Modada rekabet ‘doğa dostu’ ürünlere kaydı

15 Ekim 2022
Ayşegül Sakarya Pehlivan asakarya@ekonomist.com.tr

Hızlı modanın yerini 'doğa dostu' moda almaya başladı. Hem iklim krizi hem tüketici beklentileri şirketleri doğa dostu ürünlere yönlendirdi. Şirketler elma kabuğundan deri, pet şişeden tişört, fındık kabuğundan düğme gibi ürünlere yatirım yapıyor. Bu koleksiyonların raflardaki payı artıyor.

02- 15 Ekim 2022 tarihli sayıdan

Son 15 yıldır hazır giyim sektörüne yön veren hızlı moda akımı pandeminin de etkisiyle dönüşüyor. Giysi üretiminin iki kat artmasına, bir kıyafetin kullanılma süresinin ise yüzde 36 azalmasına neden olan hızlı moda akımı, yerini sürdürülebilir modaya bırakmaya başladı. Pandemiyle tüketicilerin doğa dostu ürünlere yönelmesi tekstil hazır giyim sektöründe rüzgarın yönünü değiştirdi.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

Hazır giyim ve tekstil şirketleri, çevre dostu ham maddelere ve sürdürülebilir teknolojilere yöneldi. Şirketler, elma kabuğundan deri, pet şişeden tişört, fındık kabuğundan düğme gibi ürünler geliştirirken doğa dostu koleksiyonların raflardaki payı hızla artıyor.

Bu şirketlerden biri olan Mavi, 2019 yılında hayata geçirdiği sürdürülebilir ürün koleksiyonu All Blue'nun ciro içindeki payını yüzde 9,7'ye yükseltti. Şirket, 2030 yılında tüm denim koleksiyonunu doğa dostu All Blue ürünlerinden oluşturmayı hedefliyor ve ürünlerde kullanılan pamuğun yüzde 100'ünü sürdürülebilir kaynaklardan elde etmeyi hedefliyor.

Geçtiğimiz yıl 'Mavi Dönüşüm' söylemiyle All Blue koleksiyonuna geri dönüştürülmüş plastik şişelerden ve malzemelerden üretilen Mavi Pro Sport Repreve® ürünlerini ekleyen şirket, 600 bin plastik şişeyi geri dönüştürdü.

Her bir jean'de ortalama sekiz adet geri dönüştürülmüş pet şişe kullanıldı. Bu sayede yaklaşık 15 ton karbon salımının önüne geçilmiş oldu. Mavi CEO'su Cüneyt Yavuz, Ana hedefimiz 2050 yılı itibarıyla iklim pozitif şirket haline gelmek" diyor.

ELMA KABUĞUNDAN AYAKKABI


2022 sonuna kadar yurtiçi ve yurtdışında 50'ye yakın mağaza açmayı planlayan DeFacto, pet şişe gibi doğaya zarar veren atıkları geri dönüştürerek elde edilen tişörtler ve susuz üretilen pantolonlar gibi ürünlerle sürdürülebilirlik çalışmalarını yürütüyor.

Elma kabukları ve posalarından yapılan geri dönüştürülebilir elma derisi DeFacto Life koleksiyonu dikkat çekiyor. Bu koleksiyondaki tüm ürünler elmaların endüstriyel olarak işlenmesinden sonra geriye ve posa atıklarının geri üretiliyor. Şirketin 2021 cirosunun yüzde 15'i sürdürülebilir ürünlerden geldi.

DeFacto CPO'su Rahmi Say, "2023 yılında ürün etiketlerimizin tamamını sürdürülebilir FSC sertifikalı olmasını sağlarken koleksiyonlarımızın yüzde 35'inin sürdürülebilir olması ajandamızın üst maddeleri arasında" diyor. Bununla birlikte uzun vadeli planlar da mevcut. Hedef; 2030'a kadar koleksiyonların yüzde 90'ını sürdürülebilir yapmak.

MAĞAZACILIĞA TAŞIDI


Bugün 37 ilde, 96 mağaza ve 250 bin metrekarenin üzerinde satış alanıyla hizmet veren Boyner'de satılan ürünlerin yüzde 15'e yakını sürdürülebilir ürünlerden oluşuyor. Ancak Boyner'in stratejisi koleksiyonla sınırlı değil. Şirket, İş Dünyası Plastik Girişimi'ni imzalayan ilk markalardan biri.

Bu imza ile 2023'e kadar plastik tüketimini 11.5 ton azaltmayı taahhüt etti. Diğer yandan döngüsel dönüşüm hareketi Nivogo ile yapılan iş birliği ile üzerinde lekesi olan, kırışık, teşhir ürünü olması sebebiyle satışa çıkamayan ürünler yenilenerek döngüsel ekonomiye kazandırılıyor.

Boyner Büyük Mağazacılık Pazarlama ve Marka Yönetimi Genel Müdür Yardımcısı Nurçin Koçoğlu, Boyner Cadde mağazasında kullanılan malzemelerin, objelerin birçoğunun dönüşüm ilkelerini gözeterek tasarlandığını söylüyor.

Yağmur sularını arıtarak yeniden kullanan bir sistem kuran şirket, bu yöntemle yılda 15 ton su tasarrufu elde etmeyi hedefliyor. Mağazada yer alacak güneş enerji panelleri ile binanın elektriğinin yaklaşık yüzde 10'u karşılanacak.

Erkek moda markaları RAMSEY ve KİP ile 100 adedi yurtiçinde olmak üzere Orta Asya ülkeleri, Orta Doğu ve Balkanlar coğrafyasında 20 ülkede toplam 147 mağazası olan Gürmen Group da doğa dostu koleksiyonlar geliştiren markalardan biri. Gürmen Group Markalardan Sorumlu Yönetim Kurulu Üyesi Zeynep Doğan, "Grup olarak üzerinde çalıştığımız konulardan biri de üretim ve inovasyonun sürdürülebilirliğe etkisidir.

Örneğin markalarımızla gömlekteki bir ter kokusunu hapsetme inovasyonuyla ürün başına yılda minimum 52 litre su tasarrufu sağlayabiliyoruz. Patentli Zero Weight teknolojisiyle üretilen bir takım elbisede tasarruf edilen enerji miktarı yılda 134 MW'ı buluyor" diye konuşuyor.

KOLEKSİYONU İKİ KATINA ÇIKARTACAK


Damat Tween ve D'S damat markalarıyla 82 ülkede toplam 175 mağazası olan Orka Hol-ding'in artık koleksiyonlarının yüzde 30'u geri dönüşümden oluşuyor. Şirket, 2025 yılında koleksiyonlarının yüzde 90'ını geri dönüştürülmüş malzemelerden üretmeyi hedefliyor.

Sürdürülebilir gardırop felsefesiyle ilk kez Damat Tween 2021/22 Sonbahar Kış koleksiyonunda kadınların da giyebileceği ürünlere yer verdiklerini söyleyen Orka Holding Yönetim Kurulu Üyesi ve Pazarlama Grup Başkanı Büşra Orakçıoğlu Biberoğlu, "Bu değişimden yola çıkıp 'kalıplara sokmadığımız' bir koleksiyon oluşturduk. Hem kadınların hem de erkeklerin giyebileceği ortak koleksiyonumuz; 'döngüsel tüketimi' yansıtıyor" diyor.

U.S. Polo Assn. markasıyla Türkiye'de ve yurtdışında 489 mağazası olan Aydınlı Grup, sürdürülebilir ve çevre dostu USPA Life etiketli ürünlerin yer aldığı koleksiyonu hayata geçirdi.

22 Nisan Dünya Günü'nde, USPA Life koleksiyonu için globalde ses getiren büyük bir lansman gerçekleştiren şirket, dünyadaki en büyük pamuk sürdürebilirlik programı organizasyonu olan 'Better Cotton Initiative' ile ortak sürdürülebilir pamuk süreci projesinde aktif olarak yer alıyor. Grup, USPA Life kreasyonunu ürün adeti bazında geliştirerek mevcut koleksiyonunu iki katına çıkarmayı planlıyor.

ELVAN ÜNLÜTÜRK JİMMY KEY YÖNETİM KURULU BAŞKANI DAHA PAHALI AMA TERCİH EDİLİYOR


"Sürdürülebilirlik çalışmalarımızı 'Key for Life' adı verilen bir çatı programının altında yürütüyoruz. Sürdürülebilir nitelikli ürünlerde daha az su ve daha enerji kullanılan üretim süreçlerini geliştiriyoruz. Sürdürülebilir ürünlerini ilk olarak 2021 yılının ocak ayında sunmaya başlayan şirkette bu ürünlerin 2022 yılı ciro içindeki payı yüzde 28,6 olarak gerçekleşti.

2021 yılına göre ocak-ağustos arasında satış adedi yüzde 88 arttı. Sürdürülebilir ürünler diğer ürünlere göre yüzde 39 yüksek fiyatlı olmasına rağmen müşterilerimiz tarafından tercih ediliyor. Bu da bizi doğru bir yolda olduğumuz konusunda heyecanlandırıyor. Şirketin, 2023 yılı için hedefi bu ürünlerin ciro içerisindeki payını yüzde 33'e yükseltmek."