BURCU TUVAY
btuvay@ekonomist.com.tr
Börek alanında zincir kurup markalaşan firmalar, İstanbul’un yanı sıra Türkiye’nin birçok ilinde yeni franchise şube açmayı planlıyor. Girişimcilerle birlikte büyümeyi tercih eden börek firmaları yüksek kâr marjı sunuyor.
Günümüzde kadınların eskiye nazaran sosyal hayattaki standartlarının artması ve iş yaşamında daha etkili rol oynamaları, evde börek gibi zahmetli yiyeceklerin yapımına zaman harcayamamalarına yol açtı. Dolayısıyla evden dışarıya doğru kayan börek tüketimi, bu sektörü de büyütmeye başladı.
Türk mutfağında bol miktarda tüketilen börek, kendi markalarını yarattı ve kurumsal bir kimlik kazandı. Ülkemizde son yıllarda birçok börek firması, esnaf kimliğini bir yana bırakıp markalaşma yoluna gitti.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Dilim Börek, Aslı Börek, Tarihi Sarıyer Börekçisi gibi birçok marka, aynı zamanda franchise sistemi ile çalışıp büyümeyi hedefliyor.
Börek sektörünün Türkiye’de tahmini 500 milyon TL büyüklüğe ulaştığı ifade ediliyor. Sektörde yaklaşık iki bin şube bulunuyor. Sektörün yarattığı tahmini istihdam ise yaklaşık 10 bin. Bu sayıların her geçen yıl hızla artacağı öngörülüyor. Börek sektörünün markalaşmış firmalarının büyüme planlarını ve girişimcilere sunduğu fırsatları araştırdık.
YURTDIŞINA AÇILACAK
1994 yılında İstanbul Göztepe’de ilk mağazasını açan Aslı Börek, sektörün en büyük zincir markasına dönüştü. 10 ilde 115 şubeye ulaşan Aslı Börek, express ve Aslı kafe tarzında yatırımcılar için farklı metrekarelerde iki konsept sunuyor.
Bu yıl Çorum, Konya, Kayseri gibi Türkiye’nin farklı illerinin yanı sıra yurtdışında da şubeler açacaklarını söyleyen şirketin franchise müdürü Burhan Çelme, 20 yeni şubeyi daha zincirlerine ekleyeceklerini ifade ediyor. Yatırım maliyetleri mağazanın metrekaresine göre değişiyor.
Ortalama yatırım maliyeti, 250 bin ile 750 bin TL arasında. Çelme, hedeflenen cironun ise mağazanın konumuna, metrekaresine ve personel sayısına göre farklılık gösterdiğini belirtiyor. Royalty ücreti ise alınmıyor.
Bünyesinde Erciyes Börek ve Pastannecim markalarını barındıran Payna Grup, 2003 yılında kurulan Dilim Börek’i 2015 yılında grup çatısı altına dahil etti. 14 şube ile faaliyet gösteren Dilim Börek, franchising ile büyüyor.
Payna Grup Genel Müdür Yardımcısı Uğur Çiçek, İstanbul’da 2016 sonuna kadar 35 mağazaya ulaşmayı hedeflediklerini söylüyor. Bir mağazanın ortalama maliyeti, metrekaresine göre 250 bin ile 350 bin TL arasında değişiyor. Çiçek, şubeler için aylık 120 bin TL ciro hedeflediklerini sözlerine ekliyor.
Royalty de almayan şirket, yüzde 50 kâr marjı sunuyor. Grup olarak yıllık 55 milyon TL ciroya ulaştıklarını belirten Çiçek, “Erciyes Börek ve Pastannecim’in İstanbul operasyonlarını bir an önce başlatmayı ve Dilim Börek’in mağaza sayısını artırmayı hedefliyoruz.
Kısa dönemde ulaşmak istediğimiz nokta; İstanbul ve Anadolu’da mağaza sayımızı 150’ye, ciromuzu da yıllık 250 milyon TL’ye çıkarmak” diyor.
ASIRLIK MARKALAR
Tarihi Karaköy Börekçisi’nin geçmişi 1800'lü yıllara kadar uzanıyor. Firma, şu an üçüncü kuşağa emanet. 1941 yılında küçük bir imalathane ile büyüme için ilk adımı atan Tarihi Karaköy Börekçisi, 2009 yılında Ankara’da dağıtım merkezi kurduktan sonra, franchising de vermeye başladı.
Ankara ve Kırıkkale’de toplam altı şube ile faaliyet gösterdiklerini söyleyen Tarihi Karaköy Börekçisi Genel Müdürü Nalan Bayram, “Hedefimiz bu yıl boyunca başta Karaköy olmak üzere İstanbul'un üç farklı bölgesinde ve Antalya, İzmir, Samsun, Trabzon gibi İstanbul dışında Türkiye'nin her yerinden olmak üzere 10 şube daha aramıza katmak” diyor.
300 bin TL yatırım maliyetiyle kurulabilecek bir şube için aylık 90 bin ile 150 bin TL arasında ciro hedefleniyor. Royalty bedeli alınmıyor. Satış fiyatından net yüzde 45 kâr marjı sunuluyor.
Sektörün bir diğer oyuncusu ise Tarihi Sarıyer Börek... 1895 yılına dayanan geçmişiyle Tarihi Sarıyer Börek, günümüze ulaşmış asırlık bir lezzet durağı. 14 ilde 50 franchise şube ile hizmet verdiklerini belirten Tarihi Sarıyer Börekçisi Yönetim Kurulu Başkanı Erdeniz Çolak, bu yıl içerisinde 12 franchise şube açacaklarını ifade ediyor.
2017 yılında 100 şube ulaşmayı hedeflediklerini vurgulayan Çolak, “50 metrekarelik bir dükkan için toplam yatırım maliyeti 50 bin dolar ile 60 bin dolar arasında değişiyor. Şubeler için aylık ciro hedefi 40 bin ile 50 bin TL arasında. Şubelerimizden royalty bedeli almıyoruz. Ürünlerimizin kâr marjı ortalaması yüksek” diye konuşuyor.
ŞUBE VE CORNER KONSEPTİ
Tarihi markaların yanı sıra sektöre yeni girmiş sayılan markaların da hızla büyüdüğünü söyleyebiliriz. Göçmen Börekçisi de bu örneklerden biri. 2004 yılında Kocaeli’nde kurulan ve bugün 54 franchise şubesine ulaşan Göçmen Börekçisi, sektörün hızlı büyüyen oyuncularından.
Günlük 3.5 tonluk üretim yapan Göçmen Börekçisi, her yıl 20 franchise şube açmayı planlıyor. Balkanlar’dan Bulgaristan’a kadar tüm börek çeşitlerini tek çatı altında topladıklarını belirten şirketin genel müdürü Taner Dönmez, böreklerin fabrikasyon makine sistemiyle değil tamamen ev hanımlarının elinden çıktığına işaret ediyor.
Bu yıl İstanbul’da 20 yeni şube daha açmayı hedeflediklerini söyleyen Dönmez, bir şubenin lokasyona göre yatırım maliyetinin 120 bin ile 250 bin TL arasında değiştiğini sözlerine ekliyor. Şubeler için minimum aylık ciro hedefi ise 60 bin TL. Yatırımcıdan royalty bedeli alınmıyor.
İZMİR’DEN ÇIKAN BÖREKÇİ
2006 yılından bu yana faaliyet gösteren Ege Börek ise İzmir menşeili bir firma. İzmir’in her noktasına ücretsiz servis hizmeti veren firma, nisan ayından itibaren yazlık bölgelerde ev , işyeri, oteller ve zincir mağazalara da dağıtım yapıyor. Firma sahibi Ali Suat Sercan, özellikle Şirince, Kuşadası, Didim, Akbük, Aydın, Akçay, Altınoluk, Küçükkuyu, Foça ve Urla, Çeşme bölgesine ve Salihli’ye kadar dağıtım yaptıklarını belirtiyor.
İzmir çevresi ve Manisa’da yedi tane şubeye sahip olan Ege Börek için şube ve corner olmak üzere iki konseptte franchising veriliyor. 2016 yılı içerisinde İzmir ve Ege bölgesinde 1520 arasında şube açmayı hedeflediklerini söyleyen Sercan, sözlerine şöyle devam ediyor:
“Toplam yatırım maliyeti metrekare hesabı üzerinden yapılıyor. 1 metrekarenin yatırım maliyeti bin 200 TL ile bin 500 TL arasında değişiyor. Yürüyüş yollarına yakın, merkezi yerde minimum 60 metrekare ön cephesi geniş bir dükkan tercih ediyoruz.”