AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
Birliğin kurulması halinde ihracatın beş yılda 5,5 milyar dolara çıkabileceği öngörülüyor. İhracatta dünyada altıncı sırada yer alan Türkiye ev ve mutfak eşyaları sektörü, tek bir çatı altında birleşmeye hazırlanıyor.
Yıllık 4 milyar dolarlık ihracat hacmine sahip olan sektör, 4-5 birliğin içinde dağınık bir şekilde bulunan ihracatı "Züccaciye ve Endüstriyel Mutfak İhracatçıları Birliği” adı altında bir araya getirmek için harekete geçti.
Halihazırda plastik, cam, çelik, elektronik gibi farklı ürün grupları bulunan mutfak ve ev eşyaları sektörünün her bir dalı farklı bir ihracatçı birliğinde temsil ediliyor. Sektördeki 2 bine yakın firmanın çatı kuruluşu olan Ev ve Mutfak Eşyaları Federasyonu’nun (EVFED) başkanı Ömer Ertuğrul Erdoğan, "Tencere üreticileri, plastik mutfak ürünü üretenler, porselen, cam sofra ve mutfak eşyaları ihracatçılarının tamamı farklı birliklerde yüzde 1,5-4 gibi çok küçük oranlarda temsil ediliyor.
Bu şekilde bir sinerji oluşturmak çok zor” diyor. Tüm sektörü tek bir çatı altında toplayan yeni birliğin kurulmasıyla sektörün aldığı destekler artarken sorunların bir çatı altında çözülmesi mümkün olacak. Erdoğan, fuar, UR-GE, toptan ve perakende satış noktalarıyla aynı sektörde faaliyet gösteren şirketlerin ortak hareket ederek daha başarılı olacağını ifade ediyor.
İKİ KAT FİRMA BAŞVURDU
Yönetmeliğe göre bir birlik kurmak için aynı sektörde faaliyet gösteren en az 75 firmanın başvuruda bulunması ve bu şirketlerin sektör ihracatının yüzde 20’sini oluşturması gerekiyor. Sektör, Ekonomi Bakanlığı ve TİM’e gerekli müracaatları yapmış durumda. Bu kriteri iki katı firmayla yerine getirdiklerini belirten Ömer Ertuğrul Erdoğan, yüzde 20 kriterini tamamlamak için ise çalışmaların devam ettiğini söylüyor. Birlik kurulduğunda Türkiye’nin 68’inci ihracatçı birliği olacak.
Ev ve mutfak ürünleri sektörü, 2,5 milyar dolarlık dış ticaret fazlasıyla Türkiye’nin dış ticaret fazlası veren ender sektörlerinden biri. Dünyanın dört bir yanına ihracat yapan sektörün birim ihracat değeri, 10 yıl içerisinde 2,55 dolardan 4 dolara çıktı.
Plastikten cama, porselenden elektronik aletlere kadar çok geniş bir ürün grubunu kapsayan sektör, dünyanın pek çok farklı noktasına ihracat yapıyor. İhracat pazarlarında Birleşik Krallık, Almanya, Fransa, İtalya gibi ülkeler öne çıkıyor. Önümüzdeki dönemde sektör yeni pazarlara da girmeye hazırlanıyor. Ömer Ertuğrul Erdoğan, Meksika, Endonezya, Vietnam, İran, Birleşik Arap Emirlikleri gibi ülkelerle görüşmeler yapacaklarını söylüyor.
ŞİRKETLER DESTEKLİYOR
Sektörün önemli temsilcileri de birlik kurulmasını destekliyor. 2017’yi ihracat yılı ilan eden İnoksan da bunlardan biri. 2017 yılında yüzde 20 büyüme hedefleyen şirket, 2023’e kadar yüzde 100 büyüyerek cirosunun yüzde 50’sini ihracatla gerçekleştirmeyi planlıyor. İnoksan Yönetim Kurulu Başkanı Vehbi Varlık, endüstriyel mutfak sektöründeki üretici ve sanayicilerin dünya devleriyle global bir pazarda rekabet ettiğini söylüyor.
Varlık, “Bu doğrultuda kurulacak ihracat birliği önemli. Birliğin sektörün ihtiyaç ve beklentilerine cevap verecek bir yapıda olması ve uluslararası bir vizyonla hareket etmesiyle sektörün daha da güçleneceğine inanıyorum. Bizim sektörümüzün yatırım malları üretiyor olması ve yaşamın her alanına hizmet sunması nedeniyle, uzmanlaşmış bir ihracatçı birliğini hak ettiğine de gönülden katılıyorum” diyor.
İHRACATTA İVME UMUDU
Herevin markasıyla faaliyet gösteren ve dünyanın 100’den fazla ülkesine ağırlıklı olarak plastik mutfak gereçleri ihraç eden Solmazer’in genel müdürü Murat Solmazer de birliğin kurulmasını destekleyen isimlerden biri. 2017 yılını iç pazarda yüzde 25, ihracatta yüzde 10 büyümeyle bitireceklerini söyleyen Solmazer, birlik kurulmasının sektörün ihracatına ivme kazandıracağını belirtiyor.
2017 yılını 325 milyon TL ciroyla kapatmayı planlayan sektörün önemli şirketlerinden Korkmaz Mutfak Eşyaları’nın yönetim kurulu üyesi Kerim Korkmaz da sektörün doğru yönde örgütlenmesinin sektörel sinerjiye katkısı olacağı kanısında. 60 milyon TL’lik ihracat gerçekleştiren Korkmaz Mutfak Eşyaları, 2017 yılında ihracatta yüzde 10 büyüme hedefliyor. Aynı zamanda Korkmaz Shop adı atında 38 adet perakende satış noktası bulunan şirket, 2017’de üç yeni şube açmayı planlıyor.
MECLİS KURULDU
Ev ve mutfak eşyaları sektörü kısa bir süre önce Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) bünyesindeki Türkiye.1 sektör meclislerinde de temsil edilmeye başladı. Haziran ayında “Türkiye Züccaciye Sektör Meclisi” kuruldu. Türkiye Züccaciye Sektör Meclisi, TOBB’un 60’ıncı sektör meclisi oldu. Meclisin başında iki yıl boyunca yönetim kurulu başkanı olarak Ömer Ertuğrul Erdoğan bulunacak. Başkan yardımcılığını ise uzun yıllardır İKMİB’in başında olan Murat Akyüz yürütecek.
ÜRETİMİ OLMAYAN ÜRÜNE VERGİ
Sektörün gündemindeki konulardan biri de ek gümrük vergileri. ZÜCDER'in 470 üyesinin 300'ünün üretici olduğunu söyleyen Ömer Ertuğrul Erdoğan, şöyle devam ediyor: "Hükümetin politikası üretim odaklı. Bu, olumlu bir yaklaşım.
Ancak altı ay önce tüm mutfak ve ev eşyası ürünlerine yüzde 19-50 arasında ek gümrük vergisi geldi. Ek gümrük vergisi gelebilir ama herhangi bir üründe üretim var mı ona bakılmalı. Ayrım gözetmeden çatal kaşıktan porselen seramiğe kadar her ürüne vergi gelmesi, Türkiye'de üretilmeyen ürünlerin çok yüksek fiyatlara ülkeye girmesine neden oluyor” diyor.