Gürallar Grubu, yeni bir alana girip duvar seramiği üretmek üzere kolları sıvadı. Kütahya'da temeli atılan tesis yılda 7 milyon parça karo üretecek. Gürallar Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Harika Güral, tesisin 2020'nin ikinci yarısında devreye alınacağını söylüyor.
SİBEL ATİK
satik@ekonomist.com.tr
Porselen, vitrifiye, turizm ve madencilik sektörlerinde faaliyet gösteren Gürallar Grubu, İsmet Güral'ın başkanlığında yeni bir alana giriyor. Yer ve duvar karosunda da üretim kararı alan grup, bunun için yeni tesis yatırımına gitti.
Önümüzdeki yılın ikinci yarısında açılması planlanan bu tesiste 7 milyon parça kapasiteyle üretime başlanacak. Gürallar Grubu Yönetim Kurulu Üyesi ve Güral Porselen CEO'su Harika Güral, bunun grubun Kütahya'daki beşinci tesis yatırımı olacağını söylüyor.
Vitrifiye alanında yatırımları olan grubun bu yatırımla seramik sektöründe daha da güçleneceğini de dile getiriyor. Güral, 2020'de yurt-dışında yeni pazarlara açılmak istediklerini de söylüyor.
700 milyon TL cirolu grubun yeni dönem hedeflerini Harika Güral ile konuştuk.
Grubun içinde olduğu iş koluna yeni bir alan daha ekliyorsunuz. Yeni girişiminizden söz eder misiniz?
Gürallar Grubu olarak porselen, vitrifiye, turizm ve madencilik sektörlerinde faaliyet gösteriyoruz. İnşaat sektörüne yönelik yeni bir yatırımı daha devreye alıyoruz.
Şimdilerde temeli atılan ve 2020'nin ikinci yarısında üretime başlayacağımız tesiste yer ve duvar karosu üreteceğiz. 3 bin 300'ün üzerinde çalışanı olan grubumuz bu seramik fabrikasıyla yaklaşık 500 kişiye daha istihdam sağlayacak.
Bu Kütahya'daki beşinci tesis yatırımımız olacak ve ilk etapta 7 milyon parça karo üretim kapasitesiyle devreye alınacak.
Neden böyle bir yatırıma gidildi? Yatırımın bütçesi ne olacak?
Şu anda bir rakam telaffuz edemem. Uzun süredir üzerinde çalıştığımız bir yatırım. Böylece yeni bir alana girmiş oluyoruz. Biz uzun yıllardır vitrifiye üretimi yapıyoruz.
Fakat sektörün lokomotifi yer ve duvar karolarıdır. Seramik yoksa sadece vitrifiye ile eliniz kuvvetli olmuyor. O nedenle bu bir zorunluluktu. İnşaat sektörüne daha iyi hizmet verebilmek adına bu yatırıma gittik.
İnşaat sektöründeki zorlu süreç yatırım kararınızı etkilemedi mi?
Sözünü ettiğim gibi biz bu yatırım kararını uzun yıllar önce almıştık. Gerçekleştirmek şimdi mümkün oldu. Bu kısa vadeli bir adım değil. Sadece Türkiye değil dünya genelinde inşaat sektöründe bir yavaşlama olsa da bu süreç elbet bitecek.
O nedenle biz yatırım kararımızda geri adım atmadık. Yeni binalardan ziyade, mevcut binaların da belli bir zaman sonra elbette yenilenmesi gerekiyor.
Deprem bölgesindeyiz, yeni yerleşim birimleri oluşacak, insanlar mutfaklarını ve banyolarını yenilemek isteyecekler. Buradaki talep yeniden canlanacak.
Gürallar Grubu açısından 2019 yılı nasıl kapanacak? Grubun faaliyet gösterdiği alanlardaki gelir dengesinden söz eder misiniz?
Yaklaşık 700 milyon TL büyüklüğe sahip olan grubumuzda 2019 yılının ilk dokuz ayında vitrifiye ve porselen toplam cironun yüzde 52'sini oluştururken, otellerimiz ise cironun yüzde 48'sini getirdi.
Önümüzdeki yıl yine yüzde 10 civarında büyüme öngörüyoruz. Grubun büyüme stratejisinde yurtdışı önemli bir noktada. Grup olarak önümüzdeki süreçte içinde bulunduğumuz sektörlerde yurtdışında büyümek istiyoruz. Özellikle AB ülkelerinde büyüyeceğiz. Bu ülkeler halihazırda Türk ürünlerini tanıyor, biliyor ve seviyorlar.
Lojistik imkanlar daha kolay ve depolama sistemleri oturmuş olduğu için bu pazardaki girişimlerimizi sürdürmek istiyoruz. Hindistan ve ABD çok büyük ve potansiyeli olan pazarlar fakat sistemleri çok farklı. O nedenle bugünkü projeksiyonumuz Avrupa ülkelerine satışımızı daha da artırmak.
Grubun ihracat geliri nedir? Bunu nereye taşımak istiyorsunuz?
Güral Porselen bugün 60 ülkeye ihracat yapıyor. Türkiye'nin ilk 1.000 ihracatçı listesinde yer alan Güral Porselen olarak üretimimizin yaklaşık yüzde 50'sini ihraç ediyoruz. 2018 yılında Türkiye'nin porselen ihracatı 66,3 milyon Euro idi. Güral Porse-len'in bu ihracattaki payı ise yüzde 36 oldu.
Almanya'ya yapılan porselen ihracatının yüzde 55'ini, İtalya'ya yapılan ihracatın yüzde 60'ını, İspanya'ya yapılan ihracatın yüzde 45'ini Güral Porselen olarak biz yaptık. 2019 ve önümüzdeki yıllarda ise ihracatta kilo başına düşen döviz değerini arttıran ürünlerle yolumuza devam edeceğiz. Bunun için AR-GE ve teknolojiye sürekli yatırım yapıyoruz.
Dijital baskı tekniğine geçtik. Türkiye'nin ilk ışığı geçirgen, şeffaf, krem renkli porselenini ürettik. Krem body üzerine oluşturulan Terra Rosa ve Digi-bone koleksiyonları sayesinde ihracat pazarlarımızda farklı dağıtım kanallarına girdik. Önümüzdeki yıllarda Güral markasıyla ihracat ağırlıklı çalışmaya devam edeceğiz.
Bu süreçte hangi yeni pazarlar üzerinde çalışıyorsunuz?
Güral Porselen olarak satışlarımızın en iyi olduğu ülkeler İspanya, İtalya, Almanya ve Yunanistan. Hindistan ise çok yeni gireceğimiz bir pazar. Orada gelecek yıl girişimlerimize başlayacağız.
Beslenme alışkanlıklarını inceliyoruz. Türkiye'de tencere yemeği çok tüketilirken, Hindistan'da mutfak ve sofralarda çok fazla sosluklar kullanıldığını gördük.
Onlar beyaz değil kemik rengi ürünleri kullanıyorlar. Bizim ürettiğimiz ürünlerin rengini sevdiler. Şu an bu pazara dair çalışmalarımız sürüyor. 2020'de yerimizi alacağız.
“TURİZMDE YATIRIM FIRSATLARINA AÇIĞIZ”
“Güral Premier Belek ve Güral Premier Tekirova olarak her yıl yaklaşık 50 ülkeden 50 bin civarında turist ağırlıyoruz. Otellerimizin doluluklarına bakılırsa sezon ortalaması yüzde 85 civarında.
2018 sezonuyla kıyaslandığında yüzde 10-20 arasında doluluklarımızı artırmış durumdayız. Turizm sektöründe bir marka olan Güral Premier grubu olarak sektördeki yatırımlarımızı sürdüreceğiz.
Şu an net bir şey söyleyemem ama bir yatırım fırsatı çıktığında değerlendiririz. Yeni fırsatlara açığız. Doğru proje gelirse turizmde büyümek istiyoruz.”