Libya’da petrokimya tesisi kurmayı planlıyor

29 Temmuz 2020
İç savaşla dünyanın gündeminde olan Kuzey Afrika ülkesi Libya'ya 33 yıldır ihracat yapan Karanfil Group, bu ülkede hala yatırım fırsatı olduğuna inanıyor. Bunun sonucu olarak da Libya'da beton blok ve petrokimya yatırımları yapmaya hazırlanıyor.

ARAM EKİN DURAN
eduran@ekonomist.com.tr

Türk şirketleri son dönemde Türkiye'nin dış politikada önemli başlıklarından biri haline gelen Libya'daki yatırım fırsatlarına giderek daha fazla odaklanmaya başladı.

Daha iç savaş bitmeden uluslararası sermayenin radarına giren Libya ile uzun yıllara dayanan iş ilişkileri bulunan Türk şirketleri, yeni dönemden pay almak için kolları sıvamış durumda. 33 yıldır Libya ile ticaret yapan Karanfil Group, bu şirketlerin başında geliyor.

 

 


İNŞAAT VE ENERJİ ÖN PLANDA


Karanfil Group Yönetim Kurulu Başkanı Murtaza Karanfil, yeni dönemde Libya'da pek çok alanda yatırım kararı aldıklarını kaydediyor. Bu ülkede demir-çelik sektöründe ve inşaat malzemeleri sektöründe yatırım yapma planları olduğunu ifade ediyor.

Karanfil Group, Libya'da müteahhitlik alanında da işlerini yoğunlaştırmayı düşünüyor ve bu konuda hazırlık aşamasında bulunuyor. Kısa bir zaman içinde beton blok imalatı için de harekete geçmeyi planlıyor.

Karanfil Group'un Libya'da iç savaşın bitmesi halinde yapmayı düşündüğü daha uzun vadeli planları da var. Murtaza Karanfil, "Libya'da istikrarın oluşması halinde yatırım kalemlerimize savunma sanayi sektörünü de eklemeyi planlıyoruz. Uzun vadede ise petrokimya sektöründe de yatırım yapma planlarımız var" diye konuşuyor.

CİRONUN YÜZDE 95'İ İHRACATTAN


Murtaza Karanfil tarafından 1987 yılında kurulan Karanfil Group, Türkiye ihracatçılar Meclisi (TİM) tarafından 2019 yılında 17'ncisi açıklanan Türkiye'nin İlk 1000 ihracatçısı araştırmasında en yüksek artış gösteren şirket sıralamasında 20'nci ve en hızlı yükselen şirket sıralamasında ise 11'inci sırada yer aldı.

Şirketin toplam ihracatı 45 milyon dolara ulaşırken, grup cirosunun yüzde 95'i ihracattan geliyor. İhracatın büyük bir bölümü ise Libya, Cezayir ve Afrika pazarlarına gerçekleştiriliyor.

Murtaza Karanfil, Libya'da Türk şirketleri için yaş sebze ve meyveden kimyevi ürünlere, hazır giyimden mobilyaya, mücevherden makine ve aksamlarına, elektrik ve elektronikten inşaat yapı malzemelerine, demir-çelikten petrokimya ürünlerine, bilişim altyapı malzemelerinden sağlığa ve gıdaya kadar hemen hemen bütün sektörlerde ihracat fırsatı olduğunu dile getiriyor.

"PANDEMİ LİBYA'YA İHRACATI GERİLETTİ"


Murtaza Karanfil, DEİK/Türk-Libya İş Konseyi Başkanlığı'nın yanı sıra Türkiye ve Libyalı İş Adamları Birliği (TULİB) Başkanlığı'nı da yürütüyor. Libya'nın uzun süredir yaşadığı karışıklıklardan ötürü bir türlü düze çıkamayan bir ülke olduğunu dile getiren Karanfil, "Libya yatırımlarını gerçekleştiremediği için ithalatla ihtiyaçlarını giderme yoluna gidiyor. 2019 yılında Libya'ya Türkiye'nin toplam ihracatı 1,9 milyar dolar olarak gerçekleşti" diye konuşuyor. 2020'nin ilk beş ayında ihracatta 190 milyon dolarlık kayıp olduğunu kaydeden Karanfil, bunun en önemli nedeninin ise pandemi nedeniyle ticarete getirilen kısıtlamalar olduğunu söylüyor.