Kempinski'den Hilton'a, Barut'tan Vakko Hotels'e kadar yerli ve yabancı otel zincirleri Türkiye'de lüks otel açma yarışına girdi. Son beş yılda, 12'si planlama ve açılış aşamasında olan 27 lüks otel projesi geliştirilirken, Türkiye'de lüks otellere olan ilginin sürmesi bekleniyor.
Akdeniz Çanağı'nın en hızlı büyüyen ülkesi olan Türkiye, bölgedeki savaş ortamı ve ekonomik krizlere rağmen turizmde her geçen yıl çıtayı yükseltiyor. Bu yıl 60 milyon turist, 60 milyon turizm gelirine odaklanılırken, 2028'e kadar turizm gelirinin 100 milyar dolara çıkarılması hedefleniyor. Bu hedefe ulaşma yolunda, kişi başı harcamaların artırılması ve turizmin 12 aya yayılması için nitelikli turiste hitap eden lüks otel markaları önemli rol oynuyor.
Kempinski'den Hilton'a, Wyndham'dan Marriott'a, Barut Hotels'ten Vakko Hotels'e kadar yerli ve yabancı otel zincirleri, İstanbul'dan Kapadokya'ya ve Bodrum'a kadar Türkiye'nin turizm merkezlerinde lüks otel açma yarışına girdi. Ekonomist Dergisi olarak Türkiye'ye son beş yılda giriş yapan ve yeni kentleri merceğine alan lüks otel markalarını araştırdık.
Pandemi döneminin ağır şartlarına rağmen son beş yılda 15'i faaliyete geçen 12'si planlama ve açılış aşamasında olan 27 lüks otel projesi geliştirildi. The Peninsula, La Quinta By Wyndham, Radisson Collection, Curio Collection By Hilton gibi ülkemizde olmayan yeni markalar da Türkiye pazarına giriş yaptı. Yerli zincirler de Vakko Hotel & Residence, Cullinan, Anda Barut Collection gibi lüks markalar yarattı.
YABANCI MARKALARDAN YOĞUN İLGİ
Uluslararası zincirlerin müşteri portföyünden faydalanmak isteyen tesis yatırımcıları da lüks segment markaların çatısı altında hizmet vermeyi tercih ediyorlar. Türkiye pazarına giriş yapan lüks markalar için İstanbul hala öne çıkan destinasyon olurken, Mandarin'in Bodrum'a gelmesinin ardından Bodrum'daki lüks projelerdeki oteller de lüks markalara ev sahipliği yapmaya başladı.
Kempinski'nin önümüzdeki yıllarda Sapanca'da otel açacak olması da Sapanca'yı uluslararası arenaya taşıyacak. Önümüzdeki dönemde Çeşme, Alaçatı ve Urla'nın da uluslararası lüks zincirlerin radarına girmesi bekleniyor.
Mandarin'i ülkemize getiren Astaş Holding Yönetim Kurulu Başkanı Vedat Aşçı, Türkiye'ye gelen lüks markaların başarısının dünyadaki diğer lüks markaların ülkemize ilgisini de artırdığını söylüyor. Lüks markaların Türkiye'yi lüks segment ürünleri tercih eden harcama gücü yüksek turistlere iyi tanıttığını belirten Aşçı, nitelikli turistlere hitap ederek Türkiye'deki tesisleri yüksek fiyatlara satılıp turizm gelirinin artırılabileceğini vurguluyor.
YENİ OTELLER YOLDA
95 ülkedeki yaklaşık 9 bin 200 oteliyle dünyanın franchise veren en büyük otel şirketi olan Wyndham Hotels & Resorts, Türkiye pazarında hızla büyüyor. Türkiye'de şu anda 110 oteliyle faaliyet gösteren Wyndham, 2025 sonuna kadar 150 otele ulaşmayı hedefliyor. Wyndham Hotels & Resorts EMEA Başkanı Dimitris Manikis, Türkiye'nin dünya konaklama sektörü için hala ciddi fırsatlar barındırdığını söylüyor.
Türkiye'de her bir markalı otele karşın beş markasız otel bulunduğuna dikkat çeken Manikis, "Pazarda bizim gibi global markalar için ciddi büyüme potansiyeli var. Dünya genelindeki 24 markamızdan 10'u Türkiye'de şu anda mevcut. Bu yıl Vienna House by Wyndham ve Dolce by Wyndham markalarımızı da Türkiye'ye getirmek istiyoruz" diyor.
12 AY TURİZM HEDEFİ
Türkiye'nin turizmdeki en büyük hedeflerinden biri de turizmi 12 aya yayabilmek. Bunu nitelikli turistlere hitap eden ve daha çok gelir getiren lüks tesislerle yapmayı planlayan yatırımcılar da uluslararası zincirlerin çok tercih edilen markalarını ülkemize getirip o markaların uluslararası müşteri portföyünden yararlanmaya çalışıyor.
Radisson Collection markasını Türkiye'ye ilk olarak Bodrum Aspat Koyu'ndaki Ant-haven Otel projesiyle getiren Ant Yapı da bu yatırımcılardan biri. Ant Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Okay, uluslararası zincirlerin koleksiyon markalarının turizm yatırımında fark yarattığını söylüyor.
Otellerinin yaz döneminde yerli-yabancı turistlerden yoğun talep aldığına dikkat çeken Okay, “Bodrum'da oteller kış döneminde kapanır ancak biz otelimizi kapatmadık. Her ay 15-20 tekne 4-5 gün gelip yarış yaptı ve yüzlerce kişi otelimizde konakladı. Bunun yanı sıra toplantı ve aktiviteler de oldu. Çevredeki esnaf da bu hareketlilikten faydalandı.
Turizmi 12 aya yaymaya katkı sağlıyoruz" diyor. Anthaven'ın yeni etaplarında 1±1'den 3±1'e kadar lüks otel ve rezidans konseptli yeni bir proje yapmayı planladıklarını belirten Okay, özellikle Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle batıya gidemeyen Ruslar'dan yoğun talep aldıklarını vurguluyor.
YERLİ ZİNCİRLER ATAKTA
Titanic Hotels markası ile turizm sektöründe yer alan Aygün Şirketler Grubu da Cullinan Hotels adıyla yeni marka yarattı. Aygün Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Muzaffer Aygün, Cullinan Hotels'in Belek'teki ilkotelinin ardından ikinci halkasını Bodrum'da açacaklarını söylüyor. Yeni markalarını yurt dışında açacakları otellerle büyütmeyi planladıklarını belirten Aygün, “Cullinan, Afrika'da çıkarılan bir elmasın ismi.
Biz de bu elması parlatıp daha iyi noktalara getirmek istiyoruz. Türk turizminin dünyaya açılan iyi bir markası olmayı hedefliyoruz. Aldığımız tahsisle birlikte Bodrum'da büyümeyiplanlıyoruz. Dubai'de ve yurt dışında bu markamızı büyütmek istiyoruz" diye konuşuyor.
HOLLYWOOD ÜNLÜLERİ GELİYOR
Türkiye'nin önde gelen perakende grubu Vakko ise Nişantaşı'ndaki mağazasının olduğu binada 2023'te small luxury konseptiyle Vakko Hotel & Residence Nişantaşı'nı açarak konaklama sektörüne girmişti.
Genelde yabancı sanatçıların tercih ettiği otelde, Hollywood yıldızı Johnny Depp'in doğum günü de kutlandı. Vakko CEO'su Jaklin Güner, Vakko'nun lüks anlayışını ve misafirperverliğini konaklamada da hissettirecekleri otel yatırımını hayata geçirdiklerini belirten bu alanda yeni yatırımlara devam edeceklerini söylüyor.
Lüksün tutku ve deneyim yaratmasıyla krizlerde bile etkilenmeden büyüyen bir alan olduğuna dikkat çeken Güner, lüksün her alanında olmak için yatırımlara devam edeceklerini, Anadolu yakasında yeni bir yatırımı devreye alacaklarını vurguluyor.
Güner, “Çengelköy'deki Sumahan Otel'ini kiraladık. Orada da yine lüks deneyimini yaşatacağız. Nişantaşı'ndaki konseptle benzer bir çizgide olacak Vakko Hotel Residence Sumahan otelini yılın ikinci yarısında açmayı planlıyoruz" diyor. Güner, İstanbul dışında da bu kon-septi yaşatacakları fırsatları değerlendirebileceklerini söylüyor.
TARİHİ BİNALAR OTEL OLUYOR
Marriott, Türkiye'de 2025 sonuna kadar lüks, premium, odaklı hizmet ve ekonomi olmak üzere tüm segmentlerde toplamda 20'den fazla yeni otel açmayı planlıyor. Ritz, Marriott gibi uluslararası lüks otel markalarının İstanbul'da tarihi binalardan dönüşen ve deneyim sunan özgün tesisler açması turizmde ülkemizi öne çıkarıyor.
Çünkü yerli-yabancı lüks segment ürüne talep gösteren turistler daha farklı deneyim arayışında. 18 Mart'ta otel olarak hizmet vermeye başlayan Sirkeci'deki Sanasaryan Han, uz un yıllar İstanbul Emniyet Müdürlüğü'ne ev sahipliği yaptı ve tarihe işkence hikayeleri ile geçti.
Binanın 'konukları' arasında; Sabahattin Ali, Aziz Nesin, Nazım Hikmet, Atilla İlhan, İlhan Selçuk ve Ruhi Su gibi dönemin pek çok aydın, yazar ve gazetecisi yer aldı. Sabahattin Ali'nin "Birçoğumuz tabutlukta tutulma işkencesine maruz kaldık" diye anlattığı 'tabutluklar' 1947'de yıkılırken, bugün otele dönüşen bina büyük merak uyandırıyor.
Sanasaryan Han a Luxury Collection Hotel Genel Müdürü Volkan Öztürkler, Sanasaryan Han A Luxury Collection İstanbul gibi otellerin diğer tesislerin kalitesini ve standartlarını yükselterek İstanbul'un lüks segment otelleri arasında daha güçlü bir konum elde etmelerine destek olduğunu söylüyor.
KÜLTÜR TURİZMİ ETKİLİ
Misafirlerinin kültür turizmine ilgi duyan rafine lüks ile destinasyonları deneyimle keşfetmeyi seven kişilerden oluştuğunu belirten Öztürkler, “Genellikle Amerika, Avrupa, Rusya ve Uzak Doğu ağırlıklı bir misafir kitlesini otelimizde ağırlıyoruz. İstanbul'u şiirsel bir dille anlatırken, kültürel ritüelleri de otelde sunduğumuz deneyimlerle yaşatıyoruz. Geleneksel Türk Çay Tadımı, Eski Mühür Ritüeli ve Tarihi Şehir İstanbul'un kısa bir anlatımı ritüellerimiz arasında yer alıyor" diyor.
Mimar Kemaleddin'in inşa edilen tarihi 4.Vakıfhan da The Legacy Palace A Luxury Collection Hotel olarak 1,5 yıl sonra hizmete açılacak. Tarihi binaların restore edilip otele dönüştürülmeleri İstanbul'un dünyada lüks ve deneyim odaklı turizm destinasyonları arasında daha üst sıralara çıkıp uluslararası turist çekmesine katkı sağlıyor. Ayrıca uluslararası markaların girişiyle tarihi binaların restorasyonu ve korunması hızlanırken kentin kültürel ve tarihi mirası da korunuyor.
MÜBERRA ERESİN / TÜRKİYE OTELCİLER BİRLİĞİ (TÜROB) BŞK.
“Türkiye’nin imajım olumlu etkiliyor”
"Türkiye'ye gelen lüks zincir markalar Türkiye'nin imajına olumlu etki yapıyor. Çünkü uluslararası lüks markalar Türkiye'yi zincirlerine dahil etmeleriyle birlikte ülkemizi dünyada tanıtmaya başlıyorlar. Bu da nitelikli turist çekilmesini sağlayıp Türkiye'nin fiyatlarını artırmasına katkı yapabilir.”
150 milyon Euro’luk yatırım
Türkiye'nin köklü zincir markalarından biri olan Barut Hotels de lüks markası Anda Barut Collection'ı mayıs ayında Didim Delice Yarımadası'nda hizmete açıyor. Anda Barut Collection Genel Müdürü Cem Karacan, 150 milyon Euro'yu aşan yatırım yapılan Anda Barut Collection ile dünyanın lüks turizm potansiyelinin Ege Bölgesi'ne çekilip bölgenin turizmde en önemli merkezlerden biri haline getirilmesini hedeflediklerini söylüyor. 52 yıl önce ilk otelini açarak Akdeniz'de turizm anlayışını değiştiren markalardan biri olan Barut Hotels'in tecrübesini Ege'ye taşıdığını belirten Karacan, şöyle konuşuyor: "Bölgenin prestij simgesi olacak bu yatırımımız Türk turizminde yeni bir aşama olacak. Dünyanın lüks turizm potansiyelini Türkiye'ye çekecek, milyarder liginde yer alan isimlerin Türkiye'de tatil yapabileceği yeni bir lokasyon oluşturuyoruz. Yeni nesiller için sürdürülebilirliğe önem veriyoruz. Türkiye'de Akdeniz Bölgesi'nin ilk Uluslararası Yenilenebilir Enerji sertifikalı otellerine sahibiz.”