AYŞEGÜL SAKARYA PEHLİVAN
asakarya@ekonomist.com.tr
300 milyar dolarlık büyüklüğe ulaştığı tahmin edilen lojistik sektöründe rekabette yeni bir dönem başladı. Lojistik sektörünün dev şirketleri giderek artan rekabet ortamında farklılaşmak için butik hizmetlere yöneliyor. Diğer taraftan sektörde butik hizmet vermek üzere yeni şirketler de kuruluyor.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Lojistikte butik hizmet, müşterilerin ihtiyacına yönelik yaratıcı tedarik zinciri yönetimi çözümleri geliştirilmesi ve kapıdan kapıya hizmet sunulması olarak tanımlanıyor. Önümüzdeki dönemde butik hizmetlere odaklanan lojistik şirketi sayısının artması bekleniyor.
BUTİK HİZMET İÇİN KURULDU
Sadece mobilya sektörü ile e-ticaret firmalarına yönelik çalışan Mobiljet, butik hizmet vermek için kurulan lojistik şirketlerinden biri.
Öncelikle kişiye özel hizmetlerin detaylı analiz edilmesini ve müşteri beklentilerinin somutlaştırılmasını hedefleyen şirket, 2018 yılı bütçesinin yüzde 10'unu AR-GE faaliyetlerine ayırdı.
Şirket, yeni dönemde yurtdışı yatırımlarına odaklanmayı planlıyor. Mobil-jet'in kurucusu Ahmet Öztekin, "Geleneksel yaklaşımlar yerini yavaş yavaş kişiye özel butik çözümlere bırakıyor" diyor.
Son dönemde şirketlerin butik hizmete yönelmesinin önemli nedenlerinden biri de e-ticaret pazarındaki hızlı büyüme. Hepsi Burada da Hepsiexpress markasıyla butik lojistik hizmeti vermeye başladı.
E-ticaret müşterilerini operasyonlarının merkezine koyan Hepsiexpress, aynı gün, ertesi gün randevulu ve hafta sonu teslimat seçenekleri sunuyor. Hepsiexpress Genel Müdürü Umut Aytekin, geçen 1,5 yılda yaklaşık 30 milyon lira yatırım yaptıklarını belirtiyor. Aytekin, kısa vadede e-ticaret pazarından yüzde 60 pay almayı hedeflediklerini söylüyor.
DEV ŞİRKETLER ATILIM YAPIYOR
2018 yılında yüzde 15 büyüme hedefi koyan Arkas Lojistik, butik hizmetleri global ihale ve projeler departmanıyla yürütüyor. Arkas Lojistik bünyesinde butik hizmetlerin payı yüzde 10 civarında.
Bu pay alınan projelere ve büyüklüklerine göre değişkenlik gösteriyor. Arkas Holding Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Lojistik Hizmetleri Grup Başkanı Diane Arcas, bu departmanı destekleyecek yatırımlar yapacaklarını söylüyor. Geçen yıl toplam 23,5 milyon TL'lik çekici ve dorse yatırımı yapan Arkas'ın bu yılki yatırımlarının 30 milyon Euro'yu aşması bekleniyor.
Mars Logistics, 2018 yılına yeni yatırım projeleriyle girdi. Şirket, Tuzla Tepeören'in ardından kısa bir süre önce 30 milyon Euro yatırımla Hadımköy'de 70 bin metrekare üzerine kurulan yeni lojistik merkezi açtı. Böylelikle yurtiçi depolama dağıtım ve katma değerli servislerde işlem hacmini artırmayı hedefliyor.
Mars Logistics, bu yıl filoya da 20 milyon Euro'luk yatırım yapmayı planlıyor. Mars Logistics Genel Müdürü Ali Tulgar, "Katma değerli tüm hizmetlerin butik hizmetler olduğunu söyleyebiliriz. Tuzla yatırımımızı bu doğrultuda kurguladık" diyor.
21 MİLYON TL YATIRDI
DHL Supply Chain, geleneksel lojistik anlayışını depolama ve dağıtım hizmetlerinden öteye taşımaya yönelik pek çok proje geliştiriyor. Butik hizmeti tasarlarken maliyetleri de optimum hale getirebilmenin önemine değinen DHL Supply Chain İş Geliştirme Direktörü Tolga Neftçi, bu noktada farklılaştıklarını söylüyor.
21 milyon TL yatırımla hayata geçirilen Esenyurt'taki sağlık deposu projesi butik hizmetlere yönelik yapılan yatırımlar arasında yer alıyor. Neftçi, halihazırda üzerinde çalıştıkları iki farklı hizmeti de bu yıl içinde tanıtacaklarını belirtiyor.
Türkiye'nin büyümesinin yaklaşık 2,5-3 katı büyüme hedefi koyan Horoz Lojistik, yurtiçi ve yurtdışında farklı butik hizmetler veriyor. 'Express minivan' isimli servisle Türkiye ile Avrupa arasında daha hızlı bir hizmet sunuyor.
Ülke ve mesafeye göre 24-48 saatlik hızlı teslimatlar yapıyor. Yurtiçinde de marketplace, bayi ortak depo yönetimi ve ev teslim operasyonları düzenleniyor. Horoz Lojistik Yönetim Kurulu Başkanı Taner Horoz, 81 il ve ilçelerinde son noktaya teslim hizmetler verdiklerini söylüyor.
30 MİLYON TL HARCAYACAK
MNG Kargo da son dönemde müşterilerinin ihtiyaçları doğrultusunda butik hizmetlere odaklanıyor. Geçtiğimiz yıl hayata geçirilen AR-GE merkezi ve bağlı olduğu bilgi teknolojileri direktörlüğü, yeni ürün ve hizmetler geliştiriyor.
AR-GE çalışmaları ve özel hizmetler için bu yıl 30 milyon TL'nin üzerinde yatırım yapılması planlanıyor. MNG Kargo CEO'su Boran Uzun, e-ticaret pazarına yönelik hizmetler sunduklarını söylüyor.
2018 için yüzde 15 büyüme ve 150 milyon TL ciro hedefiyle yola çıkan Fillo Lojistik, bütüncül lojistik hizmetlerini butik hizmetlerle entegre ediyor. Şirketin farklılık yaratmaya çalıştığı en önemli noktalardan biri, müşterilerin sevkiyat alanına mobil şubeler kurarak süreci yerinden yönetme yaklaşımı. Fillo Genel Müdürü Recep Demir, özel ekiplerin tüm süreçleri müşterilerin talepleri doğrultusunda yürüttüklerini söylüyor.
ARABAM TATİLDE
Omsan Lojistik'in de birkaç butik hizmeti var. Demiryolu ile gerçekleştirilen otomobil taşımacılığı bunlar arasında bulunuyor. Mersin Yenice'ye her hafta 17 adet vagon ile 204 otomobil taşınıyor.
Öte yandan şirket Türkiye-Polonya arasında da ilk intermodal tren seferini başlattı. 'OMSAN'la Arabam Tatilde' hizmeti ise tatilcileri uzun yolda araba kullanma derdinden, kaza risklerinden ve yüksek araç kiralama maliyetlerinden kurtarmayı hedefliyor.