Son iki yıldır döviz kurundaki dalgalanmalar nedeniyle artan maliyetler şirketleri Türkiye'den alım yapmaya yönlendirdi. Yerli, yabancı pek çok şirket, iç pazardaki alımlarını yüzde 30'un üzerinde artırdı. Watsons'tan Flo'ya pek çok şirket rotayı Türkiye'ye çevirdi.
AYŞEGÜL SAKARYA
asakarya@ekonomist.com.tr
Son iki yıldır döviz kurundaki dalgalanmalar nedeniyle maliyetleri hızla artan şirketler, rekabette öne çıkmak için yeni çözümler geliştiriyor. Bu çözümlerden biri de Türkiye'den alımları artırmak oldu.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Hem yerli hem yabancı şirketler,Türkiye'den yaptıkları alımları her geçen yıl artırıyorlar. Son iki yılda Decathlon'dan Watsons'a Flo'dan Penti'ye farklı pek çok şirket, Türkiye'den yaptığı alımları yüzde 30'un üzerinde artırdı.
Bu artışın birkaç farklı nedeni var. Kısa termin, esnek üretim koşulları ve kurlardan etkilenmeyi minimuma indirmek, bu artışın arkasındaki en önemli dinamikler. Sektör temsilcileri Türkiye'de dünya standartlarında üretim yapan çok güçlü üretim tesisleri ve firmaların olmasının alımları olumlu etkilediğini belirtiyor.
GLOBALE DE ALIYORLAR
Son dönemde Türkiye'deki büyümesini hızlandıran Decathlon, Türkiye'den yaptığı alımı artıran şirketlerden biri. Şu anda Türkiye'nin 14 şehrinde 36 mağazası bulunan şirket, 2017- 2018 yılında alımlarını yüzde 12 artırdı. Bu yıl ise yüzde 22'lik bir artış bekleniyor.
ıl sonuna kadar Türkiye'den Decathlon'un global mağazalarına 80 milyon Euro'luk, iç piyasaya ise 20 milyon Euro'luk üretim planlanıyor. Şu anda Decathlon Türkiye mağazalarında satılan her 100 üründen 26'sı Türkiye'de üretiliyor.
Şirketin yaptığı alımların ortalama yüzde 49'unu tekstil ürünleri, yüzde 16'sını çorap ürün grupları oluşturuyor. Decathlon Üretim Takım Lideri Mustafa Gençtürk, fizibilitesi uygun her ürün grubu için Türkiye'den satın alma yapabileceklerini söylüyor.
Siemens AG, Türkiye'deki yerel tedarikçilerinden toplam satın almasını son birkaç yıl içinde 60 milyon Euro'dan yaklaşık 80 milyon Euro'ya çıkardı.
Siemens Türkiye ise 2018 mali yılında büyük çoğunluğu Türkiye'den olmak üzere yakın coğrafyayı da kapsayacak şekilde bölgeden 320 milyon Euro'nun üzerinde satın alma gerçekleştirdi. 2019 mali yılında ise Türkiye'den 280 milyon Euro'nun üzerinde satın alma yapıldı.
Yapımını üstlendikleri biri uzun vadeli bazı altyapı projelerini tamamladıklarını söyleyen Siemens Türkiye Tedarik Zinciri Yönetimi Bölüm Direktörü Tuğrul Günal, 2019 yılında benzer rakamlara ulaşmayı hedeflediklerini belirtiyor.
KENDİ MARKASIYLA ÜRETTİRİYOR
Watsons, 340'ın üzerinde mağazayla hizmet veriyor. 2020 yıl sonunda mağaza sayısını 360'ın üzerine çıkartmayı planlayan şirketin ürün tedarik zincirinde yerel üretim yapan firmalar ikiye ayırılıyor.
Watsons'ta satışı olan global markaların Türkiye'de yaptıkları yerel üretim (L'Oreal, Unilever, P&G, Henkel vb) ve şirketin Watsons markası altında yerel ürettirdiği ürünler. Türkiye'de üretilen Watsons markalı ürünlerin genel üretim içerisindeki hacmi yüzde 20. Son yıllarda da gelişen yerel pazarla birlikte Watsons'ın yerli tedarikçi sayısı yüzde 80 oranında artmış durumda.
Yerel üretim ürünlerini önümüzdeki dönemlerde artırmayı hedeflediklerini söyleyen Watsons Türkiye Genel Müdürü Mete Yurddaş, bu yılın sonuna kadar portföylerine 80 çeşide yakın yerel ürün daha dahil edeceklerini belirtiyor. Bu sayede de genel portföy içerisinde yerli üretim olan ürünlerin payının yüzde 30'a çıkartılması hedefleniyor.
73 olan mağaza sayısını 2020 sonuna kadar minimum 100'e çıkartmayı hedefleyen Gloria Jean's Coffees, Türkiye pazarından yıllık ortalama 10 milyon TL'lik alım yapıyor. Satışların içinde Türkiye'den yapılan alımla-rın payı yüzde 20. Son iki yılda Türkiye'den yaptığı alımları yüzde 30 artıran şirket, 2020 sonuna kadar yüzde 20'lik büyüme hedefliyor.
YÜZDE 60'TAN 91'E ÇIKARTTI
Koçtaş, Türkiye'den yıllık 1 milyar TL'nin üzerinde alım gerçekleştiriyor. Satışların yüzde 85'lik payı Türkiye'den alınan ürünlerden oluşuyor. Son iki yılda Türkiye'den yapılan alımlarda yüzde 30'luk bir artış gerçekleşti.
Buradaki en önemli nedenlerden birinin dalgalanan kurun satış fiyatlarındaki artış riskini düşürmek olduğunu söyleyen Koçtaş Ticari Gruptan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Devrim Kılıçoğlu, "Diğer taraftan bulunurluk açısından esnekliğimizi arttırmak ve yerli tedarikçilerimizi desteklemek amacıyla ithal ürünlerin muadili için Türkiye'den alım yapıyoruz.
Buna ek olarak, daralan pazarda yeni mağaza yatırımlarımız ile iş ortaklarımıza yeni satış kanalları yaratıyoruz" diyor. Şirket, 2020 yılı sonuna kadar Türkiye'den yaptığı alımla-rın payını yüzde 90'a çıkartmayı planlıyor.
Türkiye'den ağırlıklı olarak seramik, banyo, batarya, mobilya, mutfak, boya, dekorasyon, aydınlatma ve ısıtma kategorilerinden alım yapılıyor Bu gruplar tüm yerli alımın yüzde 70'ini oluşturuyor.
MERT KARAİBRAHİMOĞLU PENTİ GİYİM CEO'SU
TEDARİKÇİLER, YENİ TEKNOLOJİLER SUNMALI"
"Son iki yılda yaptığımız çalışmalarla yurtiçi tedariğin payını yüzde 60'lardan yüzde 91'e çıkardık. Yerlileşme çalışmalarını çok önemsiyoruz. Yüzde 91'lerde olan yerli alımlarımızı 2020 yılı sonuna kadar bu oranı yüzde 95'lere çıkarmayı hedefliyoruz.
Burada üreticilerin ve hammadde tedarikçilerinin ihtiyaçlarımıza cevap verme noktasındaki performansı önemli. Tedarikçiler, yeni teknolojileri yapılarına entegre edip tedarik sağlayıcılarına daha fazla inovatif çözümler sunmalı."
BURAK ÖVÜNÇ FLO MAĞAZACILIK CEO'SU
"ŞANLIURFA'DA ÜRETİM YAPTIRIYORUZ"
"FLO Mağazacılık son beş yılda Türkiye'den yaptığı alımların oranını yüzde 54'ten yüzde 90'a çıkarttı. Yerli üretimi arttırmak için Şanlıurfa'da fabrika kurduk.
Türkiye Ayakkabı Sanayiciler Derneği ve Şanlıurfa Karacadağ Kalkınma Ajansı ile organize sanayi bölgesi içinde Ayakkabıcılar Sanayi Bölgesi kurulması için onay bekliyor.
Bölgede sektörel kümelenme modeli çerçevesinde kurulacak 60 fabrikaya öncülük edeceğiz. daha önce ithal edilen ayakkabıları burada, Şanlıurfa'da üreteceğiz."