ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr
350 milyon dolarlık perakende değerine ulaşan sektör, her yıl yüzde 10 büyüyor. İhracatta da iddialı olan çocuk mobilyası markaları, Türkiye’ye iki saat uçuş mesafesinde bulunan ülkeleri hedefliyor.
Son yıllarda hızlı bir gelişim gösteren mobilya sektörü, 10 milyar doları aşkın büyüklüğe ulaştı. 36 bin üretici ve 10 bin ihracatçının bulunduğu sektörün yarattığı istihdamın ise yan sanayi ile birlikte 500 bin kişiyi bulduğu tahmin ediliyor. Sektör ihracatta da iddialı.
Geçen yıl 2,6 milyar dolarlık ihracat yapıldı. Sektörün 2016’da ise 3 milyar dolarlık ihracata ve 12 milyar dolarlık pazar hacmine ulaşması bekleniyor.
Mobilya sektöründe son dönemdeki önemli gelişmelerden biri ise çocuk mobilyası alanında yaşanıyor. Çocuk mobilyası alanında Çilek, New Joy, Kids & Teens gibi markaların yanı sıra yabancı oyuncular da pazara giriş yaptı. Çocuk mobilyası, mobilya sektörünün yaklaşık yüzde 3’lük kısmına tekabül ediyor. Bunun perakende değerinin ise 350 milyon dolar civarında olduğu tahmin ediliyor. Mobilyanın bu alanı her yıl yüzde 10-15 arasında büyüyor.
750 ÜRETİCİ VAR
Irak, Libya, Azerbaycan, Almanya ve Suudi Arabistan’ın en çok mobilya ihracatı yapılan ülkeler olduğunu söyleyen Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER) Başkanı İsmail Doğan, son dönemde çocuk mobilyası markalarındaki gelişmelere de dikkat çekiyor. Doğan, “Türkiye’de bu alanda genelde merdiven altı dediğimiz üreticiler vardı. Ancak son yıllarda pazara yön veren, sadece çocuk mobilyası odaklı üretim yapan firmalar arttı” diyor.
Mobilya Sanayi İş Adamları Derneği (MOBSAD) Başkanı Adnan Bostan da son 10 yıla bakıldığında çocuk mobilya üreticilerinin sayısında önemli bir artışın olduğunu dile getiriyor. Bostan, “Bugün Türkiye’de irili ufaklı 750 tane çocuk mobilyası üreticisi bulunuyor. İki saat uçuş mesafesindeki tüm ülkeler, çocuk mobilya üreticilerinin ihracat pazarlarını oluşturuyor” diye anlatıyor.
YURTDIŞINDA BÜYÜYECEK
20 yıldır bebek, çocuk ve genç odası kategorisinde faaliyet gösteren Çilek, sektörün önde gelenlerinden. Beş kıtada 444 satış kanalı bulunan Çilek’in geçen yılki cirosu 400 milyon TL. Bu yıl ise yüzde 25-30 arasında büyüme hedefi var. 2016’da yurtiçinde 20, yurtdışında ise 25 yeni mağaza açmayı planlayan Çilek, franchise sistemi ile çalışıyor.
Girişimcilerden başlangıç bedeli almadıklarından söz eden Çilek Yönetim Kurulu Üyesi Tal-ha Çilek, büyük şehirler başta olmak üzere tüm Türkiye geneline franchise vereceklerini belirtiyor. Talha Çilek, yurtdışında ise İngiltere, ABD, Çin, Güney Afrika, Tayland, Almanya ve Fransa’ya franchise vermeyi planladıklarını ifade ediyor.
Mobilya markası Alfemo’nun çocuk mobilya markası Kids & Teens de sektörün iddialı oyuncuları arasında. Markanın yurtiçinde 20, yurtdışında ise 10 şubesi var. Bu yıl yurtiçinde 12 yeni mağaza açmayı planladıklarını belirten Alfemo Pazarlama Müdürü Süleyman Zoral, “Franchise vererek büyüyoruz. Bu yıl yurtdışında da sekiz yeni mağaza açmayı planlıyoruz. Markamız 0-25 yaş arasına hitap ediyor” diyor.
HEDEF 70 MAĞAZA
Newjoy da son dönemde çocuk mobilyası sektöründe tasarımlarıyla dikkat çekiyor. 2012’de bu alana giriş yapan marka, bir yıl sonra Adapazarı’nda açtığı ilk mağazası ile şubeleş-meye başladı. İstanbul, İzmir ve Antalya’nın ardından franchise vererek büyümesini hızlandırdı.
Bugün 60 mağazası var. 28 ülkede de ürünlerini tüketicilerle buluşturuyor. Newjoy Yönetim Kumlu Başkanı Birol Öner, bu yıl 25 franchise vermeyi planladıklarını söylüyor. Şirket, büyümede büyük şehirlere odaklanmış durumda. Yuıtdışmdaki hedef pazarları ise Meksika, Amerika, Kanada, Çin, Tayland, İsviçre, İngiltere ve İspanya.
YENİ MAĞAZALAR GELİYOR
Fatih Kıral Mobilya’nın da çocuk mobilya markası var. 10 yılı aşkın süredir ‘Kids By Fatih Kıral’ markası altında çocuk mobilyası mağazalarına sahip. Ayrıca dünyaca ünlü çocuk mobilya markalarını da Türkiye’ye getiriyor.
Kids By Fatih Kıral Yönetim Kurulu Başkanı Fatih Kıral, şu anda yedi tane kids mağazaları olduğunu ve bu yıl iki mağaza daha açmayı planladıklarını söylüyor. Kıral, “Mağazalarımızı kendimiz açıyoruz. Ancak aynı yolda yürüyebilecek kişilerle franchise anlaşması da yapıyoruz. Şu an Tahran, Ankara ve Gaziantep’te bayiliğimiz bulunuyor” diye anlatıyor.
FONKSİYONEL ODALAR
Fonksiyonel çözümler sunan Gaysan mobilya, bu yönüyle diğer çocuk mobilyası markalarından ayrışıyor. Çocuk odası ürünlerinde öncelikli olarak yatağı ortadan kaldırarak uyku zamanları dışında yatağın kapladığı alanı kullanıma açan marka, üç yaş üstü gruba hitap ediyor.
Gaysan Mobilya Yönetim KuruluBaşkanı Muhsin Özdemir, özellikle ev tiplerinin küçüldüğü şehirlerin hedef bölgeleri olduğunu belirtiyor. Özdemir, şunları söylüyor: “Şimdiye kadar bayilik vermiyorduk. Ancak aıtık kendimize özgü bir bayilik modeli üzerinde çalışmaya başladık ve ilk çeyrek bitmeden bunu duyuracağız. Yurt dışında Multimo’ adıyla faaliyet gösteriyoruz. Romanya’dan Şili’ye, Peru’dan Amerika’ya kadar geniş bir müşteri kitlemiz var.”
YABANCILAR DA VAR
Geçen yılın nisan ayında sektöre Kuzey Avrupalı bir marka da giriş yaptı. Temelleri 1972 yılında atılan ve Avrupa, Asya ve Kuzey Afrika’da 140’tan fazla mağazası bulunan Danimarkalı Flexa, ilk mağazasını Ankara’da Armada AVM’de açtı. 2015’in sonunda ise Mall of İstanbul’da ikinci mağazasını faaliyete geçirdi.
Flexa’yı Türkiye’ye getiren girişimci Simten Akpunar Sürücü, “Bu yıl biri İstanbul’da olacak şekilde iki mağaza daha açmayı planlıyoruz. Şu anda mağazalarımızı kendimiz açıyoruz ama franchise da verebiliyoruz” diyor.
İlkiz İş Geliştirme ve Yatırım şirketinin kurucularından İlknur Tükek Omay ve Güliz Tükek’in girişimleriyle geçen yıl Türkiye pazarına giren İtalyan markası Nanan’ın çocuk mobilyaları da ilgi görüyor. Aqua Florya ve Emaar Square’de açacakları mağazalar ile üç şubeye çıkacaklarını belirten İlknur Omay Tükek, “İlerleyen yıllarda istanbul dışında ulaşılabilir olmak için bu sayı artacak” diye konuşuyor.
Özel tasarımlar yapacak
internet satışlarında çocuk mobilyaları da diğer mobilya kategorileri gibi hızlı bir büyüme trendinde. Çocuk odası alan müşteriler daha araştırmacı ve malzeme bilgilerine daha çok dikkat ediyor, çocuk sağlığına zararlı herhangi bir madde bulunmadığından emin olmak istiyor.
Vivense.com Kurucusu Kemal Erol, bu nedenlerle ailelerin marka bilinirliği olan internet sitelerini tercih ettiklerini belirtiyor. Erol, şunları söylüyor: "Kurulduğumuz günden beri çocuk mobilyası da satıyoruz. Ancak artık seçeneklerimizi çok artırdık. İlerleyen dönemde kendi içimizde kuracağımız tasarım ekibi ile çocuk mobilyasında özel tasarımlar yapıp daha yaratıcı, aynı zamanda da fonksiyonel ürünler tasarlamayı ve ürettirmeyi hedefliyoruz."