Mobilyadan koronaya online kanal çözümü!

20 Mayıs 2020
İç pazar büyüklüğü 50 milyar TL'ye ulaşan mobilya sektörü Türkiye'nin hem üretici hem de ihracatçı sektörleri arasında yer alıyor. Doğrudan 300 bin kişiyi istihdam eden sektör, 2019'da 3,5 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirdi. 2020'de ihracatta 4,5 milyar dolarlık iç pazarda ise 60 milyar TL'lik hedef koyan sektör, pek çok sektör gibi koronavirüs salgınından olumsuz etkilendi.
AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr

Bu süreci en az hasarla atlatmayı hedefleyen mobilya üreticileri, farklı stratejiler geliştirmeye odaklandı. Şirketler e-ticaretten sanal turlara hatta mağazayı ziyaret etmek isteyen müşteriler için özel servislere kadar pek çok farklı uygulama hayata geçirdi. Bazı şirketler evden çalışmaya uygun mobilya tasarımlarına yönelirken bazıları ise hijyen temalı inovatif ürünlere ağırlık verdi.

TEKNOLOJİ MERKEZLİ YAKLAŞIM

Doğtaş Kelebek, bu süreçte iş sürekliliğini sağlayabilmek için, bilgi teknolojileri altyapısını geliştirerek süreçlerine hızlıca adapte etti. Örneğin, müşteriler mağazalara what-sapp canlı uygulaması üzerinden ulaşabiliyor, iç mimarlarla görüntülü görüşmeler yaparak alışverişlerini tamamlayabiliyor. Ayrıca sanal tur özelliğiyle evden çıkmadan ürünleri detaylı olarak incelemek mümkün.

Doğtaş Kelebek CEO'su Davut Doğan, Bu dönemde internet markası Ruum Store'a ilginin hayli yüksek olduğunu söylüyor. Aynı zamanda şirket, yatak markası Lova'da bağışıklık sistemini güçlendiren, uyku kalitesini de artıran inovatif ürünlerine ağırlık veriyor.

Art Design ise evden çalışanlara yönelik çözümlere odaklandı. İş ve ev mobilyasını harmanlayarak yeniden tasarlayan şirket, sandalyelere usb girişler ekledi. Yemek masalarını çalışma masası olarak kullanmaya da uygun bir hale getirdi.

Bir yandan da mobilya satın almak isteyenlerin iç mimarlarla irtibat kurarak istediği modeli anlattığı ve iç mimarların da uygun tasarımı hazırladığı bir model geliştirildi. Art Design Başkanı Turgay Terzi, "Geçen yılın aynı dönemine göre işlerimiz yüzde 30-40 azaldı. Geliştirdiğimiz çözümlerle farklılık yaratıyoruz" diyor.

EVDE ÇALIŞMAYA ÖZEL TASARIM

Yılın başında mağazacılık ağını büyütmeyi hedefleyen Loda Mobilya, ihracat odaklı bir strateji yürütmeyi planlıyor. Loda Mobilya Yönetim Kurulu Başkanı Davut Karaçak, "Çin'in ABD ticaret anlaşmasında verdiği satın alma taahhütlerini yerine getirememe ihtimalinin olması, dünya ticaretinde yeni belirsizliklerin ortaya çıkmasına zemin hazırlıyor. Bu durumda Türkiye yeni üretim merkezi arayışlarında tercih edilecek rotalardan biri" diyor.

Şirketin diğer adımı ürün tarafında oldu. Evdeki çalışma alanlarına uygun çalışma masalarının üretimini hızlandıran şirket, sandalye, berjer ve kitaplık gibi ürünlerde gamını çeşitlendirmeyi planlıyor. E-ticaret konusu da gündeminde yer alan şirket, korona salgını sebebiyle bu planı hızlandırdı.

E-ticaret konusuna erken geçiş yapan markalardan biri olan Kilim Mobilya, şu anda e-ticaret faaliyetlerini üç farklı web sayfası üzerinden yürütüyor. E-ticaret yapısında bayileri dışarıda tutmayan şirket, hızlı, sorunsuz teslimat ve satış süreci yönetimi için satış noktalarıyla birlikte hareket ediyor.

Müşteriler e-ticaret siteleri üzerinden alışverişi gerçekleştirdikten sonra en yakın satış noktasından ürün teslimatı ve kurulumu sağlanıyor. Kilim Mobilya Genel Müdürü Cihat Şahin, canlı destek hattı ile müşterilere destek olduklarını söylüyor.

100'den fazla ülkede 500 satış noktasına ulaşan Siesta Mobilya ihracat ağırlıklı çalışan bir şirket. Yıl sonuna kadar ihracatta yüzde 50 gerileme bekleyen Siesta Mobilya, online satışa odaklandı. Siesta Mobilya Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Işıldar, "Tüm dünyada insanlar evlerine kapandıkları için çoğu kişi evini ve bahçesini yenilemekle ilgileniyor. Bu da online sitelere talebi artırdı" diyor.

ONLINE PAZAR YERİ KURACAK

Modoko da bu süreçte pek çok aksiyon aldı. Modoko Başkanı Koray Çalışkan, online perakendenin 1,3 milyar TL'lik kısmının ev ve dekorasyon kategorisinde gerçekleştiğini ve burada yüzde 30'luk artış olduğunu söylüyor. Çalışkan, "Diğer bir trend de sosyal medya üzerinden satışların artması oldu. Bazı firmalarımız İngilizce ve Arapça dillerinde ürünlerinin tanıtımlarını yapıyorlar" diyor.

Modoko, şu anda bütün firmalarının içinde olacağı pazar yeri mantığıyla çalışacak mobilya satış sitesini açmaya hazırlanıyor. Tüketicilerin daha rahat ürün almaları için Modoko TV adı altında yeni bir uygulama hayata geçirildi. Burada mağaza sahipleri bir yandan kendi mağazalarını ve ürün gruplarını tanıtırken bir yandan da dekoratif öneriler paylaşıyorlar.

Weltew Home, koronavirüs salgını devam ettiği takdirde B planı hazırladı. Bu doğrultuda 3D katalog ve artırılmış gerçeklik uygulamalarını hayata geçirmeye hazırlanıyor. Buna göre, şirketin web sitesine giren müşteriler ürünleri üç boyutlu olarak inceleyebilecek.

Kumaş renkleri, koltuk ayak renkleri değiştirilebilecek ve artırılmış gerçeklik uygulamasıyla akıllı cihazlardan kamera açılıp ürünler gerçek boyutlarıyla eve yerleştirilebilecek. Weltew Home Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Balcı, "Böylece kullanıcılara akıllarında ürünle alakalı bir soru işareti kalmayacak şekilde hizmet vermeye çalışacağız" diyor.

HİJYEN ÜRÜNLER

Yatak sektörü de mobilya gibi farklı çözümler geliştiriyor. Perakende mağazalarının cirosu yüzde 70 civarında azalan Armis Yatak, hijyen temalı ürünlere ve e-ticarete odaklandı. Hijyen temalı yıkanabilir pedli ürünlerin satışı yüzde 20-25 artmış durumda. Armis Yatak Yönetim Kurulu Başkanı Tolga Batallı, e-ticarette ise yüzde 10-12 civarında büyüme yakaladıklarını söylüyor.

Bambi Yatak ise bu süreçte e-ticarete odaklanan şirketlerden biri oldu. Bambi Yatak Yönetim Kurulu Üyesi Emre Gökmen, online satıştaki artışın ileriki dönemde de hız kesmeden devam edeceğini söylüyor. Müşteriler internet sitesinde ürünleri tüm özellikleriyle görüp inceleme imkanına sahip. Ürünlerle ilgili videolu tanıtımları izleyebiliyor, kampanya ve indirimleri görüp fiyat karşılaştırması yapabiliyorlar.

AHMET GÜLEÇ / MOBİLYA DERNEKLERİ FEDERASYONU (MOSFED) BAŞKANI
"DİJİTAL PAZARLAMAYA AĞIRLIK VERECEĞİZ"
"Biz bu süreçte tüketicilerin alışverişlerini ertelediklerini ama salgın sonrasında yoğun bir talebin ortaya çıkacağını düşünüyoruz. Çünkü düğünler ertelendi, taşınmalar ertelendi, evini yenileyecekler yine her şeyin normale dönmesini bekliyor.

Yeni teknolojilerin kullanımını yaygınlaştırmak için araştırmalar yapmaya başladık. Üyelerimizle birlikte pandemi sonrasına hazırlanıyoruz. Özellikle ihracat tarafında pazarları kaybetmemek için dijital pazarlama çalışmaları ve tanıtım faaliyetlerine ağırlık vermek adına çeşitli girişimlerimiz oldu. Mobilyada e-ticaretin büyümesini bekliyoruz."