Yeni eğitim öğretim yılının başlamasına sayılı gün kaldı. 2024- 2025 Eğitim – Öğretim Yılı için öğrenciler heyecan içinde. Milli Eğitim Bakanlığı’nın (MEB) takvimine göre 9 Eylül’de okullar açılacak. Okulların açılması öncesinde ise tüm velileri alışveriş telaşı sarmış durumda. ‘Okula dönüş’ döneminin en önemli ayağını oluşturan, yaklaşık 35 milyar TL hacme sahip olan kırtasiye sektöründe de yılın en hareketli dönemi yaşanıyor. Alım gücü düşen velilerin, okul alışverişinde zorlandıkları gözleniyor.
1-14 Eylül 2024 tarihli sayıdan
VECDET ŞENDİL / TÜKİD
Ürün fiyatlarının alım gücü ve tercihlere göre farklılık gösterdiğinin altını çizen Tüm Kırtasiyeciler Derneği (TÜKİD) Vecdet F. Şendil, geçen yıl ile kıyaslandığında genel ürün bazında yüzde 30 ile 60 arasında değişen bir fiyat artışının söz konusu olduğunu söylüyor. Kırtasiye ürünlerinde güvenilirlik oranının yüzde 99’lar seviyesinde olduğunu ve velilerin merdiven altı, üreticisi ya da ithalatçısı belli olmayan ürünlerden uzak durmaları gerektiğini vurgulayan Şendil, “Bu yıl bir çanta alım gücüne ve tercihlere göre ortalama bin 600 ila bin 800 TL arasında dolacak” diye ekliyor.
Kırtasiye ürünlerindeki Katma Değer Vergisi (KDV) oranın düşürülmesi yönünde beklenen adımın gelmediğine de değinen Şendil, “Ürünler üzerindeki KDV yüzde 20’lerde. Silgi, kurşun kalem, defter, boya gibi kırtasiye malzemeleri de en az gıda kadar temel ihtiyaç. Dar gelirli kişilerin kırtasiye ürünlerine daha kolay ulaşımı ve sektörün önünün açılması için yüzde 10 olan KDV oranının yüzde 1’e düşürülmesini istiyoruz. En kısa sürede kırtasiyedeki KDV oranının makul seviyelere düşürülmesini bekliyoruz” şeklinde konuşuyor.
YÜCE TÜMER / EDDING TÜRKİYE
TALEP ANA ÜRÜN GRUPLARINA
Kırtasiye sektöründe faaliyet gösteren yabancı pek çok şirket var. edding de Türkiye’de hemen hemen tüm kırtasiye mağazalarında ve online platformlarda tüketicilerle buluşan o markalardan biri. Çok çeşitli ürün grupları bulunan marka, ‘back to school’ döneminde beyaz yazı tahtası kalemleri, fosforlu kalemler ve keçeli kalem grubunda en fazla satışı yapıyor.
Tüketicilerin okul döneminde ürünlerde ekonomik fiyatlar kadar kalite ve güven de aradıklarını söyleyen edding Türkiye Genel Müdürü Yüce Tümer, satın alma davranışlarında sürdürülebilirliğe de dikkat edildiğini belirtiyor. “Örneğin; aldığınız beyaz yazı tahtası kalemini yanına alacağınız bir şişe mürekkep ile 15 defa yeniden doldurup kullanabilirsiniz, bu şekilde hem çevreci hem de ekonomik olabilirsiniz” diye anlatıyor. Tümer ayrıca, bu yılki talebin özellikle ana ürün grupları için yoğun olacağını düşünüyor.
TÜKETİCİ UCUZ ÜRÜNE YÖNELDİ
D&R, kırtasiye kategorisinde 50 farklı markaya ait 14 bin çeşit ürünü sunuyor. Kırtasiye kategorisinde; yazı grubu, defter grubu ve boyama grubuna odaklanan şirket, satışlarını da yoğun olarak bu üç ana grupta gerçekleştiriyor. Geçmiş yıllara kıyasla yerli ürünlerde artış gözlemlenmekle birlikte, şu anda satışa sundukları kırtasiye ürünlerinin yüzde 80’inin ithal ürünlerden oluştuğuna değinen D&R Genel Müdürü Mustafa Altındağ, “Ekonomik sebeplerden dolayı bazı velilerin okul alışverişlerinde daha ucuz ürünlere yöneldiğini gözlemliyoruz. Bu noktada hem yerli hem de yabancı tanınmış markaların tercih edilmesini tavsiye ediyoruz. Kalitesiz ve bilinmeyen markaların ürünleri, çocuklar için zararlı olabilecek kimyasallar içerebiliyor” diyor. Türkiye’de lisanslı ürünlerin hacmi 200 milyon TL.
Lisanslı ürünler içinde kırtasiye ürünlerinin payı yüzde 15 ile 20 arasında değişiyor. Okula dönüş döneminde lisanslı ürünlere ilgi de artıyor. Bu alanda öne çıkan karakterlerden Kral Şakir’in lisans acentesi AC Lisans Kurucusu Özlem Civelek, “Kırtasiye sektöründe lisanslı ürün satışlarında fiyattan dolayı çanta ana kalem gibi gözükse de aslında kalem grubu daha büyük bir paya sahip. Kalemi, defter izliyor. Kral Şakir’in ‘love brand’ olmasının avantajlarını yaşıyoruz. Ekonomik koşulların zorlaşması bizi çok etkilemiyor” diyor.
FERAY KARAMAN / CASPER
YÜZDE 25’LİK ARTIŞ BEKLENTİSİ
Okula dönüş döneminde teknoloji şirketleri de öğrencilere yönelik pek çok ürün sunuyor. Casper da o markalardan biri. Geçen yılın aynı dönemiyle kıyaslandığında, okul alışverişlerinde tüketicilerin daha bilinçli ve spesifik ihtiyaçlara odaklandığını gözlemlediklerini belirten Casper Operasyondan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Feray Karaman, “Öğrenciler, bilgisayar satın alım tercihlerinde performans, taşınabilirlik ve dayanıklılık gibi özelliklerin yanı sıra kişisel tercihlerine uygun özelleştirme seçeneklerine de önem veriyor. Bir önceki döneme göre satışlarımızda yüzde 25 bir artış bekliyoruz. ‘Back to School’ döneminde en fazla 15 – 35 bin TL aralığındaki dizüstü bilgisayarlar yoğun ilgi görüyor” diye anlatıyor.
GRIGORY NIZOVSKY / ACER
Acer EMEA Başkan Yardımcısı Grigory Nizovsky ise öğrencilerin ilgi gösterdiği dizüstü bilgisayar satışlarının önceki yıla göre adet bazında yaklaşık yüzde 25 düşüp, satışların TL bazında sabit kaldığını söylüyor. Daha az sayıda müşteri ve satış trendinin yılın sonuna kadar devam etmesini beklediklerine değinen Nizovsky, “18 bin ile 21 bin TL fiyat aralığındaki modeller, piyasada en yüksek payı korumaya devam ediyor. Bu ürünler, tüm satışların adet olarak yaklaşık yüzde 15’ini oluşturuyor” diyor.
FUAT MERT KAYA / TECNO TÜRKİYE
MOBİL TELEFONA İLGİ ARTIYOR
Back to school dönemi, mobil telefon satışlarına da önemli bir artış getiriyor. Bu dönemde mobil telefonlarda yüzde 10-15’lik bir büyüme görüldüğünü söyleyen TECNO Türkiye CSO’su Fuat Mert Kaya, "Tüketiciler genellikle orta ve düşük segment cihazlarda daha fazla özellik arıyor ve 20 bin TL’ye kadar olan telefonlar daha fazla ilgi görüyor. Biz de tüm mağazalarda ve online pazarlarda tüketicilerle buluşuyoruz" diyor.
Ayakkabı sektörü de okul alışverişi döneminde hareketliliğin yaşandığı bir sektör. Her yıl, okula dönüş dönemiyle birlikte satışlarında önceki aylara göre belirgin bir artış gerçekleştiğini ancak son iki sezondur yaşanan fiyat değişimleri nedeniyle bu yıl aynı etkiyi görmediklerini dile getiren Ayakkabı Dünyası Ürün Yönetimi Direktörü Murat Cem Çınar, adet bazında bir düşüş gözlemlediklerini belirtiyor.
OĞUZ UÇANLAR / ADEL / FABER-CASTELL CEO’SU
“Yılda 30 bin kalite testi yapıyoruz”
“Kırtasiye, ithalatın yoğun olduğu bir sektör. Yükselen maliyet artışlarına rağmen, okulların açılmasıyla beraber sektörün canlanacağını öngörüyoruz. Hem sektör olarak alınan önlemler sayesinde, hem de yenilikçilik değerimizden beslenen ve her fiyat segmentine hitap eden yeni ürünlerimiz sayesinde pozitif bir sezon geçireceğimizi umuyoruz. Yılda 10 bin ürün güvenliği testi ve 30 bin kalite testi gerçekleştiriyoruz. Değişen tüketici taleplerine paralel ve zamanın ruhunu yakalayan bir eğitim ve ofis teknolojileri şirketi haline dönüşme yolunda adımlarımızı da atıyoruz. Bu amaçla, geniş ve güçlü bir portföy oluşturmak üzere Avrupa’nın önemli teknoloji şirketleri ile görüşürken Uzakdoğu’dan farklı teknolojik ürünleri portföyümüze eklemek için çalışıyoruz. Her yıl 250’ye yakın yeni ürün geliştirirken, ekonomik ve çevresel sürdürülebilirliğe katkı sağlayan malzeme geliştirme, maliyet iyileştirme faaliyetlerimize de devam ediyoruz.”