LEVENT GÖKMEN
lgokmen@ekonomist.com.tr
Bölgede halen 30 konut projesi ve karma proje planlama ve üretim aşamasında bulunuyor. Türkiye’nin en kalabalık kenti İstanbul’da eskinin sanayi bölgeleri kentsel dönüşüm çalışmalarıyla yeni yerleşim yerleri haline geliyor. Fabrikalar yerlerini konut ve ofis projeleri ile karma projelere terk ediyor.
Görsele tıklayın.
Ağaoğlu’nun Maslak 1453 projesinde de yaşam başladı. Nurol Gayri-menkul’ün Seyrantepe Stadı'nın arkasında konumlanan Nurol Life projesi, Tahincioğlu Gayrimenkul’ün Nidapark Seyrantepe konut projesi, Eroğlu Gayrimenkul’ün AVM, otel, rezidans ve ofis gibi karma kullanımlar içeren Skyland projesi ile Seba İnşaat’ın Seba Office Boulevard projesi de bölgede devam eden projeler arasında yer alıyor. Bölgede halen 30 konut ve karma proje de planlama ve üretim aşamasında bulunuyor.
MİA’YA YAKIN KONUMDA
2011’de İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından kentsel dönüşümde örnek olabilecek bölgeler yaratmak üzere Kadıköy’deki Fikirtepe ile Şişli ve Kağıthane ilçelerini kapsayan Cendere Vadisi pilot bölge olarak seçilmişti. Kadıköy’de hak sahipleri ve inşaat şirketleri arasında yaşanan karmaşa geçtiğimiz aylarda Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından giderilmiş ve süreç hızlandırılmıştı.
Fabrikadan dönüşümün yapıldığı Cendere Vadisi’nde ise işler hızlı ilerliyor. Ayazağa ve Seyrantepe’yi de içeren Cendere Vadisi ile birlikte bölgeye komşu olan Kağıthane de ofis ve konut projeleriyle İstanbul’un yeni yaşam alanı haline geliyor.
Bölge, merkezi iş alanı (MİA) bölgesi olarak tanımlanan Levent-Maslak hattına yakın konumuyla değer kazanmaya devam ediyor. Markalı projeler gelmeden önce 2 bin 500 TL/m2 fiyatlarının görüldüğü bölgede, günümüzde markalı konutların m2 satış fiyatı 6 bin 600 TL ile 12 bin 490 TL seviyelerine ulaşırken, ofislerin fiyatı ise 3 bin 500-4 bin 500 dolar aralığında değişiyor.
“GELİŞİMİ SÜRECEK”
Eva Gayrimenkul Değerleme Genel Müdürü Cansel Turgut Yazıcı, Levent’e yakınlığı ile öne çıkan Cendere Vadisi ve Kağıthane’nin son yıllarda hızlı bir dönüşüm sürecine girdiğini söylüyor. Seyrantepe metrosu, Kağıthane Tüneli gibi ulaşım projelerinin bölgenin değerini artırdığına dikkat çeken Yazıcı, “Yapımı planlanan Üç Katlı İstanbul Tüneli ve dekovil hattı ile birlikte bölge orta-üst gelir grubu tarafından tercih edilmeye başladı. Önümüzdeki dönemde de gelişimi sürecektir” diyor.
Bölgede geliştirilen projeler genelde beyaz yakalılar tarafından tercih ediliyor. Artaş İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Çetinsaya, genellikle B, B+ ve A gelir seviyesine yönelik projelerin geliştirilmesiyle bölgenin özellikle beyaz yakalılar tarafından talep gördüğüne dikkat çekiyor. Çetinsaya, bölgenin ulaşım kolaylığı, Levent-Maslak hattına yakınlığı ile tercih edildiğini vurguluyor. Süleyman Çetinsaya, bölgenin geliştirilen nitelikli projelerle düzenli bir gelişim göstermesiyle birlikte önümüzdeki dönemlerde de cazibe merkezlerinden biri olacağını söylüyor.
YENİ ULAŞIM PROJELERİ
30 yılı aşkın süreden bu yana Kağıthane’de konut geliştiren Erka Grup’un yönetim kurulu başkanı Erol Karagöz, bölgede yaşayanların beklentilerini görebilen bir şirket olarak bölgedeki dönüşüme katkı sağladıklarını söylüyor. Karagöz, Erka Panorama ve Erka Konsept projelerinin ardından bölgede ve İstanbul’un çeşitli lokasyonlarında dokuz ayrı adada bin 400’e yakın konut inşa etmeyi planladıklarını vurguluyor.
Bölgenin ulaşımını kolaylaştırmak için Kabataş-Mahmutbey arasında yapılacak metro inşaatının Kağıthane’den de geçirilmesi planlanıyor. Ayrıca tünellerle bölge hem E-5’e hem de TEM’e bağlanabiliyor. Bunun dışında Enver Paşa dönemindeki dekovil (küçük tren) hattının tekrar yapılmasına yönelik bir proje de bulunuyor. Cendere’nin ıslahı ile önümüzdeki yıllarda dereden de ulaşım sağlanması hedefleniyor.
SİLİKON VADİSİ OLACAK
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi, 14 Ocak 2011’de aldığı kararla, Cendere Vadisi’ni ABD’deki Silikon Vadisi benzeri bir bölge olacak şekilde planladı. Bu çerçevede, bilişim, eğitim ve AR-GE tesisleri ile 70 bin kişinin yaşayacağı konutlar inşa edilmesi planlandı. Cendere Vadisi’nde bulunan fabrikaların 2020 yılına kadar kaldırılıp yerine eğitim-bili-şim ve teknoloji geliştiren merkezler kurulması hedefleniyor. Proje bittiğinde bölgede 30 bin kişiye istihdam sağlanması planlanıyor.