Novartis AR-GE'ye 9 milyar dolar yatırdı

23 Şubat 2017
Yenilikçi ilaçlar geliştirerek alternatif tedaviler üzerine odaklanan Novartis, satışlarının artışında inovatif ilaçların katkısının büyük olmasını bekliyor. Cirosunun yüzde 18,5’ini yani 9 milyar doları AR-GE’ye ayıran Novartis; özellikle alzheimer, kanser, obezite ve karaciğer hastalıkları üzerine çalışıyor.

GÖZDE YENİOVA/Basel-İsviçre
gyeniova@ekonomist.com.tr

Sağlık sektörünün önemli şirketlerinden biri olan Novartis; yenilikçi ilaçlar, jenerik ilaçlar ve göz sağlığı ürünlerinden oluşan ürün portföyüyle 180 ülkede faaliyet gösteriyor. Novartis bu alanlarda yenilikçi tedaviler için kardiyovasküler hastalıklar, solunum, immünoloji, dermatoloji, nörobilim, göz sağlığı, onkoloji ve biyobenzer konularına yatırım yapıyor.

Klinik geliştirme süreci devam eden200’ün üzerinde projesi bulunan Novartis, 4 bin AR-GE çalışmasına sahip. Şirket, gelirlerinin büyük bir bölümünü AR-GE çalışmalarına ayırıyor. 2016 yılında Novartis’in AR-GE’ye ayırdığı kaynak 9 milyar dolar. Bu da net satışların yüzde 18,5’ine tekabül ediyor.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HEDEF 60 BAŞVURU
AR-GE ve operasyon merkezinin bulunduğu İsviçre’nin Basel şehrindeyapılan yıllık finansal toplantısını, şirketin davetiyle Türkiye’den Ekonomist dergisi olarak biz de takip ettik. Şirket, ilk kez AR-GE merkezinin kapılarını da açtı ve üzerinde çalıştığı ilaçların nasıl geliştirildiği üzerine bilgiler verdi.

Burada özellikle alzheimer, kanser, obezite ve karaciğer hastalıkları üzerine çalışılıyor. Beş yılda 29 onay alınmış AR-GE projesi var. Bu yıldan 2021 yılına kadar olan sürede 60 başvuru yapılması planlanıyor. En fazla büyüme beklenen alanlar onkoloji, nöroloji, kardiyometabolik ve göz bilimi.

Beklentilere göre, 2030 yılı itibariyle bu alandaki sağlık harcamaları iki kat artacak. Novartis de bu alanlarda büyüme için strateji geliştiriyor. 2017’de büyümeye yardımcı olacak kilit noktalar; tıbbi ilaçlarda büyüme, yeni onkoloji varlıkları, biyofarmatik ilaçların satışlarında genişleme olarak sıralanıyor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

48 MİLYAR DOLARA ULAŞTI
Novartis, 2016 yılında 48,5 milyar dolar net satış rakamı açıkladı. Jeneriklerin neden olduğu erozyon ve büyüme yatırımlarıyla kârlarının yüzde 2 oranında azaldığını ifade eden Novartis CEO’su Joseph Jimenez, netgelirin ise bağlı şirketlerden gelen daha yüksek gelir sayesinde yüzde 1 artış gösterdiğini söylüyor.

Novartis, 2016 yılı için beş öncelik belirledi. Bunlar; güçlü finansal sonuçlar elde etmek, inovasyonu güçlendirmek, Alcon şirketinin performansını artırmak, bölümler arası sinerji sağlamak ve daha yüksek performanslı bir organizasyon inşa etmek.

YENİ SATIN ALMALAR
2016 yılındaki öncelikler, 2017 yılında da özellikle satın almalarla devam edecek. Joseph Jimenez 2017 öncelikleri ile ilgili şöyle konuşuyor: “Kendi stratejimize uygun birleşme ve satın alma faaliyetleri ile hedeflerimize yönelik organizasyon anlayışımızı hayata geçirerek yeni ürün portföyümüzü büyütme konusunda önemli aşamalar kaydettik.

Büyümemize yardımcı olacak yeni satın almalar olabilir. Pazardaki tüm fırsatlara bakıyoruz ama stratejimiz değişti. 2-5 milyar dolar arası daha küçük şirketlere bakıyoruz.” Bu yıl net satışları artırmak için inovatif ilaçların katkısı kadar Sandoz ve Alcon grup şirketlerinde ise çift basamaklı büyümenin etkisinin olması bekleniyor.