Kârlılıkta liderliğimizi koruyacağız

Pegasus Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı olarak Mehmet T. Nane, şirketin yeni dönem hedeflerini Ekonomist’e anlattı.

09 Ağustos 2023

2022'de 2 milyar 450 milyon Euro'luk gelire ulaşan Pegasus Havayolları, bu yıl da rekor hedefliyor. Pegasus Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet T. Nane, FVAÖK'te yüzde 30 oranıyla sektördeki liderliklerini bu yıl da korumayı planladıklarını söylüyor.

23 Temmuz - 05 Ağustos 2023 tarihli sayıdan

Pegasus Havayolları'nda kısa bir süre önce üst yönetimde önemli bir değişim yaşandı. 17 yıl önce havayolu işletmeciliğinde aldığı kararla damgasını vuran Ali Sabancı, Pegasus'ta başkanlık görevini sekiz yıllık mesai arkadaşı Mehmet Nane'ye devretti. Üç ay önce koltuğa oturan Pegasus Hava Yolları Yönetim Kurulu Başkanı olarak Mehmet T. Nane, pandeminin ardından gelen rekorlar yılına liderlik yapacak.

Geçen yılı 2,4 milyar Euro gelirle kapatan Pegasus'ta, bu yıl yüzde 20 büyüme öngörülüyor. Geçen yıl net dönem kârı ise 431 milyon Euro olarak açıklanmıştı. 2022'de 26,9 milyon yolcu taşıyan Pegasus'ta bu yıl FVAÖK marjında yüzde 30'larda bir gerçekleşme beklediklerini kaydeden Mehmet Nane, bu oranla sektördeki liderliklerini koruyacaklarını dile getiriyor.

Nane, şirketin yeni dönem hedeflerini Ekonomist'e anlattı.

Ramazan Bayramı ve sonraki günler için uçuş rekorları açıklandı. Sizde uçuş rakamları hangi noktaya geldi? Yılın ilk altı ayında nasıl bir performansa ulaştınız?

Geçen yıl 26,9 milyon misafiri taşıdık. 2023 için hazırlıklarımızı yaparken tüm ekibimizin ortak beklentisi, talebin yine kuvvetli bir seyir izleyeceği yönündeydi. Buna paralel olarak, 2023'te toplam kapasitemizi yüzde 20 artırmayı planladık. Dış hat kapasitemizdeki artış bir miktar daha fazla olacak. Yılın ilk altı ayında toplam kapasitemizde yüzde 29, misafir sayımızda yüzde 24 artış kaydettik. Sadece dış hat olarak bakarsak misafir sayımızda yüzde 37 artış var. 

Bu gerçekleşmeler planlarımızı destekler nitelikte. 2022'de seyahat kısıtlamalarının kaldırılmasıyla birlikte yaz sezonuna girerken, uluslararası seyahat talebi keskin bir ivmeyle hareketlenmişti. Dolayısıyla, özellikle 2023'ün ikinci yarısında yıllık karşılaştırmalarda belirgin ve yüksek baz etkisi söz konusu olacak.
 

“ALİ SABANCININ BAŞLATTIĞI DEĞİŞİMİ SÜRDÜRECEĞİZ”
“30 Mart’ta şirketimizin Yönetim Kurulu Başkanlığı görevini, bu görevi son 17 yıldır sürdüren Sayın Ali Sabancı’dan gururla devraldım. Ali Bey’in öncü vizyonu ve girişimci ruhuyla, Pegasus Hava Yolları Türkiye’de havacılık alanında bir değişim başlattı. Bu değişimi, Güliz Hanım’ın liderliğindeki güçlü ekibimizin yazdığı başarı hikayesiyle hep birlikte sürdürmek için var gücümüzle çalışıyoruz.”

Rekorlar pandemi sürecindeki maddi kayıpları ne kadar telafi etti?

2022 yılında 2019'a göre satış gelirlerimizi Euro bazında yüzde 41, faaliyet kârlılığı ölçütü olarak FVA-ÖK'ü ise yüzde 44 artırdık. Diğer bir deyişle, finansal performansımız pandemi öncesi seviyelere dönmekle kalmayıp, belirgin bir büyüme de kaydetti. Faaliyetlerimizden sağladığımız nakit paralelinde bilançodaki nakit pozisyonumuzda önemli bir iyileşme sağladık.

Bu yıl turizmde de yeni rekorlar bekleniyor. Şu an o emareler var mı?

Sınır istatistiklerine göre, yılın ilk beş ayı itibarıyla ülkemizi ziyaret eden toplam yerli ve yabancı ziyaretçi sayısı 15,6 milyona ulaştı. Bu sayı 2022'nin aynı dönemine göre yüzde 22 artışa işaret ediyor. Yıl toplamı olarak bakarsak da 2019'u 51,7 milyon, 2022'yi de 51,4 milyon yabancı ziyaretçiyle tamamlamıştık. Şu anki gidişata göre 2023'ün her iki seneyi de aşması ve yeni bir rekor seviyeye ulaşmasını bekliyoruz.

Yabancı turist geliş hızı depremle azaldı mı?

Tabii yine sınır istatistiklerine göre bakarsak, mart ayında yabancı ziyaretçi trafiğinde bir miktar yavaşlama söz konusu olmuştu ancak nisan ve mayıs aylarında ivmenin tekrar güç kazandığını gözlemliyoruz.

Pegasus'ta yeni bir rota veya ülkeye açılma hedefi var mı?

Uçuş ağımızı her geçen gün genişletmeye devam ediyoruz. Şu anda misafirlerimizin 36'sı yurt içinde, 93'ü yurt dışında olmak üzere toplam 48 ülkede 129 noktaya ulaştırıyoruz. İstanbul Sabiha Gökçen üzerinden Türkiye ile Avrupa, Kuzey Afrika, Ortadoğu, Rusya, Orta Asya arasında bağlantılı uçuşlar gerçekleştiriyoruz. Önümüzdeki aylarda Avrupa ve Ortadoğu'da yeni hatlar üzerinde çalışmalarımız devam ediyor. Örneğin; Karadağ uçuşlarımız 19 Temmuz itibarıyla başlamış oldu.

Şirket bu yılı nasıl kapatacak, öngörüler nedir?

Son yıllarda hep global anlamda makroekonomik ve jeopolitik belirsizliklerin gölgesinde faaliyet göstermek zorunda kaldık ve bu süreçte hedeflerimizi birkaç farklı senaryo üzerinde kurgulayarak ilerledik. Böylece operasyonlarımızı olumlu veya olumsuz etkilemesi söz konusu olan farklı gelişmeler ortaya çıktığında alacağımız aksiyonları önceden hazırlamış olduk ve bunun çok faydasını gördük. Elbette planlama ve hazırlığın yanı sıra uygulama da çok önemli, özellikle havacılık gibi dinamik bir sektörde... 

Uygulama başarısı açısından çevik karar alma ve esnek operasyonel yapımıza çok güveniyoruz. 2023 yılına da benzer bir bakış açısıyla hazırlandık. Yıla başlarken filo büyüme planımız çerçevesinde kapasitemizde yaklaşık yüzde 20'lik bir artış öngördük.

Gelirler açısından hangi noktaya ulaşıldı?

2022'de satış gelirlerimizi yüzde 139 yükselterek 2 milyar 450 milyon Euro'ya çıkardık. Gelirlerimiz son normal yıl olan 2019'a göre yüzde 41 arttı. FVAÖK marjı olarak da yıl sonunda yüzde 34,1 seviyesine ulaşarak bu metrikte dünyadaki en yüksek performansı gerçekleştirdik. 

2022 yılı net dönem kârımız ise 431 milyon Euro olarak gerçekleşti. 2023 yılı için kamuoyu ve yatırımcılarımıza verdiğimiz rehberlikte yüzde 20 kapasite artışı, dış hat doluluk oranımızda 2022'ye göre artış ve FVAÖK marjımızda yüzde 30'larda bir gerçekleşmeyle yine sektörde öncü konumda olma yönündeki beklentilerimizi paylaştık.

Peki tüketici alışkanlıklarında bir değişim söz konusu mu? Bu değişimin size yansımaları nedir?

Tüketici alışkanlıklarında özellikle pandemi döneminde iyice keskinleşen bir durum var: Bilet talebi uçuş tarihi yaklaştıkça hızlanıyor. Halihazırda yüksek sezonun ilk yarısına ilişkin gözlemlediğimiz trendi olumlu olarak değerlendiriyoruz ve bu nedenle bahsettiğim büyüme planımızı koruyarak yolumuza devam ediyoruz. 

2023'te FVAÖK marjında yine 2022'de olduğu gibi yüzde 30'lar seviyesinde bir gerçekleşmeyle sektördeki liderliğimizi korumayı hedefliyoruz. Cumhuriyetimizin 100'üncü yılında filo büyüklüğümüz 100 uçak eşiğini aşacak ve büyümeye devam edeceğiz. 

Öncü dijital dönüşüm çalışmalarımız, yeni nesil uçaklarla filo dönüşümümüz, her geçen gün genişlettiğimiz uçuş ağımız, teknoloji ve insana yaptığımız yatırım, sürdürülebilir havacılığa desteklerimiz, kapsayıcılık ve çeşitlilik konusundaki öncülüğümüz; sürdürülebilir başarımızın mimarları olacak. Bu noktada Airbus siparişi kapsamında mevcut uçak siparişlerine ek olarak 36 adet yeni A321neo model ek uçak siparişi için anlaşma imzalandı.

Önümüzdeki dönem hedefleriniz neler?

Ana hedefimiz, 2023 ve takip eden yıllarda da yenilikçi, akılcı, ilkeli ve sorumlu yaklaşımımızla sektördeki bu öncü pozisyonumuzu korumak ve daha da ilerletmek... Diğer bir deyişle, lider konumda kalmanın yanında kendi kendimizle de rekabet ederek tüm metriklerde daha da iyi ve kuvvetli performans sergilemeyi temel hedef olarak alıyoruz.