Kurumsal yazılımlar içinde en çok bulut tabanlı uygulamalar tercih edilirken, İK, müşteri deneyimi, yapay zeka ve chatbot gibi mobil uygulamalar ve iş zekası uygulamaları da dikkat çekiyor.
GÖZDE YENİOVA
gyeniova@ekonomist.com.tr
Günümüzde rekabette geride kalmak istemeyen her şirket için dijital dünyaya uyum sağlamak kaçınılmaz oluyor. Teknolojik anlamda yaşanan gelişmeler, şirketlerin kurumsal yazılıma daha da önem vermesini sağladı. Kurumlar, iş süreçlerini iyileştirmeye ve güçlendirmeye, maliyetlerini düşürmeye, müşteri bağlılığını ve verimliliklerini artırmaya odaklanıyor.
Özellikle üretim şirketlerinin ERP (kurumsal kaynak planlama) yatırımlarına hız vermesi, bu pazardaki büyümenin temel nedenlerinden birini oluşturuyor. Dijital dönüşüm çalışmaları da buna ekleniyor.
Finansal mevzuatta yaşanan değişiklikler de kurumsal yazılım pazarındaki büyümeyi olumlu yönde etkiliyor. Elektronik fatura ve e-muhasebe uygulamaları, pazarın büyümesinde önemli bir etken.
Bulut bilişim uygulamaları da kurumsal yazılımlarda yerini aldı. Sadece büyük şirketlerin kullandığı kiralama (SaaS) modeli artık KOBİ boyutunda şirketlerin de ilgisini çekiyor.
YÜZDE 5,4 BÜYÜYECEK
Global teknoloji araştırma şirketi IDC’nin en son yayınlanan verilerine göre, devam eden ekonomik zorluklara rağmen Türkiye’nin kurumsal uygulama yazılım (EAS) pazarı 2016 yılında yüzde 12,3’lük büyümeyle 301,6 milyon dolara ulaştı.
2016 yılında Türkiye EAS pazarından en büyük payı yüzde 54,8 ile kurumsal kaynak yönetimi (ERP) yazılımı aldı ve 165,3 milyon dolarlık lisans ve bakım geliri elde etti. Müşteri ilişkileri yönetimi (CRM) yazılımı ise pazarın yüzde 20,4’ünü oluşturdu ve gelirleri 61,5 milyon dolar olarak gerçekleşti.
IDC’nin yeni yayınladığı ‘Türkiye Kurumsal Uygulama Yazılımı Pazarı 2017-2021 Öngörü ve 2016 Üretici Pazar Payları’ raporu, Türkiye’deki EAS pazarının bu yıl yüzde 5,4 büyüyeceğini gösteriyor. Raporda üretim sektörünün, kurumsal uygulama yazılım (EAS) harcamalarının yüzde 6,6 ile en güçlü büyümeyi göstermesi öngörülüyor. Bunu yüzde 6,2’lik büyüme beklentisiyle perakende sektörü ve üretim alt sektörü takip ediyor.
SAP VE LOGO LİDER
Türkiye’deki EAS pazarında, SAP ve Türk şirketi Logo’nun hakimiyeti devam ediyor. SAP, 2016 yılında pazardaki yüzde 42,2 payı ile Türkiye’nin en büyük EAS tedarikçisi olurken, Logo ise yüzde 23,3’lük payıyla ikinci sırada kaldı. Microsoft yüzde 8,4 pay ile üçüncü sırada yer aldı. 2016 yılında Türkiye’deki toplam EAS harcamalarının yüzde 96,2’si ilk 10 üretici tarafından sağlandı.
Üretim şirketleri, 2016 yılında Türkiye’deki en büyük EAS alıcıları arasında yer aldı ve toplam pazarın yüzde 28,2’sini oluşturan 84,9 milyon dolarlık alım gerçekleştirdi. Bunu pazardaki yüzde 15,8’lik pay ve 47,6 milyon dolarlık harcama ile perakende sektörü takip etti.
E-FATURA HIZLANDIRDI
2016 yılı, temmuz ayında gerçekleşen başarısız darbe girişimi, bombalı saldırılar ve döviz kuru dalgalanmaları nedeniyle zor geçti. Bununla birlikte, darbe girişimi öncesinde başlayan ve sonrasında da devam eden projeler EAS pazarının büyümesine yardımcı oldu. Yıl boyunca EAS yatırımlarını hızlandıran başlıca etkenler olarak elektronik fatura (e-fatura) ve e-muhasebe yatırımları, bütçe kısıtlamaları, verimliliği artırmak ve dijital dönüşüm sıralanabilir.
Logo Yazılım İcra Kurulu Başkanı Buğra Koyuncu, pazarın büyümesinde özellikle dijital dönüşümle birlikte e-devlet uygulamalarının yaygınlaşmasının etkili olduğunu söylüyor. Koyuncu, “Şirketler uygulama yazılımlarını, kurumsal rekabetçiliği ve verimliliği artırma aracı olarak görüyor. Zor dönemlerde yazılım ve BT uygulamalarını gözden geçirerek bu alanlara yatırıma yöneliyor” diyor.
IDC Türkiye’den kıdemli araştırma analisti Yeşim Araç Öztürk, “EAS yatırımları, iş süreçlerini güçlendirmek ve müşteri bağlılığı için bu stratejilerin merkezinde yer almaya devam edecek. Bunun yanında, yenileme, görselleştirme ve modernizasyon ihtiyaçları önümüzdeki yıllarda EAS pazarını yönlendirecek ve bulut yaklaşımının artan bir kabul görmesiyle talep her geçen gün büyüyecek” diyor.
YENİ TRENDLER NELER?
Kurumsal yazılım tarafında klasik uygulamalar dışında yeni teknolojiler de trendleri belirliyor. Bulut bilişim son yılların en büyük trendi olarak varlığını sürdürüyor.
Şu anda en fazla yatırımın bulut alanında gerçekleştiğini söyleyen Oracle Türkiye Genel Müdürü ve Başkan Yardımcısı Filiz Doğan, bulut dışında sırasıyla İK, müşteri deneyimi, mobil uygulamalar (yapay zeka ve chatbot) ve iş zekası uygulamalarının öncelikler arasında olduğuna dikkat çekiyor.
Doğan, “Dijital dönüşüm, buluta geçiş ve bulut teknolojileri bu yıl öncelikli konular. Özellikle mobil cihaz üzerinde yapay zeka ve chatbot’ların yükselen trendler arasında olduğunu görüyoruz. Sırasıyla müşteri deneyimi çözümleri, İK çözümleri ve ERP bu yıl yine öncelikli konular olacak” diyor.
Giyilebilir teknolojiler ve artırılmış gerçeklik çalışmaları da kurumsal yazılımlarda başka bir trend olacak. 3D yazıcılar, kurumsal hayatta ve özellikle üretim teknolojilerinde yer almaya çoktan başladı. Artık özellikle üretim şirketlerindeki prototip çalışmaları 3D yazıcılar ile yapılıyor.
Böylece ciddi hız ve maliyet avantajı sağlanıyor. Nesnelerin interneti, kurumsal hayattaki konumunu güçlendirecek. Drone teknolojisi de IoT ile birlikte özellikle saha yoğun sektörlerde ve hizmet sektörlerinde kurumsal yazılım ile birlikte kullanılan teknolojiler arasında. Yapay zeka da kurumsal yazılımların içinde sıklıkla karşılaşılacak trendlerden olacak.