Riyad'ta King Khalid Airport'un metal asma tavanlarını yapan Bütem Metal, mega projelere odaklanmış durumda. İstanbul Havalimanı ve Dubai Metrosu'nun da asma tavan işini üstlenen şirket, Kuveyt ve Katar'daki yeni fırsatlara bakıyor.
ÖZLEM BAY YILMAZ
obay@ekonomist.com.tr
Aile şirketlerinin yönetim kadrolarında gençlerin varlığı her geçen yıl artıyor. Patronun ardından dümene geçecek olan bu gençler, bir süre profesyonel hayatta ya da girişimcilikte tecrübe edindikten sonra işe dahil oluyor.
Merve Mollamehmetoğlu Keleş de bu süreçleri geçtikten sonra babasından bayrağı devralan genç patronlardan biri, işletme eğitimini tamamladıktan sonra bir süre kendi girişimini hayata geçiren Keleş, daha sonra temelleri 1980 yılında atılan aile şirketi Bütem Metal'e geri döndü.
Philips için fason aydınlatma üretimi yapan şirkette farklı kademelerde görev aldı. Şirketin asma tavan ve güneş enerjisi sistemleri olmak üzere iki farklı alana da girmesini sağlayan Keleş, dört yıldır Bütem Metal'in yönetim kurulu başkanlığı koltuğunda oturuyor.
İstanbul Üniversitesi işletme Mezunu olan Merve Mollamehmetoğlu Keleş, iş hayatına Bütem Metal'de satış ve pazarlama departmanında başladı. Sonrasında sırayla ithalat ve ihracat bölümlerinde çalıştı ve genel müdüryardımcılığı görevlerini üstlendi.
18 yıldır aile şirketinde çalışan, son dört yıldır da yönetim kurulu başkanlığını yürüten Keleş, attığı yenilikçi adımlarla şirketin cirosunu son dört yılda üç katına çıkardı. 2018 yılında 150 milyon TL ciroya ulaşan ve 150 kişiye istihdam sağlayan şirket bu yıl geçen yıl ki cirosunu korumayı hedefliyor.
ÜÇ ALANDA ÜRETİM
Temelleri 39 yıl önce atılan Bütem Metal, İstanbul Hadımköy'deki 7 bin metrekare büyüklüğe sahip tesisinde, faaliyet gösterdiği üç alanda üretim yapıyor.
Şirketin ilk işi olan Philips için fason aydınlatma üretimi hala devam ediyor. Daha sonra 2003 yılında buna metal asma tavan üretimi ve 2005 yılında ise güneş enerjisi sistemleri üretimi eklendi.
Şirket metal asma tavanda Bütem, güneş enerjisi sistemlerinde ise Sunmax markasıyla üretim yapıyor. Şu anda şirketin amiral gemisi asma tavan işi. Cirosunun yüzde 70'i bu alandan geliyor.
Merve Mollamehmetoğlu Keleş, bu alanda pek çok mega proje gerçekleştirdiklerini ve önümüzdeki dönemde de büyük projeleri üstlenmeyi hedeflediklerini söylüyor.
Keleş, "Riyad Havalimanı'nın metal asma tavanlarını yaptık. Şu an Dubai Metrosu'nun tavanlarını yapıyoruz. İstanbul Havalimanı'nın da tavanlarının yüzde 70'ini biz yaptık. Kuveyt ve Katar'da havalimanı, okul, AVM, hastane gibi farklı işler için çalışmalar yürütüyoruz" diyor.
ASMA TAVANA GİRİŞ ÖYKÜSÜ
Merve Mollamehmetoğlu Keleş, Türkiye'de asma tavan işinin niş bir alan olduğunu ve bu alanda faaliyet gösteren firma sayısının çok az olduğunu ifade ediyor.
Keleş, bu alana girme öykülerini ise şöyle anlatıyor: "O dönem Haydarpaşa'daki 2 bin 500 metrekarelik tesisimizde Philips için fason üretim yapıyorduk. Bir asma tavan ihtiyacımız oldu.
Bunun tesise girişi ise bizde iş fikrini ortaya çıkardı. Bu ürünün pek çok yerde kullanılabileceğini fark ettik ve bu alana girmenin kârlı bir iş olabileceğini düşündük.
2003 yılında üretime geçtik. İlk başlarda alçıpan bayilerine ürün satarken zamanla mimarlardan da talep almaya başladık ve işlerimiz büyüdü."
20 ÜLKEYE İHRACAT
Bütem Metal'in ihracat odaklı bir stratejisi bulunuyor. Şu anda metal asma tavan işinde yurtdışı projelere odaklanmış durumda. Bu alanda faaliyet gösteren sayılı firmalar arasında yer alıyor. Onun dışındaki işlerinin yüzde 20'lik kısmını oluşturan güneş enerjisi sistemleri alanında da üretiminin yüzde 50'sini ihraç ediyor.
İran, Afganistan, Karadağ, Dubai gibi 20 ülkeye ihracat yapıyor. Tanklı sistemler ve panel ihracatı gerçekleştiriyor. Bu işte yurtiçinde Karadeniz Bölgesi'ne satışlarını artırmak istiyor. Yurtdışındaki hedef pazarı ise Afrika. Şirket aydınlatma sektöründe ise hala Philips'in fason üreticisi durumunda bulunuyor.
İş hacmindeki büyüme şirketi yeni yatırıma yönlendirdi. Haydarpaşa'daki tesisten Hadım-köy'deki yeni tesise taşındı. Yeni makineler ve yeni fabrika için 3 milyon dolarlık yatırım yaptı. 20'lerde olan beyaz yakalı çalışan sayısı ise 150'lere çıkarıldı.
MEGA PROJELERE ODAKLANDI
Ağırlıklı olarak metal asma tavan işine yoğunlaşan şirket, zaman içinde bu işi standart ürün satmaktan öteye taşıdı. Gelirleri artırmanın yolunun farklı mimari çözümlerden geçtiğini fark ederek bu yönde yol aldı.
Bu nedenle daha çok mimarla çalışmaya başladı. 2008 yılında ilk büyük işini Libya'dan aldı. Bu tek seferde 1 milyon Euro'luk satış yaptığı bir işti. Sonrasında da Riyad'ta King Khalid Airport'un tavanlarını yaptı.
Şirket şu an Dubai Metrosu'nun tavanlarını yapıyor ve kasım ayında bu işi tamamlayacak. Önümüzdeki dönemde Kuveyt Havalimanı'nın ihalesine girecek. Katar ve Kuveyt'te okul ve hastane projelerini takip ediyor.
Merve Mollamehmetoğlu Keleş, hedeflerinin mega yapıların olduğu her yerde isimlerini duyurabilmek ve markayı dünya markası haline getirebilmek olduğunu söylüyor. Keleş, "Yurt-dışında imza işler planlıyoruz. Bölgeye hitap etmek adına Dubai'de de ofis açtık" diyor.
Şirketin en büyük girdisini alüminyum oluşturuyor. Merve Mollamehmetoğlu Keleş, öz sermayeyle hareket ettikleri söylüyor. Keleş, satışlarını döviz cinsinden yaptıkları ve aldıkları peşinatları da hammaddeye bağladıkları için kurlardaki dalgalanmalardan etkilenmediklerini belirtiyor.
400 BİN METREKARELİK TAVAN
Bütem Metal, mega projeleri üstlenen mimarların tasarımlarını ürüne dönüştürüyor. Şirket bünyesindeki AR-GE ekibi yeni ürünler ve yeni çözümler üretmeye odaklanmış durumda. Ekip patentli bir ürün de geliştirdi.
'FBS' adı verilen ürün, ikinci çeliği oluşturan ve binaya yük bindirmeyen bir askı sistemi. Şirket bu ürünü Riyad Havalimanı'nda kullandı. Üstlendikleri son projelerden biri ise İstanbul Havalimanı oldu. İstanbul Havalimanı için 400 bin metrekarelik tavan üretti.