AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
Akıllı ürünlerin pazardaki payının önümüzdeki beş yılda yüzde 10’a çıkması bekleniyor Kentsel dönüşüm, yaşam tarzlarında farklılaşma, modern yaşam alanlarının daha fazla trend olması ve fonksiyonelliğin önem kazanması gibi bir çok etken, dekorasyon anlayışının da değişmesine neden oldu.
Yeni teknolojik gelişmeleri mobilyalara uyarlayan şirketler, sektörde yeni bir kulvar açtı. Artık şirketler hem yatak hem de televizyon ünitesi olabilen, kendini temizleyen, engellilerin hayatını kolaylaştıran, deprem sonrası enkaz altında kalanların yerini haber verebilen akıllı mobilyalar üretiyor.
Hareketli mobilyalar ile aynı amaca hizmet eden akıllı mobilyaların uyumu, son dönemde konut üreticisi şirketlerin de ilgisini çekmiş durumda. Mobil telefondan iklim ayarı yapılmış evin kapısını parmak iziyle açtıktan sonra, çalışma masasını basit bir hareketle bir yatağa dönüştüren akıllı evler tasarlanıyor. Akıllı ürünlerin pazardaki payının önümüzdeki beş yılda yüzde 10’a çıkması bekleniyor.
UYKU KOÇU OLAN YATAK
Mobilya, yatak, ev tekstili ve aksesuarları alanında faaliyet gösteren Yataş Grup, teknolojik ürünlere odaklanmaya başlayan markalardan biri. Yataş, akıllı telefonla komut alabilen hareketli bazalar, uyku koçluğu yapan Uyku Takip Cihazı (Sleepace) gibi akıllı ürünler geliştirdi. Şirket, geçen hafta gerçekleştirilen Furniture İstanbul’da (İstanbul Mobilya Fuarı) bu ürünlerini tanıttı.
2017 yılını yüzde 60’lık büyümeyle tamamlamayı planlayan şirket, önümüzdeki yıl yüzde 50 büyümeyi hedefliyor. Şirketin 2018 yılında 400 mağazaya ve 1,3 milyar TL ciroya ulaşma hedefi bulunuyor.
Akıllı mobilyalar üretmeye odaklanan bir başka şirket de Bellona, İstikbal ve Mondi markalarıyla faaliyet gösteren Boydak Grubu. Türkiye genelinde bin 500 mağazası bulunan grup, inovatif çalışmalarla geliştirdiği teknolojik yenilikleri ürünlerinde kullanıyor.
Şirket, önümüzdeki günlerde kendi kendini temizleyen kumaş özellikli ‘self cleaning’ serisi yataklarını piyasaya sürmeye hazırlanıyor. İstikbal Mobilya Pazarlama Koordinatörü Cüneyt Ocak, “Ürünlerde bu tarzda özellikler pazarda rekabet gücünü artırıyor. Satın alım sürecinde ürünlerdeki bu özellikler bir adım öne çıkıyor” diyor. Boydak Grubu, 2018’de grup markaları için toplam 120 yeni şube açmayı hedefliyor.
Y KUŞAĞINA ODAKLANDI
Son dönemde özellikle akıllı ürünlere odaklanan şirketler de kurulmaya başladı. Bunlardan biri de Buka Sofa. 8 milyon Euro’luk yatırımla 2015 yılında kurulan şirket, 2,5 yıl süren AR-GE çalışmalarının ardından 2016 sonunda mağazalaşmaya başladı. Özellikle Y Kuşağı’nın beklentilerini dikkate alarak yola çıktıklarını söyleyen Buka Sofa Genel Müdürü Gamze Stöger, “Şehir yaşamının hızına ve konforuna uygun ürünler tasarlıyoruz.
Yeni neslin beklentilerini iyi anlayarak hem inovatif hem de fonksiyonel ürünleri ulaşılabilir fiyatlara sunuyoruz” diyor. Toplam dokuz mağazayla hizmet veren şirket, 2018 sonunda 25 satış noktasına ulaşmayı hedefliyor.
Gaysan Mobilya da akıllı ürünlere odaklanan bir şirket. Multimo markasıyla mağazalaşan şirket, küçük yaşam alanları başta olmak üzere tüm yaşam alanlarına yönelik fonksiyonel ürünler geliştiriyor. Örneğin TV ünitesi olarak gözüken ünite, gizlenmiş çift kişilik yatağı sayesinde salonu bir anda yatak odasına dönüştürüyor. Ya da duvarda asılı olan resim tablosu anında bir masaya dönüşebiliyor.
Çift kişilik duvar yatakları şirketin satışının yüzde ı 40’ını oluşturuyor. 2017 yılını yüzde 70 büyümeyle kapatmayı planladıklarını söyleyen Gaysan Mobilya Genel Müdürü Can Özdemir, AR-GE’ye odaklanarak büyüdüklerini ve 2018 yılında 1 milyon TL’lik yatırım planladıklarını belirtiyor. İkisi kendisine ait, sekizi franchise olmak üzere toplam 10 mağazası bulunan şirket, öncelikle Bursa, İzmir, Eskişehir, Bodrum, Antalya ve Konya illerinde olmak üzere 2018 yılında altı Multimo mağazası açmayı, 2020 yılı sonunda ise toplam 25 mağazaya ulaşmayı hedefliyor.
ÖZEL KOLEKSİYON GELİŞTİRDİ
Yurtiçinde 70 mağazası bulunan Newjoy, akıllı ürünlere özel ‘Smart’ isimli bir koleksiyon geliştirdi. Yeni nesil gençlere yönelik bu ürünlerin ihtiyaca göre kullanıma açılan modülleri var. Smart’ın şirketin satışlarının içindeki payı yüzde 10’a ulaşmış durumda. Önümüzdeki yılın sonuna kadar yurtiçinde 10, yurtdışında beş yeni Newjoy mağazası açmayı hedefleyen şirket yüzde 30 büyüme planlıyor. Newjoy Yönetim Kurulu Başkanı Birol Öner, Almanya, Hollanda, İngiltere gibi ülkelerden de bu ürünlere talep geldiğini belirtiyor.
Son dönemde mağazalaşmaya odaklanan Laressa da teknolojik ürünlere yatırım yapmaya başladı. Şirket, ABD’nin uzay programı çalışmalarını yürüten kurum olan NASA’da kullanılan plastik malzemelerle yapılan polimer yaylı özel bir ürün geliştirdi. Teknolojik ürünleri iyi anlatmak gerektiğini söyleyen Laressa Yönetim Kurulu Başkanı Bülent Bayram, bu ürün grubunun payının giderek artacağını vurguluyor. Laressa’nın Türkiye genelinde 32 mağazası var. Franchise vere rek büyüyen şirket, 2018de 25 mağaza daha açmayı planlıyor.
İTALYAN MARKA GETİRDİ
Türkiye’de lüks mobilya denilince akla gelen ilk markalardan biri olan Fatih Kıral da bu alana yönelik olarak Natuzzi isimli bir İtalyan markasını Türkiye’ye getiriyor. Halihazırda İstanbul’da beş noktada Natuzzi mağazası bulunuyor.
2018 sonuna kadar 25 mağazaya ulaşılması hedefleniyor. Natuzzi’nin akıllı koltuklarından birinde kol bölümünde yer alan ve gizlenmiş bir dokunma düğmesiyle oturduğunuz bölümü dilediğiniz kadar yatırabiliyor ve toplayabiliyorsunuz. Fatih Kıral Yönetim Kurulu Üyesi Onur Kıral, Natuzzi’nin akıllı ürünlerinin Türkiye’deki tüketicilerden büyük talep gördüğünü söylüyor.
OFİSTE DE YENİ TREND
Teknolojik mobilya trendi ofis ürünlerine de sıçramış durumda. Büyük ve daha profesyonel ofis yapılarında çalışanları bir odaya ve bir ofis koltuğuna sabitleyen anlayış değişiyor. Çalışan, dizüstü bilgisayarını alıp ofisin farklı bir yerinde, o an ihtiyacına uygun kişiyle çalışabiliyor. Örneğin ofis mobilya sektörünün önemli markalarından Nurus’un mobilyaya entegre ileri seviye bağlantı çözümü Nurus Links ile oturduğunuz koltukta ya da kullandığınız masada veri aktarımı, video konferans, sunum ve şarj gibi ihtiyaçlarınızı karşılayabiliyorsunuz.
Nurus’un baş tasarımcısı Renan Gökyay, enerjinin tek bir yerden karşılanması yerine nesneleri ener-jilendiren güç sistemleri üzerinde çalıştıklarını söylüyor. Çok yakın gelecekte insanların kullanım tercihlerine göre kendini ayarlayabilen yani kullanıcısıyla konuşabilen ürünlerin öne çıkması bekleniyor. İnovatif ürünlere odaklanan Nurus, 2017 yılını 225 milyon TL’lik ciroyla kapatmayı ve 2018 yılında yüzde 30-40 arasında büyümeyi hedefliyor.
“AR-GE'YE DAHA FAZLA ODAKLANMALIYIZ'
NURİ GÜRCAN MOBSAD (MOBİLYA SANAYİ İŞ ADAMLARI DERNEĞİ) BAŞKANI
"Kişiye özel mobilyalar kadar ofislerde de artık bir değişim, dönüşüm süreci yaşanıyor. Artık ofis sandalyeleri dahi sesle hareket edebiliyor. Ofis koltuklarında aydınlatma yapmak, televizyonu, bilgisayarı uzaktan kontrol etmek için kumandalar, prizler bulunuyor.
Hantal masaların yerine bilgisayarların boyutlarına eşdeğer masalar üretilirken, kablosuz ağ teknolojisi sayesinde bir masaya dört kablo yerine tek kablo yetiyor. Türkiye'nin bu ürünlerle ihracata odaklanması gerekli.
Türkiye'nin şu anda kilogram başına ihracat değeri yaklaşık 1,4 dolar. Oysa mobilyada katma değeri yüksek ürünler üretme gücüne sahibiz. Bunun için şirketlerin AR-GE'ye daha fazla odaklanması gerekiyor."