ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com .tr
Yarım asıra yakın bir süredir 'Ceynak' markasıyla lojistik sektöründe faaliyet gösteren Cey Şirketler Grubu, Samsun Limanı'ndan sonra Tekirdağ Limanı'nı da bünyesine kattı. Yeni dönemde liman işletmeciliği ve yer hizmetlerine yoğunlaşacak olan grup, önümüzdeki beş yılda yaklaşık 500 milyon TL yatırım planlıyor.
Cey Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ali Avcı, "Karadeniz veya Adriyatik'te de liman satın almak için girişimlerimiz var" diyor 2017'de 100 milyon dolar ciroya ve bin 500 kişilik istihdama ulaşan grup, 2018'de yüzde 5'in üzerinde büyüme hedefliyor.
ÖNCE SAMSUN'U ALMIŞTI
Ceynak, Ceysan, Ceyport, Ceymar ve Samsunport şirketleriyle Samsun'dan Mersin'e, İskenderun'dan Tekirdağ'a Türkiye'nin en büyük liman kentlerinde faaliyet gösteren lojistik sektörünün önemli oyuncularından Cey Şirketler Grubu, hedef büyüttü.
Türkiye'nin dış ticareti geliştikçe liman kentlerinde lojistik hizmeti veren bir şirket olmaktan çıkıp liman işletmeciliğine soyunan Cey Grubu, 2010 yılında özelleştirme kapsamındaki Samsun Limanı'nı 125 milyon dolara 36 yıllığına kiralamıştı.
'Samsunport' adını alan limana son yedi yılda 50 milyon dolar daha yatırım yapan şirket, özelleştirme öncesi yıllık 1,2 milyon ton mal indirilen limanın kapasitesini 4,3 milyon tona çıkardı.
Grubun yeni dönem hedeflerini Ekonomist'e anlatan Ali Avcı, "Lojistik sektöründen gelen tecrübemizle, şirketlere hem karada hem de denizde işletmecilik ve operasyonel hizmetler verebileceğimizi fark ettik.
Amacımız liman işletmeciliği ve liman gerisindeki kara hizmetlerinde daha da büyümek" diye konuşuyor. Avcı, Samsunport'ta 10 milyon dolar yatırımla yeni bir rıhtım ve kara terminali inşa edeceklerini de sözlerine ekliyor
TEKİRDAĞ İHALESİNİ KAZANDI
2018'e de önemli bir satın almayla başlayan Cey Grup, Özelleştirme İdaresi'nin düzenlediği ihale sonrasında 5 Ocak'ta Tekirdağ Limanı'nı bünyesine kattı. 347 milyon TL bedelle 36 yıllığına kiralanan Tekirdağ Limanı, 130 bin metrekarenin üzerinde bir terminal alanına ve 2 bin 100 metre iskele uzunluğuna sahip.
Samsunport'ta ilk kez hayata geçirdikleri liman işletmeciliği ile yer hizmetlerini birleştirme modelini Tekirdağ Limanı'nda da hayata geçireceklerini dile getiren Ali Avcı, "Tekirdağ Limanı'na kademeli olarak toplamda 150 milyon TL daha yatırım yapmayı hedefliyoruz" diyor
TMO'DAN SONRA İKİNCİ BÜYÜK DEPOCU
Adana Ceyhan'da 180 bin ton, Tekirdağ Mahramlı'da 50 bin ton olmak üzere 230 bin ton kapasiteli lisanslı iki depolama tesisini daha inşa etmeye başladıklarını kaydeden Ali Avcı, bu projeler için yaklaşık 100 milyon TL'lik yatırım yapacaklarını söylüyor Avcı, Ambarlı Limanı'nda da 25 milyon dolar yatırımla 52 bin metrekarelik bir konteynır terminalini bir yıl içinde devreye alacaklarını belirterek şöyle konuşuyor: "İskenderun'da da 52 bin metrekarelik deniz bağlantılı arazimizde 80 milyon dolar yatırımla likit depolama terminali inşa edip beş yıl içinde devreye sokacağız. Şu an Türkiye'de toplam 1,5 milyon ton depolama kapasitemizle Toprak Mahsulleri Ofisi'nden sonraki en büyük depocu biziz."