Mobil aksesuar pazarı yükseliş devrinde

Gelişen teknoloji ve pandemi dönemiyle artan mobil yaşam tarzı aksesuar pazarını hareketlendirdi.

20 Şubat 2024

Hızlı şarj aletleri, kablosuz kulaklık gibi ürünleri kapsayan mobil aksesuar pazarının Türkiye'de 2024 yılında yaklaşık yüzde 65 büyümesi bekleniyor.

18 Şubat- 2 Mart 2024 tarihli sayıdan

Hızlı şarj aletleri, kablosuz kulaklık ve şarj cihazları gibi günlük hayatımızın vazgeçilmez bir parçası olan ürünleri kapsayan mobil aksesuar ürünleri, dev bir pazar haline geldi. Değişen teknoloji, pandemi dönemiyle artan mobil yaşam tarzı mobil aksesuar pazarının büyümesine hız kattı. İş, egzersiz, oyun, ders çalışma gibi akla gelebilecek pek çok alanda cep telefonlarına ve mobil aksesuarlara ihtiyaç duyuluyor. 

Global araştırma şirketi Statista'nın verilerine göre, 2020'de 245,5 milyar dolar olan mobil aksesuar pazarı 2023'de yaklaşık 310 milyar doları aştı. Sektörün 2030 yılına kadar 413 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşması bekleniyor. 

Hali hazırda mobil aksesuar sektöründe en büyük paya sahip olan bölge yüzde 46,2 ile Asya Pasifik iken, Türkiye pazarın en hızlı büyüdüğü ülkeler arasında yer alıyor. Aksesuar pazarı, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye'de de yaşanan ekonomik durgunluğa rağmen büyümeye devam ediyor. 

Mobil aksesuarların da yer aldığı genel aksesuar pazarı Gfk verilerine göre pazarda 2023 yılında satış adedi yaklaşık 22 milyon, satış cirosu ise 14,5 milyar TL olarak gerçekleşti. Pazarın 2024 yılında da yaklaşık yüzde 65 büyümesi bekleniyor.

YÜZDE 76 BÜYÜME HEDEFİ

Pazarın önemli oyuncuları da bu büyüme doğrultusunda yeni hedefler belirliyor. Önemli satış kanallarından biri olan Teknosa da bunlardan biri. Gfk verilerine göre Teknosa'nın cirosunun içinde aksesuar satışlarının payı yaklaşık yüzde 4 oranında. Teknosa Kategori Yönetimi ve Tedarik Zinciri Genel Müdür Yardımcısı Cenk Yenginer, "Bir önceki seneye göre bu yıl yüzde 76'lık bir büyüme beklentisi olduğunu söyleyebiliriz" diyor.

Pazarın büyüme potansiyeline dikkat çeken Yenginer, "Öncelikle müşterilerimizin satın alma davranışlarını takip ediyor, buna göre kendilerine kişiselleştirilmiş teklif ve öneriler sunuyoruz. Tüketicilerimizin ilgi gösterdikleri ürünlere erişebilmeleri için farklı kampanyalar düzenliyor, fırsatlar yaratıyoruz. Özellikle tamamlayıcı aksesuarlarda hem ürün çeşitliliğine önem veriyoruz hem de aksesuarlarda cazip seçenekler oluşturmaya özen gösteriyoruz" diyor.

TAKİP CİHAZLARI İLGİ GÖRÜYOR

Pazarın önemli oyuncularında Samsung Electronics de büyüme ivmesiyle dikkat çekiyor. 2023 yılında dolar bazlı ciroda yüzde 50 büyüme gerçekleştiren şirket, 2024 yılında, mobil aksesuar kategorisinde, dolar bazlı ciroda minimum yüzde 20 büyüme planlıyor. 

Pazarın son üç senede uygun fiyatlı ürünlerden, orta segment ürünlere kaydığını söyleyen Samsung Electronics Türkiye Mobil İş Biriminden Sorumlu Başkan Yardımcısı Murat Azdemir, "Gelecek üç senede, hızlı şarj sebebiyle pazarın üst segment ürünlere yoğunlaşmasını bekliyoruz. 

Değişen tüketici alışkanlıklarına bağlı olarak hızlı şarj adaptörlerine ve kablosuz şarjlara olan talep artırmıştı. Dolayısıyla trendlerin, tüketicilerin ihtiyaçlarına ve önceliklerine göre şekillendiğini söylemek mümkün" diye konuşuyor.

Tüketiciler, diğer taraftan da fiyatı hızla artan akıllı telefonlarını korumak için daha güvenilir kılıf ve ekran koruyucularına yöneliyorlar. Bu eğilim, yüksek koruma sağlayan ürünlere olan talebi yükseltiyor ve bu ürünlerin satışlarını artırıyor. 2024 yılında, her iki üst segment telefondan birine orijinal kılıf satışı gerçekleştirilmesi öngörülüyor. 

Murat Azdemir, "Ayrıca, Galaxy S Serisi ve Galaxy Z Serisi modellerimizle birlikte, 2023'te kablosuz şarjlarda iki kattan fazla bir büyüme kaydettik. 2024'te bu büyümenin devam edeceğini öngörüyoruz" diyor.

DİKKAT ÇEKEN ÜRÜNLER

Pazarda büyümesi dikkat çeken diğer bir ürün de SmartTag cihazları oluyor. Ev ve araba anahtarları gibi günlük yaşamda sıkça kaybolan eşyaları kolaylıkla bulmaya, evcil hayvanları, çocukları ve yaşlıları rahatça takip etmeye olanak tanıyan takip cihazı kategorisinde de SmartTag cihazlarına olan talep artıyor. Azdemir, 2024 yılında, bu ürünlerin satışlarında önceki yıla kıyasla iki katından fazla bir büyüme beklediklerini belirtiyor.

Cep telefonlarını korumaya yönelik talep son dönemde üst segment markaların Türkiye pazarına girmesini sağladı. Çin'in üstseg-ment ekran koruyucu markası Blueo, geçen yıl pazara adım attı. Times Teknolojiyi kurarak sektördeki farklı markaları Türkiye'ye getiren Emir Samet Çevik, 'Blue' markasıyla hızlı bir büyüme hedeflediklerini söylüyor. 

Times Teknoloji, Blueo'nun yanı sıra Türkiye pazarına X-Level, Milkyvvatch, Nimmy, Emo OFF, XO, OgBro gibi markaları getirdi. Şirketin hali hazırda üç güçlü marka ile Türkiye distribütörlüğü görüşmeleri devam ediyor. Yeni markalar getirme hedefleri olduğunu söyleyen Çevik, diğer taraftan çeşitli satış kanallarıyla görüşmeler yürütüyor.

TSS kanallarında Vatan Computer, operatör kanallarından Turkcell, hipermarket kanallarından CarrefourSa, Apple markasının yetkili satıcısı ve servis sağlayıcısı Troy ile anlaşan şirket, dijital pazarlamada yeni girişimler üzerinde çalışıyor. 

Çevik, "2024'te Times Teknoloji bünyesindeki tüm markaların adını sektörde daha fazla duyurmak ve lider markalar arasına girmek asıl hedefimiz. Bu konuda yatırımlarımız artarak devam edecek" diyor.

EN HIZLI BÜYÜYEN ÜLKE OLDU

100'den fazla ülkede ve dünya çapında 60 milyondan fazla kullanıcıya ulaşan Mcdodo da Türkiye'deki potansiyelin farkında olan markalardan biri. Geçen yıl mobil aksesuar markası Mcdodo'nun 'en hızlı büyüyen pazarı' Türkiye oldu. 

2023 yılında dört kat büyüyerek yıllık 450 bin adetlik ürün satışı gerçekleştiren Mcdodo Türkiye, bu rakamla Mcdodo global ülkeler arasında ilk üçe girdi. Yeni ürünlerle birlikte Mcdodo Türkiye, 2024 yılını 400 milyon TL'lik ciro ile tamamlamayı planlıyor. Söz konusu büyümeyle 2023 yılına göre yüzde 150 büyüme anlamına geliyor. Mcdodo, iç pazarda 2024 yılında pazar lideri olmayı hedefliyor.

Pazardaki büyüme potansiyeliyle 2023'te satış noktası sayılarını üç kat artıran şirket, e- ticaret sitesi ve sanal pazar yerlerindeki satışlara ek olarak perakende noktaları oluşturdu. Mcdodo Türkiye Genel Müdürü Mehmet Uçurum, "Bu noktalarda, Türkiye'nin dört bir yanında Mcdodo'nun insanların hayatını kolaylaştıran ortalama 750'ye yakın ürüne dileyen herkes ulaşabilir. 

Bu bakımdan oldukça verimli bir yıl geçirdik diyebiliriz. Yeni açılacak mağazalarımızla birlikte iç pazarda 2024 yılında pazar lideri olmayı hedefliyoruz" şeklinde konuşuyor.

En çok kulaklık satıldı

  • Türkiye aksesuar pazarında ciro bazında en çok kulaklık, mouse ve pen, harddiskgibi depolama ürünleri, klavye ve bluetooth hoparlör satıldı.
  • Pazarda en çok satan ürünler ise şöyle sıralandı: Cep telefonu, TV, süpürge, notebook, hava düzenleyiciler, pişiriciler, tabletler, çay ve kahve makineleri, giyilebilir ürünler, kulaklık ve mutfak aletleri.
  • Pazarda adetsel olarak en çok satılan ürünlerin başında ise kulaklıklar geliyor. Onu akıllı telefonlar, çay ve kahve makineleri, süpürge, mutfak aletleri, giyilebilir ürünler, mouse ve pencil, TV, tıraş makinesi ve pişiriciler takip ediyor.