için aylık ciro hedefinin her il için farklılık gösterdiğini ifade eden Pilot Garage Genel Koordinatörü Cihan Emre, "Yeni açılacak ve mevcut şubelerde aradığımız özellikler kurumsallık, müşteri memnuniyeti ve kaliteli hizmet. Merkezimizin gerçekleştirdiği tüm pazarlama, PR, reklam destekleri, müşteri ilişkileri destek birimi havuzu, eğitim desteği ve hukuk birimi desteğinden bayilerimiz sürekli olarak yararlanabiliyor" diyor.
ANADOLU'DA BÜYÜYECEK
Mini onarım ve mobil parça onarım konseptlerini entegre bir şekilde dünyada ilk defa 2001 yılında hayata geçiren Auto King, 2011 yılı itibarıyla orta ve büyük ölçekli hasar onarımı, oto bakım koruma ve mekanik bakım onarım hizmetlerini bünyesine kattı.
Türkiye ve Kıbrıs'ta hizmet veren Auto King'in 56 servis merkezi bulunuyor. 2021 yılı sonuna kadar sekiz şube daha açmayı hedeflediklerini vurgulayan Auto King Genel Müdürü Engin Atakan, "Çanakkale, Kütahya, Erzincan, Aksaray, Niğde, Artvin, Kastamonu, Nevşehir'e öncelik vereceğiz.
Auto King'i kurumsal olarak temsil edebilecek nitelikte, sektörel tecrübesi olan, kurum kimliği ve sektöre göre farklı bir hizmet anlayışını benimseyebilecek, müşteri odaklı adaylar olmasına özen gösteriyoruz'' diyor. Engin Atakan, bayilerine pazarlama ve reklam faaliyetleri, sigorta, satış ve pazarlama anlaşmaları uygun fiyata ürün tedariki sağladıklarını belirtiyor.
Şubeler için aylık ciro hedefi, bölgeye ve potansiyele göre değişirken, ciro, araç sayısı hedefleri veriliyor. Kâr marjı yüzde 17 ile yüzde 23 arasında değişiyor.
MÜŞTERİ ODAKLI YATIRIMCILAR
Michelin Grubu'nun servis ağı olan Euromaster, lastik ve araç bakımı konusundaki tüm ihtiyaçları tek bir noktada orijinal ekipman onaylı ürünlerle ve eğitimli personelle karşılıyor. Türkiye'de 141 franchise şube ile faaliyet gösteren şirket, 2021 sonuna kadar 19 servis noktasının daha açılışını gerçekleştirerek toplamda 160 servis noktasına ulaşmayı hedefliyor. 25 bin TL + KDV franchise giriş bedelinin alındığı bu iş modelinde şubelerin toplam yatırım maliyeti bölgesel olarak farklılık gösteriyor.
Şubeler için aylık ciro hedefi ve kâr marjının bölgesel olarak değişiklik gösterdiğini vurgulayan Euromaster Genel Müdürü Jean Marc, şöyle konuşuyor: "Euromaster kalite standartlarına uyum sağlayacak, lastik ve araç bakımı konusunda istekli, müşteri odaklı yatırımcılarla çalışmayı tercih ediyoruz. Bayilere açılış desteği, teknik ve kurumsal eğitimler, danışmanlık, ERP sistemi, referans tedarikçi anlaşmaları konularında destek veriyoruz."