Mobil uygulamalarda devlerin rekabeti artıyor

27 Ekim 2016
9027
Mobil teknolojilerde yeni rekabet alanı sadakat uygulamaları oldu. Potansiyeli gören Türkiye’nin dev şirketleri bu alanda rekabete başladı. Bu alana ilk giren geçen yıl Hopi uygulamasıyla Boyner Grubu olmuştu. Bunun ardından Doğuş Grubu da Zubizu markasıyla pazara girdi.

AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr

Son olarak Koç Grubu Chippin ile rekabete katıldı. Hitay Holding de yeni bir markayla pazara girmeye hazırlanıyor. Dünya genelinde akıllı telefonların sayısının artması dev bir ekosistem yarattı. Bu sistemin en önemli halkalarından biri de mobil uygulamalar oldu. Dünya genelinde mobil uygulamaların 2017 yılında 70 milyar dolarlık iş hacmine ulaşması bekleniyor.

Mobil uygulamalarda ağırlıklı olarak oyunlar öne çıksa da son dönemde artık eğitimden sağlığa kadar farklı alanlarda yeni projeler de dikkat çekmeye başladı. Mobil uygulama kullanımı, Türkiye’de son bir yılda yüzde 60 oranında arttı.

Ancak Türkiye’nin mobil uygulama pazarından aldığı pay halen yüzde 1-2 civarında. Mobil internet kullanımında ilk 15 ülke arasında yer almasına rağmen, Türkiye’nin pazardaki yeri düşük. Bu nedenle pazarda önümüzdeki dönemde ciddi bir büyüme bekleniyor. Şirketler mobil pazardan pay alabilmek için yeni uygulamalar geliştiriyor.

İLK BOYNER GİRDİ
Son dönemde mobil teknolojilerde yeni rekabet alanı sadakat uygulamaları oldu. Potansiyeli gören Türkiye’nin dev şirketleri, bu alanda yarışmaya başladı. Boyner Grubu’nun Hopi uygulamasının ardından Doğuş Grubu, Zubizu markasıyla pazara girdi. Son olarak Koç Grubu Chippin ile rekabete katıldı. Hitay Holding de
yeni bir markayla pazara girmeye hazırlanıyor.

Kullanıcıların akıllı telefonlarına yükledikleri alışveriş uygulamaları, kişiye özel düzenlenen indirim olanakları, para-puan kazanma ve kredi kartı bile olmadan ödeme yapılabilmesi gibi olanaklar sağlıyor.

Bu alandaki fırsatı gören ilk şirket Boyner oldu. Grup, Nisan 2015’te Hopi ile pazara hızlı bir giriş yaptı. Kullanıma açılmasını takip eden ilk iki haftada 1 milyon üyeye ulaşan Hopi’nin şu anda 4 milyon üyesi bulunuyor. Her gün ortalama 50 bin kişi Hopi ile alışveriş yapıyor. Bugüne kadar Hopi ile 10,3 milyon işlem yapıldı. Bu uygulamalar ciddi bir ekonomik hacim yaratıyor. Hopi üzerinden gerçekleştirilen toplam alışveriş hacmi 2,5 milyar TL’ye ulaştı.

Hopi, bugün hazır giyimden ayakkabıya, gıdadan teknolojiye, gözlükten mücevherata, kişisel bakımdan bebek-çocuk ürünlerine, havayolu ulaşımından otel rezervasyonuna pek çok farklı sektörden 70 marka ile işbirliğinde. 2017 yılı sonuna kadar 5,5 milyon üyeye ulaşmayı hedeflediklerini belirten Hopi Genel Müdürü Onur Erbay, üye marka sayısını ise 120’ye çıkarmayı planladıklarını ifade ediyor.

MOBİL İLGİSİ
Mobil uygulama pazarının büyüklüğünün gelişen teknoloji ve inovasyon ile tahmin edilenin ötesine ulaştığını söyleyen Onur Erbay, “Her şirket mobil pastasından yer almak için hemen her gün yeni bir uygulama geliştirerek pazardaki rekabeti de körüklüyor. Tüketiciler de bu derece büyük bir pazarda yüzlerce çeşit uygulama ile karşı karşıya kalıyor. Mobil uygulamaların ve sadakat programlarının başarısı aslında bu noktada başlıyor” diyor.

ALTI AYDA 1 MİLYON ÜYE
Doğuş Grubu ise Boyner’den tam bir yıl sonra Zubizu markasıyla pazara girdi. Marka altı ayda 1 milyon üyeye ulaştı. Harvey Nichols’tan Damat-Tween’e, Marks and Spen-cer’dan Vakko’ya, Hugo Boss’tan Hotiç’e pek çok marka Zubizu’yla çalışıyor. Zubizu, 300’ü aşkın markanın 5 bine yakın noktasında kullanıcılarına fayda sağlıyor.

Müşterilerin hayatına keyif katan bir yaşam tarzı uygulaması olduklarını belirten Doğuş Müşteri Sistemleri (DMS) CEO’su Hakan Kaplan, şunları söylüyor: “Zubizu’nun her gün yenilenen içerikleriyle trendleri takip edebiliyorsunuz.

Türkiye’nin en iyi restoranlarında anında rezervasyon yapıp en iyi masalarda ağırlanıyorsunuz. İsterseniz cüzdanınızı cebinizden çıkarmadan Zubizu üzerinden kredi kartınızla ödeme yapabiliyorsunuz. Alışverişlerinizde ise kampanya ve özel indirimlerden haberdar olup size özel fırsatlardan kolayca yararlanabiliyorsunuz.

Sistem son derece yalın ve kullanışlı tasarlandı. Telefonunuzu yan çevirerek çıkan kodu kasaya göstermeniz yeterli oluyor.” Zubizu’nun temel prensibi tüm müşteri tekliflerinin net ve kolay anlaşılabilir olması.

Tüm bu özelliklerin yanında Zubizu kullanıcılarını ilgi alanlarına ve segmentlerine gore özel davetlerde, sanat ve sosyal etkinliklerde ağırlıyor ve aynı ilgiyi paylaşan müşterilerini bir araya getirecek organizasyonlar düzenliyor. Zubizu, üye restoranlardan başlayarak gitgide yaygınlaşan bir wi-fi ağını da kullanıcılarının hizmetine ücretsiz olarak sunuyor.

CHİPPİN İLE ÖDEME MÜMKÜN
Rekabete kısa bir süre önce katılan Koç Grubu’nun markası ise Chippin. Koç Topluluğu şirketlerinden Tanı bünyesinde bulunan Chippin için bugüne kadar 250 bin dolarlık yatırım yapıldı. Önümüzdeki dönemde 1 milyon dolarlık bir yatırım daha planlanıyor. Chippin’in rakiplerinden farkı, sadakat uygulamasıyla mobil ödemeyi birleştirmiş olması.

Tüketiciler alışveriş yaptıkça Chippin biriktiriyor ve bu sayede çeşitli indirimleri, ürünleri veya deneyimleri kazanıyor. Biriktirdikleri Chippinlere ek olarak, bakiyeyi yine uygulama üzerinden kredi kartı ile mobil ödeme olanağı buluyor. Uygulama ile kazanılan Chippinler ayrıca nakde çevrilerek tüketicinin banka hesabına aktarılabiliyor.

Tüketiciyi odaklarına koyarak hareket ettiklerini söyleyen Tanı CEO’su Engin Oy-taç, “Tüketiciler uygulamada olmasını diledikleri markaların fişlerini gönderip, Chippin’e üye işyeri önerisinde de bulunabiliyor. Önerileri köşedeki kuaför, tuhafiyeci, kasap ve günlük alışverişlerinde sıklıkla gittikleri yerler de olabiliyor. Chippin böylece sadece büyük markaların olduğu bir uygulamadan öte lokal marka katılımlarını da destekliyor” diyor.

Şu anda Chippin bünyesinde 25’den fazla marka bulunuyor. Üye sayısı ise 7 binin üzerinde. 2017 sonuna kadar 750 bin ile 1 milyon üyeye ulaşılması hedefleniyor. Şirketin hedefi 2017 ortasında Anadolu’ya açılmak. Engin Oytaç, Eskişehir’de bazı şirketlerle görüştüklerini söylüyor.

HİTAY DA GELİYOR
Hitay Holding de bu alana yatırım kararı alan şirketlerden biri. Holding, yeni uygulamasını aralık ayında piyasaya sürmeyi planlıyor. Marka ismi henüz netleşmiş değil. 2Nokta şirketiyle teknoloji alanında faaliyet gösteren holdingin bünyesinde aynı zamanda Türkiye’nin ilk ve en büyük bağlılık temelli izinli araştırma ve pazarlama platformu Napolyon.com bulunuyor.

2Nokta bünyesinde yürütülen yeni uygulamanın rakiplerinin eksik olduğu noktaları tamamlaması hedefleniyor. Hitay, yeni sadakat uygulamasında 1,2 milyon üyesi bulunan Napolyon.com’un tabanını kullanmayı planlıyor.