Online kanallara taşınan müzik hizmeti gelirler içindeki payını artırıyor. Ücretli premium üyelik sayısı artarken, müzik platformları arasındaki rekabet kızıştı.
GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
Global oyunculardan Youtube pazara katılırken, yerli oyuncular da konumlarını güçlendirmeye çalışıyor.
Dünya genelinde internet teknolojilerinin gelişmesi ve bağlantı hızlarının yükselmesiyle birlikte en büyük değişimlerden biri de müzik alanında yaşandı. Online kanallara taşınan müzik hizmeti, yeni uygulamalar ve özelliklerle hızlı şekilde yayıldı. Online müzik hizmeti veren şirketlerin sunduğu premium abonelikler de giderek artıyor.
Uluslararası Fonogram Sanayisi Federasyonu'nun (IFPI) global müzik raporuna göre, genel dijital gelirler 2018 yılında yüzde 21,1 büyümeyle 11,2 milyar dolara ulaştı ve şu anda toplam kayıtlı müzik gelirlerinin yüzde 58,9'unu temsil ediyor. Ücretli dinleme gelirindeki artış da yüzde 32,9 oldu. 2018 yıl sonu itibarıyla global çapta 255 milyon kişi ücretli abonelik hizmeti aldı.
Dünyada büyüme bu yöne evrilirken Türkiye'de de benzer bir eğilim söz konusu. Türkiye'de internetten müzik dinlemenin 2013 yılı itibarıyla yasal olarak ücretli hale gelmesiyle online müzik pazarı hareketlenmişti.
Online müziğin kullanımının artması ve ücretli bir şekilde kullanılabilen bir ürün haline gelmesiyle birlikte global şirketler de Türkiye pazarına girmeye başladı.
Küresel çapta önde gelen şirketlerden Spotifty, Deezer, Soundc-loud ve Apple Music bu şirketler arasında başı çekti.
REKABET ARTIYOR
Spotify, 100 milyonu premium üye olmak üzere, 79 ülkeden 217 milyonun üzerindeki kullanıcı sayısıyla en fazla tercih edilen dijital müzik hizmeti platformu. Bu platform üzerinden 50 milyonu aşkın şarkıyı ücretsiz olarak dinleyebiliyorsunuz. Ayrıca Spotify Premium ile offline mod, Spotify Connect ve reklamsız müzik dinleme gibi özellikleri bulunuyor.
Dünya çapında aktif olarak 14 milyon kullanıcıya sahip Deezer ise 56 milyondan fazla şarkı portföyüne sahip. HiFi kalitesinde müzik dinleme seçeneğiyle farklılaşan Deezer, bu şekilde ses kalitesindeki kayıpları önleyen bir teknolojiye sahip.
Deezer Ortadoğu, Kuzey Afrika ve Türkiye CEOsu Tarek Mounir, "Çevrimiçi yayının öncülerinden biri olarak, Ortadoğu, Kuzey Afrika ve Türkiye'deki müzikseverlere kayıpsız teknolojiyi sunmak bizi heyecanlandırıyor.
Deezer HiFi'nin 36 milyon parçalık kütüphanesinin bölgede erişilebilir olması, müşterilerimize ve bölgede sayıları giderek artan müzikseverlere müzik dinleme deneyimi sunuyor" diyor.
YOUTUBE DEVREDE
Bu rekabete yakın zamanda Youtube da reklamsız premium hizmetiyle katıldı. YouTube Premium, Spotify ve Apple Music'te olduğu gibi internet olmadan müzik dinleme olanağı da sunuyor.
Üç aylık deneme süresi boyunca ücretsiz olan platform, arka planda oynatma ve video indirme seçeneğine sahip.
YouTube Kuzey Amerika Müzik Sektörü İş Geliştirme Direktörü Waleed Diab, YouTube Music servisini diğer müzik platformlarından ayıran noktanın Türk insanının YouTube platformuna oldukça aşina olması olduğunu söylüyor.
Diab, "Biz yıllardır kullanıcılarla ilişkisi olan bir platformuz ve kullanıcılar YouTube'a dair birçok bilgiye sahip. Çok sayıda müzik üreten müzisyen ve grubun olması ile halihazırda YouTube platformunu müzik yayınlamak için kullanmaları bizim Türkiye'deki başarımızı olumlu şekilde etkileyecek" diyor.
YouTube Music, kullanıcı deneyimini üst seviyeye taşımak için yapay zeka ve makine öğrenimi gibi teknolojileri etkin bir şekilde kullanmaya çalışıyor. Waleed Diab, çeşitli algoritmaları kullanarak çalma listeleri ve istasyonlar oluşturup kullanıcıların beğenisine sunduklarını söylüyor.
YERLİ UYGULAMALAR
Yerli online müzik tarafında ise Türk Telekom'un Muud ve Turkcell'in fizy uygulamaları bulunuyor. Turkcell, fizy'de 35 milyondan fazla içerik sunuyor. Radyo kanallarını uygulamasına ekleyen fizy, diğer yandan canlı konser yayınları da sunuyor.
Kısa bir süre önce şarkı sözleri özelliği de fizy'ye eklendi. Podcast'lere de yer vermeyi planlayan fizy, bu yönde çalışmalarını sürdürüyor. Fizy, Türkiye'nin yanı sıra Almanya Ukrayna, Belarus ve Kıbrıs'ta da hizmet veriyor.
Turkcell Dijital Servisler ve Çözümlerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ataç Tansuğ, "Önümüzdeki dönemde Türkiye'nin popüler müzik platformu olarak fizy'i global anlamda başka ülkelerde de kullanıma açmak için çalışmalarımız sürüyor. Hem içerik hem de ürün geliştirme anlamında yatırımlarımız devam ediyor" diyor.
Türk Telekom'un dijital müzik platformu Mudd'da premium abonelik paketine üye olan kullanıcılar tüm içerikleri sınırsız dinleyebiliyor.
Kullanıcılar, internet erişiminin olmadığı yerlerde de indirdikleri şarkıları dinleyebiliyor, kendi şarkı listelerini yaratabiliyor, editörler ve çeşitli sanatçılar tarafından hazırlanan şarkı listelerine ulaşabiliyor. Mudd, tüm dünyadaki müzik şirketleri ile de entegre bir şekilde çalışıyor.
Böylelikle, yeni albümler ve single'lar tüm dünya ile aynı anda yayımlanıyor. Ayrıca, dinlediğiniz şarkının sözleri ekranda akıyor. Karaoke özelliği de var. Kullanıcılar müzik dinlerken bir yandan da uygulama içerisinde en güncel müzik haberlerine ve yaklaşan konser etkinliklerine göz atabiliyor.