Hem küreselde hem de Türkiye ölçeğinde ödeme sistemleri pazarı önemli bir değişim ve gelişim süreci yaşıyor. Mobil ödeme ve e-cüzdanlar gibi teknolojilerin hızla benimsenmesiyle sektör önemli bir büyüme potansiyeli sunuyor. McKinsey'e göre; küresel ödeme sistemleri sektörünün geliri 2026'ya kadar 3 trilyon dolara yükselecek.
30 Nisan - 13 Mayıs 2023 tarihli sayıdan
Research and Markets ise 2027'ye kadar küresel dijital ödeme pazarının hacimsel büyüklüğünün 12,55 trilyon dolara ulaşacağını ve bu büyümeyi ağırlıklı olarak temassız ödemelerin sürükleyeceğini öngörüyor. Türkiye de ödeme sistemlerinde güçlü oyuncularla önemli bir büyüme ivmesi yakalamış durumda.
Sektördeki büyümenin ve bu alanda faaliyet gösteren kuruluş sayısının önümüzdeki dönemlerde de artması bekleniyor. Mobil ödeme, e-cüzdan ve QR kodlu ödeme çözümleri gibi dijital ödeme sistemleri Türkiye'de de hızla yaygınlaşırken son dönemde açık bankacılık sistemlerinin ve blokchain teknolojisinin kullanımının da artışta olduğu kaydediliyor.
Son yıllarda internetin ve mobil cihaz kullanımının artması yeni nesil ödeme sistemlerinin hızla hayatımıza girmesini sağlarken ödeme sistemi teknolojileri de hem dünyada hem de Türkiye'de oldukça dikkat çekici bir ivme yakalamış durumda.
Bu hızlı büyüme ivmesinin arkasında; özellikle teknolojik gelişmeler ve pandemiyle birlikte hız kazanan dijitalleşme yer alıyor. Ayrıca karekod, FAST, IBAN, açık bankacılık, dijital bankacılık ve servis bankacılığı gibi düzenlemeler, NFC teknolojisi ve dijital cüzdanlar aracılığıyla yapılan mobil ödemeler de ödeme sistemleri sektöründeki büyüme hızını artıran temel faktörler arasında bulunuyor.
LOKOMOTİF GÖREVİ, E-TİCARETTE
Bu trendin yükselişinde lokomotif görevini ise e-ticaret üstleniyor. eMarketer'in verilerine göre; 2022'de dünya çapında 5,5 trilyon dolar değere ulaşan e-ticaret pazarının değerinin 2025 yılı sonuna kadar 7,3 trilyon dolar olacağı kaydediliyor. E-ticaret büyümeye devam ederken yeni nesil ödeme sistemleri de birçok sektörde e-tica-ret aracılığıyla büyük dönüşümlere neden oluyor.
Ödeme sistemlerinin özellikle online pazarda yarattığı etki, kredi kartıyla ödeme alışkanlığının yaygınlaşmasını da beraberinde getiriyor. Nakit kullanımının azaldığı bu süreçte kredi kartıyla fatura ödeme, giyecek alışverişi, market ve yemek siparişi gibi işlemler gittikçe daha çok tercih ediliyor. E-ticaretteki yüksek hacimlerin de etkisiyle ödeme sistemleri sektörü de büyümeye devam ediyor.
3 TRİLYON DOLARLIK GELİR
McKinsey ödeme sistemleri sektörünün gelirinin 2026'ya kadar 3 trilyon dolara ulaşacağı tahmininde bulunurken Commencis'in '2022 Ödeme Sistemleri Trendleri' başlıklı raporunda, 2025'te dijital ödemelerin işlem değerinin 8,7 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. Ayrıca 2025'te 4,8 milyar tüketicinin e-cüzdan kullanacağı ve 2025 itibarıyla QR kod ile ödeme yapan kullanıcı sayısının 2,2 milyara ulaşacağı da öngörülüyor.
Data Report'un rakamları ise dünyadaki internet kullanıcılarının yarısından fazlasının en az haftada bir online satın alım yaptığını ortaya koyuyor. Burada dikkat çeken nokta ise ülke bazlı veriler. Raporda; Tayland'dan sonra Türkiye'nin yüzde 65,7 ile her hafta en az bir online alışveriş yapan ülkeler arasında ikinci sırada yer aldığı bilgisi veriliyor.
KARTLI ÖDEMELER BÜYÜYOR
Türkiye'de hem e-ticaret hem kartlı ödemelerle ilgili son rakamalar da bu verileri doğrular nitelikte. Araştırmalar, Türkiye'de 2022'de e-ticaret sektöründeki harcama hacminin 860 milyar TL'ye ulaştığını ve e-tica-retin toplam kartlı harcamalar içindeki ağırlığının yüzde 29,1'e yükseldiğini ortaya koyuyor.
Bankalararası Kart Merkezi'nin (BKM) verilerine göre de 2022'de kredi kartı sayısı 2021'e göre yüzde 19 artışla 99,5 milyona, banka kartı sayısı yüzde 13 artarak 168,9 milyona, ön ödemeli kart sayısı yüzde 25 artarak 71,6 milyona ulaştı. Böylece 2022'de toplam kart sayısı yüzde 17 artarak 340 milyona yükseldi.
BKM'nin verileri; 2022'de kredi kartlarıyla yapılan ödeme tutarının da yıllık yüzde 110 artarak 2 trilyon 954 milyar TL'ye yükseldiğini gösteriyor. Banka kartlarıyla yapılan ödeme tutarı yüzde 146 artışla 688,5 milyar TL, ön ödemeli kartlarla yapılan ödeme tutarı yüzde 149 artarak 66,2 milyar TL oldu.
Böylece 2022'deki toplam kartlı ödeme tutarı 2021'e göre yüzde 117 büyüyerek 3 trilyon 708 milyar TL'ye erişti. Burada internetten kartlı ödemelerin 2022'de yüzde 126 artarak 1 trilyon 28 milyar TL'ye, internetten yapılan kartlı ödemelerin toplam içindeki payının yüzde 26'ya ulaşması da dikkat çekiyor.
SEKTÖRDE İŞ BİRLİKLERİ ARTACAK
Peki, bu büyümeyi hangi unsurlar tetikledi? Türkiye'de de son yıllarda yapılan düzenlemeler, finansal teknoloji şirketlerinin piyasaya girişini kolaylaştırdı ve fintech şirketleri arasında rekabeti artırdı.
Bu da ödeme sistemlerinde büyümeyi beraberinde getirdi. Mobil ödeme, e-cüzdan ve QR kodlu ödeme çözümleri gibi dijital ödeme sistemleri Türkiye'de de hızla yaygınlaşırken son dönemde açık bankacılık sistemlerinin ve blokchain teknolojisinin kullanımının da artışta olduğu kaydediliyor.
Türkiye'de özellikle kolaylık ve konfor gibi önemli değerler sunan şirketlerin son kullanıcı nezdinde öne çıkacağı öngörülüyor. E-para kuruluşları, bankalar ve diğer büyük kurumlar arasındaki iş birliklerinin artması da bekleniyor.
Asıl işi finansal hizmetler olmayan ama büyük müşteri portföyüne sahip kurumların bu sektöre daha fazla gireceği ve sektörden aldıkları pazar payının büyüyeceği de tahminler arasında öne çıkıyor.
"PARA TRANSFERİ VE CÜZDANDA GÜÇLÜYÜZ"
Türkiye Ödeme ve Elektronik Para Kuruluşları Birliği (TÖDEB), Türkiye'de sektörün çatı kurumu olarak konumlanıyor. Birliğin, Nisan 2023 itibarıyla 29'u ödeme kuruluşu, 46'sı elektronik para kuruluşu olmak üzere toplam 75 üyesi var.
TÖDEB Yönetim Kurulu Başkanı Ufuk Bilgetekin; birlik üyelerinin ürün ve hizmet kalitesi bakımından dünyada ön sıralarda yer aldığının, para transferi ve cüzdan ürünlerinde oldukça güçlü olduklarının altını çiziyor.
Ödeme sistemleri sektöründeki büyümenin ve bu alanda faaliyet gösteren kuruluş sayısının önümüzdeki dönemlerde de artması bekleniyor.
Sektöre yeni girecek kuruluşların dikkat etmesi gereken en önemli noktanın kullanıcı istek ve ihtiyaçlarını doğru şekilde analiz edilip buna uygun ürün ve hizmetler sunulması olduğu söyleyen Ufuk Bilgetekin; inovatif çözümler üreten kurumların bugün sektörde önemli bir yer tuttuklarına dikkat çekiyor.
Düşük maliyetli alternatif çözümler geliştirebilmenin önemine de işaret eden Bilgetekin, globaldeki başarılı oyuncuların ürünlerine ve deneyimlerine göz atarak yerelde uygulanabilirliğin incelenmesi gerektiğine de dikkat çekiyor.
DİJİTAL ÖDEME PAZARINDA BÜYÜME ‘TEMASSIZ’ OLACAK
NAKİTSİZ TOPLUM OLMA YOLCULUĞU
Teknolojiyle dünyanın nakitsiz toplum olma yolculuğu hızlanırken özellikle pandemiyle değişen satın alma davranışları temassız ödeme çözümlerine ilgiyi artırdı. Küresel dijital ödeme pazarının yıllık yüzde 10 büyüyerek 2027'ye kadar 12,55 trilyon dolara ulaşacağını öngören Research and Markets'e göre, bu büyümeyi ağırlıklı olarak temassız ödemeler sürükleyecek.
Temassız teknolojilerde ise mobil ve giyilebilir temassız ödemelerin öne çıkacağı öngörülüyor. Juniper Research'ün raporuna göre; mobil ve giyilebilir temassız ödemeler 2022-2027 arasında yüzde 221 büyüyecek. GreyViews'ün yaptığı çalışma da giyilebilir ödeme cihazları pazarının 2030'a kadar 436 milyar dolara ulaşacağını ortaya koyuyor.
FİZİKSEL YERİNE MOBİL CÜZDANLAR
Temassız ödemelerde mobil cüzdanlar da büyümenin bir diğer itici gücü. Boku ve Juniper Research’ün ‘Mobil Cüzdanlar Raporu’nda, 2025’e kadar her iki kişiden birinin mobil cüzdan kullanıcısı olacağı öngörülüyor.
Mobil cüzdanların, kullanıcıların çeşitli dijital para birimi biçimlerini kullanmasına olanak sağlayacağı, sadakat programlarının da biletleme ve kimlik saklama gibi daha fazla özelliği bünyesinde barındıracağı tahmin ediliyor. Yakın gelecekte mobil cüzdanların fiziksel cüzdanların yerini alacağı, kullanıcıların ödeme ve kişisel bilgilerini tek bir güvenli uygulamada saklamasına olanak tanıyacağı belirtiliyor.
İNANÇ ALTAN / ANADOLUBANK PAZARLAMA VE SİGORTA BÖLÜM BAŞKANI
“OLUMLU MÜŞTERİ DENEYİMİNİ ARTIRACAK YATIRIMLARIMIZ SÜRECEK”
GERİ DÖNÜŞTÜRÜLEBİLİR KARTLAR
Ödeme sistemlerinde son beş yılda önemli yatırımlar yaptık. Kartlı ödeme sistemlerinde müşterilerimize uzun yıllardır World markasının desteğiyle hizmet veriyoruz. Bu alanda temassız ödeme seçeneğini aktif olarak kullanırken, sürdürülebilirlik kapsamında kartlarımızı geri dönüştürülebilir malzemeyle üretmeye başladık.
Özel bankacılık segmentimiz için iş ortağımız Mastercard'ın katkısıyla World Elite programıyla yeni kredi kartımızı hayata geçirdik. ‘Lounge Key' hizmetleri beraberinde birçok farklı ayrıcalıkları program dahilinde sunarak özel bankacılıkta başarılı bir müşteri deneyimi yarattık.
PRATİK TAHSİLAT ÇÖZÜMÜ
2022'de Ödeal iş birliğiyle hayata geçirdiğimiz ödeme sistemleri alanındaki yeni ürünümüz Anadolubank POS Cebinde ile kredi ve banka kartlarıyla ödeme almak isteyen müşterilerimiz, POS cihazına ihtiyaç duymaksızın, cep telefonlarıyla diledikleri an, diledikleri yerde ödeme kabul edebiliyor.
Ürünümüz uygun maliyetli oluşu ve pratik tahsilat çözümü sunmasıyla üye işyerlerine önemli faydalar sağlarken ekstra aidat, kullanım bedeli, saha yönetimi, bakım onarım gibi ek ücretleri içermiyor. ‘POS Cebinde' için pozitif müşteri deneyimi yönünde sunduğumuz önemli bir hizmet diyebiliriz.
İŞ ORTAKLIKLARI DEVAM EDECEK
2023'te başta e-ticaret olmak üzere klasik ticarette de kartlı ödemelerin payının artmaya devam edeceğini, açık bankacılık, gömülü finans, blockchain, NFT ve kripto para uygulamalarının daha fazla öne çıkmasının ödeme sistemlerinin büyümesine pozitif katkı sağlayacağını düşünüyoruz. Bu gelişmeler ışığında müşterilerimizin ihtiyaçlarına en iyi çözümleri sunmaya, olumlu müşteri deneyimini artıracak yatırımlara ve iş ortak
BURAK KUTLU / PAYTEN TÜRKİYE ÜLKE LİDERİ VE PARATİKA CEO'SU
“ÖDEMELERLE İLGİLİ TÜM İHTİYAÇLARI TEK ÜRÜNLE ÇÖZÜYORUZ”
YILLIK 1,2 MİLYAR İŞLEM
Global gücümüz ve 24 yıllık yerel tecrübemizle ülkemizde ve yurtdışında sanal POS altyapısı sunduğumuz 27 banka, 50 binin üzerinde üye işyeri ve yıllık 1,2 milyar işlem adediyle Türkiye'nin en büyük online ödeme altyapısını yönetiyoruz.
Son 1,5 yılda yurtiçinden ve yurtdışından toplam yedi ödülle başarımızı tescillerken, yüzde 99,9 başarılı işlem oranı ve büyüme rakamlarımızla performansımızı kanıtlıyoruz. 2022'de Payten'in globaldeki satış gelirleri 160,6 milyon Euro'ya yükseldi. 243 kişilik ekibimizle ve AR-GE gücümüzle ödemeler sektörünü geliştirmeyi sürdürüyoruz.
“SEKTÖRDE BENZERSİZ"
Ürün portföyümüzde; Payten Payment Gateway, bankalara sanal POS altyapısı sağlayan Nestpay, lisanslı ödeme kuruluşlarına özel anahtar teslim fintech çözümümüz Fintech Suite, TCMB faaliyet onaylı ödeme kuruluşumuz Paratika, inovatif mobil çözümler sunan Mobven ve Android POS, kapalı devre cüzdan ve mobil ödeme çözümleri sunan Smarttek var. Payten Payment Gateway, kapsadığı çözüm ve hizmetler açısından sektörde benzersiz bir konumda bulunuyor.
NASIL AVANTAJLAR SUNUYOR?
Payten Payment Gateway, B2C veya B2B iş modelinde online ya da call center üzerinden ödeme alan her ölçekten ve sektörden firmanın ödemelerle ilgili tüm ihtiyaçlarını tek ürün ve entegrasyonla çözüyor.
Hazır bağlantılarıyla firmalara tek arayüz üzerinden Türkiye'deki ve yurtdışındaki sanal POS'lar, bankalar, ödeme kuruluşları, mobil cüzdanlar, havale/kredi yöntemleri ve alternatif ödeme sistemleriyle çalışma olanağı tanıyor.
Payten Smart Switch özelliği süreçleri kesintilerden korurken satış dönüşüm oranlarını yükseltiyor. Kolay Mutabakat, e-Cüzdan gibi daha birçok entegre çözümü, ürünün modüler yapısıyla firmalar ihtiyaçları doğrultusunda aktive edebiliyor.