SİBEL ATİK satik@ekonomist.com.tr
10 Ocak-23 Ocak 2021 tarihli sayıdan
Endüstriyel cam alanında üretim yapmak üzere İzmirli duayen sanayici İsmet Yorgancılar tarafından 1974 yılında temelleri atılan Yorglass, pandemi sürecinde iki tesis yatırımına imza attı. Çerkezköy'de zorlu koşullara rağmen kısa bir süre önce 75 milyon TL yatırımla üretime başlayan grup, bu yıl ise Manisa'da üçüncü tesis yatırımı için kolları sıvadı.
'Cam merkezi' olarak anılırken, 2019 yılında kurumsal kimliğini yenileyerek markalarını Yorglass çatısı altında toplayan grup, Manisa'daki tesis için 17 milyon Euro'luk yatırım öngörüyor. Yorglass CEO'su Semavi Yorgancılar, bu yatırımla daha önce cam alanında olmadıkları yeni bir alana gireceklerini söylüyor.
Grubun yeni yatırımlarla yıl sonunda bin 250 kişilik bir istihdama ulaşacağını aktaran Semavi Yorgancılar ile şirketin yeni dönem planlarını konuştuk.
Semavi Yorgancılar'ın sorularımıza verdiği yanıtlar şöyle:
Öncelikle 2020 yılında önemli bir yatırımınız oldu ve yıl sonunda da üretime başladınız. Bu yatırımdan beklentiniz nedir?
Salgının etkisiyle düzcam sektöründe 2019 yılına göre yüzde 8-10'luk bir daralma beklerken, pandemiye rağmen 2020'yi sektörün üzerinde büyümeyle kapattık. 100 milyon dolarlık ciroya ulaştık. Yıl sonunda Çerkezköy'de devreye aldığımız yeni fabrikamızla 75 milyon TL'lik yatırımı hayata geçirmiş olduk.
Bu yeni fabrikayla beyaz eşya iş kolunda büyürken, özellikle Avrupa'ya yakınlığını da düşünürsek ihracatımızı artıracak bir girişim oldu. Bu fabrika bizim iş hacmimizde yüzde 20'lik bir artış sağlayacak. Fabrikamız açıldı ve 180 kişiyi işe aldık.
Çerkezköy'deki yeni fabrikamızla üretim kapasitemizi yüzde 20 artırarak beyaz eşya alanında dünyanın en büyük markalarının çözüm ortağı olmayı hedefliyoruz. Şimdilerde yeni bir girişimimiz de olacak.
Hangi alanda yatırım planlıyorsunuz?
Çerkezköy'ün yanı sıra Manisa, Bolu, Eskişehir ve İzmir'de kurulu tesislerimize ek olarak Manisa'da üçüncü tesisimiz için de çalışmalara başladık. Burada daha önce üretmediğimiz bir ürünü üreteceğiz. Fakat bunu şimdi söylemek istemem. Cam alanında yeni ürün gamını üreteceğiz.
Manisa'da planlanan üçüncü tesisin yatırım tutarı ne olacak?
Türkiye'nin ilk dekoratif cam fabrikasını kuran Yorglass, 46 yıldır her koşulda yatırımdan vazgeçmeyerek istikrarlı bir şekilde büyüdü. Bunun için sürekli değişen koşullara ayak uyduruyor, AR-GE, ÜR-GE, inovasyon ve teknolojiye yaptığımız yatırımlarla üretimimizi artırıyoruz. Bu yılın ikinci yarısında açıklayacağımız bu yatırımla camda yeni bir alana girmiş olacağız.
Bu yılın ikinci yarısında açıklayacağımız Manisa'daki tesis için 17 milyon Euro'luk yatırım tutarı öngörüyoruz. Bunun yüzde 30-40 kadarını öz kaynak, diğeri ise kredi imkanlarıyla sağlanacak. Biz grup olarak her yıl sonunda hak edilen temettüleri aile üyesi ortaklarımıza dağıtmıyoruz ve yatırıma aktarıyoruz. Yıllardır böyle ilerliyoruz.
Peki bu yatırımlarla birlikte 2021 yılı büyüme hedefiniz nedir?
Güçlü finansal yapımız, yarım asra ulaşan tecrübemiz ve pazarın dinamiklerini yakalayabilen stratejilerimizle pandemi koşullarına rağmen büyüme ivmemizi koruyoruz. Yorglass olarak sözünü ettiğim gibi bu yıl da pandemi koşullarına rağmen büyüme hedeflerimizi aştık.
2021 içinse yeni fabrikanın da katkısıyla yüzde 30 büyümeyle 130 milyon dolarlık ciro öngörüyoruz. Bu büyümede yeni tesisin yanı sıra Çin'den Türkiye'ye kayan tedarik zincirinin de önemli bir katkısı var.
Sizce sözünü ettiğiniz tedarikte Çin'den Türkiye'ye kayan talebin büyümeye katkısı tam olarak ne olacak?
Pandemi sürecinde tedarikte Çin'e alternatif olduk. Özellikle Avrupa'da ciddi miktarda Çin'den veya Uzakdoğu'dan satın alma yapan tedarik zincirinin önde gelenleri yüzlerini Türkiye'ye döndü. Açıkçası şirket olarak bu süreçte elde ettiğimiz büyümede Çin tedarikçilerinden bize gelen siparişlerin önemli bir payı var.
Bizim işimize yüzde 20 artı etkisi oldu. Mesela tekstilde de bu yönde duyumlar alıyoruz. Kısa vadeli teslimatlarda ve özellikle düşük hacimli siparişlerde Türkiye'nin avantajı yüksek. Artan nakliye fiyatları da bu eğilimi güçlendiriyor. Bu noktada lojistik anlamda da bize fırsat doğuyor.
Sizin cironuzda yurtdışının payı nedir?
Tesislerimizde ürettiğimiz ürünlerimizin yüzde 40'ını ihraç ediyoruz. Çimento, Cam, Seramik ve Toprak Ürünleri alanında İhracatçıları Birliği 2019 yılı ihracatın liderleri sıralamasında düzcam sektöründe ikincilik ödülü alarak bu başarımızı bir kez daha tescillendirdik.
Türkiye'nin ihracat artışı yüzde 48,2 ile en fazla düzcamlarda yaşandı. Dolayısıyla düzcam sektörü ülke ekonomisi için itici güçlerden birini oluşturuyor. Bu noktada biz de bir üretici olarak ekonomik ve sektörel gelişim adına üzerimize düşeni yaparak yatırımlarımıza devam edecek ve güçlü ihracat kanalımızla dünyanın her yerine ulaşmayı sürdüreceğiz.
Yeni tesisin ihracat katkısından söz ettiniz. Bu noktada bu yıl açılacağınız yeni bir pazar olacak mı?
Üretim kapasitesi ile Avrupa'da ilk, dünyada ise beşinci sırada yer alan Türkiye'nin küresel pazarlardaki başarılı bir temsilcisiyiz. Şirket olarak 57 ülkeye ihracat yapıyoruz. Önümüzdeki beş yıl içinde mevcut ihracatımızı iki katına çıkarmayı hedefliyoruz. Bu yıl sözünü ettiğim tedarikte Türkiye'ye kayan talep nedeniyle ABD'de büyük fırsatlar var. Biz de şirket olarak bu yıl ABD pazarına açılacağız. İlk yıl buraya 10 milyon dolarlık ihracat öngörüyoruz.
"ÇEVİK İŞ MODELİNE GEÇİYORUZ"
Dekoratif cam, ticari soğutucu ve beyaz eşya kollarında faaliyet gösteren Yorglass çatısı altında Yorglass Ticaret, Yorglass Satina, Yorglass Ticari Soğutucu ve Yorglass Beyaz Eşya markaları bulunuyor. Tüm bu şirketlerde bu yıl çevik çalışma modeline geçerek grubun daha hızlı kararlarla ilerleyecek bir yapıya dönüşeceğini ifade eden Semavi Yorgancılar, çevik iş modeline geçişi şu sözlerle anlatıyor: "Dijitalleşme ve yönetim alanında önemli adımlar attık.
Grup olarak çevik yönetim modeline geçiyoruz. Çok daha hızlı karar alınabilen ve küçük şirketlerde sorumluluk alınarak hareket edilen, büyük ve uzun soluklu projeler yerine kısa sürede sonuca giden gruplar şeklinde bir yapıya doğru gidiyoruz. Dünyada da yaygın olan çevik yönetim modelini şirketlerimizde uygulayarak daha yüksek başarıya ulaşmayı hedefliyoruz."