Mağazacılıkta rekabet ‘deneyim’e kaydı

15 Temmuz 2021
Ayşegül Sakarya Pehlivan asakarya@ekonomist.com.tr

Pandemi döneminde e-ticaret çok hızlı büyüse de mağazacılık format değiştirerek yoluna devam ediyor. Şirketler, birbiri ardına sattıkları ürünlere göre farklı deneyim mağazaları açıyor. Bu mağazalarda kimi zaman tırmanma duvarı kimi zaman dijital uygulamalar yer alıyor.

Dünyadaki değişim rüzgarı üre timden mağazacılığa tüm süreçleri etkiliyor. Artık sadece kaliteli ürün üretmek yeterli değil; tüketiciye iyi bir satın alma deneyimi sunmak gerekiyor. Tüketiciler ürünü deneyimlemek, alışveriş sürecinde kendini ayrıcalıklı hissetmek istiyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

Mağazacılık kavramı da hızlı bir dönüşüm sürecinde. Pandemi döneminde e-ticaretin büyümesi mağazacılığın geleceğine dair endişeler yaratsa da mağazalar format değiştirerek yoluna devam ediyor.

Özellikle 'dijitalleşme'nin yeni bir boyutu olan 'fijitalleşme' ile mağazaların metrekareleri büyürken şirketler sattıkları ürünlere göre farklı deneyim noktaları oluşturuyor. Bu kimi zaman bir tırmanma duvarı kimi zaman akıllı bir ayna oluyor.

UÇTAN UCA SELF SERVİS


Pek çok şirket bu değişime ayak uydurmak için deneyim mağazaları açmaya başladı. Bunlardan biri olan DeFacto şu anda yurtiçinde 302 mağazasıyla hizmet veriyor. Yıl sonuna kadar mağaza sayısının 310'a çıkartılması hedefleniyor.

Şirket, 2019 yılı ekim ayında DeFacto akıllı mağaza konseptini hayata geçirdi. Bu mağazalarda alışveriş deneyimini uçtan uca self servis ve dijital olarak kendiniz yapabiliyorsunuz. DeFacto COO'su Serdar Ersoy, "DeFacto olarak fijitalleşme stratejimiz kapsamında deneyim mağazacılığına dair sayımızı her yıl artırarak devam etmeyi planlıyoruz" diyor.

Şirket, şimdi de fijitalleşme stratejisinin çıktısı olan DeFacto fijital akıllı mağaza yatırımlarına devam ediyor. Fijital akıllı mağaza konseptinin ilkini de İstanbul Torium AVM'de açan şirket, kimse ile temas etmeden self servis alışveriş yapabilme olanağı sunuyor.

SEPET TAŞIMADAN ALIŞVERİŞ


Türkiye'de e-mağaza dahil 46 ve yurtdışında üç adet olmak üzere toplam 49 mağaza ile hizmet veren Paşabahçe değişen trendlere uyum sağlama hedefiyle ilk deneyim mağazasını şubat ayında Erenköy'de açtı. Fijital mağazacılık çözüm ve uygulamaları ile desteklenen mağazada cam enstalasyonu ve taze çiçek alınabilen floral alanlar bulunuyor.

Deneyim mağazasında her katta konumlandırılan interaktif dijital ekranlar sayesinde müşteriler, ürünler ve koleksiyonlar arasında kolaylıkla seçim yapabiliyor, aradıkları ürünün nerede olduğunu kolayca bulabiliyor ve satın alma sürecini mobil cihazları üzerinden QR kod okutarak elinde hiçbir ürün veya sepet taşımadan kasaya giderek tamamlayabiliyor.

Paşabahçe Mağazaları Genel Müdürü Esra Tokel, ilerleyen dönemlerde farklı atölye ve workshop'lar yapmayı da planladıklarını söylüyor.

TEKNOLOJİ ODAKLI


Türkiye genelinde 215 mağazası olan Kiğılı'nın iki deneyim mağazası var. Bu mağazalarda ağırlıklı olarak teknolojinin müşteriye dokunan kısımları müşterilerin kullanımına sunuluyor.

Örneğin akıllı mağaza yol haritası doğrultusunda geliştirmeye devam edilen mobil uygulamalar, ısı haritası ve yoğunluk haritası gibi çözümleri bu mağazalarda ilk olarak uygulanıyor.

Kiğılı CEO'su Hilal Suerdem, "Şu anda yeni mağaza bir deneyim mağazası açmak yerine var olan mağazalarımızı mevcut deneyim mağazalarımızdan aldığımız veriler doğrultusunda mağazanın kapasite ve yapısına uygun şekilde deneyim mağazalarına evirmeyi planlıyoruz" diyor.

Şirket, 2022 yılı sonuna kadar iki mağazasını daha deneyim mağazası konseptine dahil etmeyi planlıyor.

TIRMANMA DUVARI VAR


Türkiye genelinde 40 mağazası olan SPX de deneyim mağazalarıyla büyüyor. Şirketin beş SPX Mega mağazasında deneyim alanları bulunuyor.

Bu mağazalarda; ayakkabı deneme rampaları, tırmanma duvarları, kışlık kıyafetlerin test edilebileceği kutup deneyimi odaları ve tenis duvarları bulunuyor.

En az üç deneyim mağazası daha açmayı planladıklarını söyleyen Olgar Genel Müdürü Barış Andırınlı, "Buna paralel olarak da mevcut mağazalarımızda deneyim alanlarını zenginleştirmeye devam edeceğiz" diyor.

Şirket, sporseverlerin de ilgisini çekecek uygulamalarla ilgili projeler geliştiriyor. Andırınlı, önümüzdeki dönemlerde de misafirler için farklı sürprizler olacağını söylüyor.

Türkiye'nin en büyük perakende kuruluşlarından Eren Perakende de House of SuperS-tep konsept mağazasını İstanbul Bağdat Caddesi'nde açtı. House of SuperStep, bin yüz doksan altı metrekarelik alanda, dünyanın öncü spor yaşam markalarını bir çatı altında sunuyor.

İç mimarisi Mete Çelik tarafından tasarlanan, içinde Mr. Besk ve Emre Yusufi gibi çağdaş sanatçıların sanat eserleri de sergileniyor.

Mağazalarda dövme stüdyosu, mini basketbol sahası gibi sosyal alanların yanı sıra aktivasyon alanları, ürünleri özelleştirme hizmeti yer alıyor. House of SuperStep 2022 sonuna kadar Türkiye'de beş mağaza sayısına ulaşmayı planlıyor.

DENEYİM ALANI AÇTI


Türkiye genelinde 83 mağazasıyla hizmet veren MediaMarkt, yılı 90 mağazayla kapatmayı planlıyor. Teknoloji severlere en iyi deneyimi yaşatabilmeyi hedefleyen şirket, mağazalarında oyun alanları oluşturdu.

Mağazalarda yaratılan 2-10 kişi kapasiteli oyun alanlarında oyuncular diledikleri oyunları oynayabiliyor, aynı zamanda bilgisayarları test etme fırsatı buluyor ve taraftarlar oyuncuları izleyebiliyor.

MediaMarktSaturn Perakende Grubu COO'su ve MediaMarkt Türkiye CEO'su Yenal Gökyıldı-rım, "Ayrıca mağazalarımızda kahve içilebilen Barista Club noktalarımız var" diyor.

LG, Türkiye genelindeki 53 mağazasını deneyim mağazası olarak konumlandırıyor. Şirket, yıl sonuna kadar 100 mağazaya ulaşmayı hedefliyor.

2022 yılı sonuna kadar 170 mağazaya ulaşmayı hedeflediklerini belirten LG Electronics Türkiye Ev Eğlencesi Elektroniği ve Beyaz Eşya Ürün Grupları Satış Başkanı Bülent Bülbül, "Hedefimiz markamızı daha ulaşılabilir kılarak tüketicilerimizin ürünlerimizi deneyimlemesi" diyor.

LG'nin bazı mağazalarında özel bir ThinQ deneyim alanı bulunuyor. Bu alanda yapay zeka yardımıyla hayatı daha konforlu hale getiren ürünleri deneyimleme fırsatı sunuluyor.

'FİJİTALLEŞME' NEDİR?


Fijitalleşme, fiziki ortam ile dijital deneyimlerin bir araya gelerek tüketiciye en doğru yoldan ve ölçümlenebilir şekilde ulaşmayı sağlayan yeni nesil bir pazarlama yöntemi olarak tanımlanıyor. "Fijital akıllı mağaza" konsepti ile markalar; tüketiciler ve ürünleri arasındaki fiziksel ve dijital dünya köprüsünü kurmayı amaçlıyorlar.